Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 944 ggr
Charlott_
0

djuraffärer

Jag vill bara mest skriva av mig..

Nu är jag nere Ljungby och tänkte kolla när djuraffären här nere är öppen m.m. När jag väl kikar in på vad djuraffärer skriver om råttor så skriver dom att de ska motioneras med motionshjul. Jag blev så arg så jag skickade ett mail till dom och berättade att det inte är bra för råttans rygg och svans. Jag blir så arg att så många djuraffärer idag ger ut fel information :O

Gjorde jag rätt? 🤔

deeremf
0

Är ju alltid bra att lära sig så att de besitter rätt information när de säljer en råtta eller två. Sparar ju kunder för en massa onödvändiga utgifter också.

Charlott_
0

#1 i deras information så skrev dom fler än 1 gång att det ska vra motionshjul i buren -.- åååh! :(

Lamina
0

Är det Djurmagazinet? Såg att dom hade satt upp informationslappar på "min" djuraffär där det också stod att råttorna skulle ha hjul. Jag sa till om det och dom lovade att ta bort det. Men det hade dom inte gjort när jag var där en vecka senare. Men det var en månad sen, kanske ska gå ner och kolla nu…

En sak som jag tyckte var bra var att vid marsvinen hade dom satt upp ett häfte skrivet av SMF (Svenska marsvinsFöreningen.) Jag vart lite funderad över hur dom hade fått dom att sätta den där då det bland annat stod att man helst inte skulle köpa marsvin från djuraffär, men tyckte det var jättebra.

Något sådant kanske man skulle försöka skriva ihop och försöka få djuraffärer att hänga ut vid burarna.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Melissa V
0

Är de vettiga personer bakom djuraffärerna så brukar de ju vara öppna på förslag med broschyrer och liknande att ha där.
Eller ni som föder upp kan ha nått samarbete med dom

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Alenzi
0

#3 Tänker att det vore perfekt om personen bakom "lilla råttboken" på något sätt tillhandahöll den åt djuraffärerna.

Charlott_
0

#3 Jag hittade Zoomaster men de va ingen djuraffär här nere men de var dem som skrev om råttorna.

Men kan du inte säga till dom en gång till. Kan man inte anmälla fel information ifall man sagt till och så? :)

kingston&charlie
0

Tycker du gjorde helt rätt. Ska säga till på djurmagazinet nästa gång jag är där. I gnagarblandningen till råttorna hittade jag nämligen torkad majs…Inte bra,inte bra :O

Zakaraa
0

Är hjulen tillräckligt stora så det inge böjer ryggen så är det ingen fara med hjul men de flest butiker har endast små vilket garanterat skadar ryggar. I utlandet använder i stort sett alla hjul i sina burar så där verkar det finnas tillräckligt stora hjul, i sverige har jag dock aldrig sett det.

Finns i stort sett inhen djuraffär i hela landet som ger ut vettig information, vilket är konstigt och sorgligt med tanke på att de är DJURaffärer.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Melissa V
0

Behövs rätt gigantiskt hjul för att inte böja ryggen (de har ju svans med som ska in) och vad jag sett har inga djuraffärer så pass stora hjul

Zakaraa
0

#9 just det jag menar, jag har aldrig sett det.
Startade en konversation om det på internationella rått"klubben" och fick ganska mycket motkritik när jag påpekade att det inte fanns tillräckligt stora hjul. Enligt dem så finns det så pass stora att det inte skadar råttorna, vilket jag har svårt att tro men det är en helt annan diskussion.

deeremf
0

Men borde det inte gå att bygga ett hjul med plats för svansen alltså att det är som två hjul som är sammankopplade i mitten med mellanrum imellan dem?

Melissa V
0

lättare och blir mindre plats om de bara får ett springband om man absolut inte orkar ta ut dem

deeremf
0

äsh också, jag som trodde jag hade världens idè där, tja inte alltid man kan ta ut dem, tänker på natten osv.

Charlott_
0

#13 Det finns snurrtallrik vad jag vet :)

Zakaraa
0

#14 den är lika dålig den då råttan hamnar i en sned position (kolla youtube videos med den så får du se hur det påverkar djuret)

#12 de i utlandet har dock aktiverings tid Plus hjul i buren så det handlar ju inte om att inte orka ta ut dem skulle jag vilja påstå.
Mina överaktiva damer skulle däkerligen älska ett hjul om det fanns ett tillräckligt stort då de är extremt aktiva och aldrig blir trötta fullt ut, däremot har jag funderingar på att bugga någon typ av löpband, haft de planerna ett andal år men det har aldrig blivit av x)

#11 den typen av löpband skulle ta oerhört mycket plats, däremot själva Principen du har i tanken är samma som jag har :)
2 rullmekanismer (kanske som de här papp-rullarna som frukt-plastpåsarna sitter på i affären?) och ett "band" emellan :) Så själva principen tycker jag är ganska smart när man har väldigt aktiva djur. Så som mina honor (som jag skrev till #12 hehe)

Charlott_
0

#14 Jaha oj, då ska jag kolla :O

Melissa V
0

Är väl bara jag som har råttor som nog hellre skulle tugga sönder sånt sen mysa ner sig bredvid mig istället  😃 Har aldrig haft överaktiva råttor som inte nöjt sig med daglig utevistelse så grön där vad som hjälper och inte🙂

Mapel
0

Jag gjorde en etologisk studie på råttor för några månader sen och kollade då även på lite olika djuraffärer, men kollade mest då på att råttor ska bo btillsammans och av 20 affärer/djursjukhus mm så var det 9 som sa att råttor inte nödvändigtvis måste bo tillsammans, 2 nämnde ingenting alls om att de behöver sällskap. Detta var alltså skötselråd för råtta. Väldigt dålig stil tycker jag!!

[pepparkatt]1
1

Jag blev förtvivlad när jag kom till arken zoo i Upplands Väsby, råttorna at galler som botten men toalett UNDER gallret… Fruktansvärt smutsiga hyllor och en hängmatta - skitig och trasig. Fruktansvärd bur helt enkelt!! Vad ska man göra? Jag var tvungen att rädda en bebis ifrån misären, jag vet man ska inte stödja dem men det var den sötaste lilla dumbotjej… Hon stinker fortf kiss därifrån men börjat med bad så hon vänjer sig :-) Men ang buren, känns ju som att man borde säga till men ibland är jag feg för att få folk att känna sig dumma eller tillsagda liksom :-/

Fridborg
3

#19 Jag är ledsen, pepparkatt, jag vet att du älskar djuren och är en ypperlig ägare, men när du "räddade" den söta lilla dumbotösen har du dessvärre dömt många många fler andra råttor till samma liv som du räddat henne ifrån…

Nästa gång: Håll band på dig själv! 🌺

Lamina
0

#19 Råttorna får inte sitta på gallerbotten, så du borde anmäla dom för det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[pepparkatt]1
0

Jaa jag vet :-( hm okej jo jag vet att dom inte ska ha galler att gå på, var anmäler man isf?

Charlott_
0

#22 Kan man inte anmäla sådant till jordbruksverket också? :)

[Sara FE]
0

#22 Du anmäler det till länsstyrelsen, i detta fall för Stockholms län.

Lamina
0

#22 Sök på "hur anmäler jag dålig djuhållning?"

//Lamina