Vill bara skriva lite!
När jag skaffade råttor för några år sen var det de bästa jag har gjort känns det som! Helt underbara , och jag älskar verkligen de små varelserna..
Nu sitter jag här i soffan med en av de råttor jag har fått mest kontakt med någonsin. Hon är min lilla tjej som jag absolut inte kan vara utan. Astor, som hon heter, fyller 2 i år så hon börjar bli en liten tant :P
I buren är hon den som fixar och donar så att det är "fint", att gå och lägga sig på en matta i buren som ligger snett är inte okej, den måste fixas innan (xD) Himmla gulligt när hon röjer omkring i buren :´)
Här om dagen när jag städade deras bur så hade jag släppt ner alla råttorna i soffan, de andra busade runt i sofforna medan Astor studsade ner från soffan och in i badrummet där jag höll på och gjorde rent deras inredning, min lilla bebis.
Hon ska alltid vara ute och fara överallt xD
Hon pussas väldigt mycket också, men bara på mig och min bror, resten dissar hon.
När hon vill ha uppmärksamhet knatar hon över tangentbordet, sätter sig mitt på tangentbordet framför skärmen, klättrar upp på skärmen, drar lite i kläderna/håret, skuttar upp på axeln och slickas i ansiktet, mysis :P
Nu ligger hon i min nacke, ploppar lite mer ögonen och halvsover! Jag kan inte vara utan denna lilla tös, och jag ville bara tillägna den här tråden till henne 
På bilden är hon till höger :)
Sötnöt. :) Hon ser fruktansvärt nöjd ut på bilden i #2. XD
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
#3 Haha, ja verkligen :P
Vad fint att läsa om : ) Lycka till med gosisen!! : )
#6 Ja, hon är verkligen en härlig tjej :)
Vad mysigtatt få läsa om er fina relation,
Gud så gulli! Det är verkligen roligt å mysigt som du säger, att ha en råtta som är som en hund - människans bäste vän (:
ååh så sööt :* minns några av mina första råttor jag hade som var nästan exankt som henne. förutom städandet då ;)
// Stephanie och hårbollarna 
Ja, hon har verkligen allt, älskar såklart mina andra råttor, de alla är ju så unika med deras personligheter men den här tjejen kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta :)
Hon "uppfostrar" även alla nya småttingar som kommer in i flocken, himmla roligt att se när hon sätter dem på plats xD
När vi skrev nationella uppsats provet i engelska var en uppgift om att man skulle skriva om någon som betyder mycket för en. Haha, jag skrev 7 sidor om lilla Astor och det ska bli roligt att höra vad min lärare säger. Jag kan nog tänka mig att de flesta som valde samma uppgift skrev om människor. xD
Tänkte lägga upp lite nya bilder på min lilla älskling :P
Förlåt för dålig bildkvalitet, men bilderna är tagna med mobilkamera :/

Astor till vänster, myser med Joyce. Ville inte väcka dem så det var därför jag inte öppnade luckan :)

När jag väl öppnade luckan så märkte Astor direkt att jag var där och flög upp med en stor gäspning.. :)

Astor till vänster och Joyce till höger. Joyce ser ju lagom trött ut.. :)
Åh när man läser sådant här så längtar man ju ännu mer tills man kan skaffa ett par! :O
Låter ju helt underbart!
http://isabellarun.weebly.com/
Men vilken härlig rått tjej du har. Verkligen en sötnöt :)
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
#12 Haha, jag skrev också om mina råttor när vi skulle skriva den uppsatsen
Vilken härligt tjej! Ser exakt ut som min lilla Russin 
#14 Ja, jag kan verkligen tänka mig det :P När man vaknar varje morgon har man alltid ett leende på läpparna då man vet att alla flyger upp på burgallret när man vaknar. :P
#15 Ja, det är mysigt när man hittar en råtta som man verkligen fastnat för. Tack :)
#16 Haha där ser man, jag var inte ensam då. :) Min dåvarande lärare som rättade uppsatsen sa att hon verkligen blev överaskad angående råttors beteende. Så satt vi där på hennes kontor och pratade råttor i alla fall 15 minuter. xD
#17 Haha min engelskalärare är livrädd för råttor
bad om att få gå tidigt från en av hennes lektioner för att jag behövde åka till djursjukhuset med en av mina råttor, hon frågade lite försiktigt "Du har den inte med dig hit va…?" xD
#18 Hahahaa men herregud xD
Min lärare älskade djur men hade aldrig stött på någon som hade råttor :)
Hon påminner lite om min Dipp. Det är Dipp's bur och hon bestämmer hur allt ska va i buren. ^^ Sen så är Dipp min favoritråtta som alltid hänger med när jag grejar med nåt. :)
#20 Aww :P
Måste säga att Astor ser väldigt maffig ut när hon skuttar runt! Hon ser ut som ett stort muskel paket om man jämför med mina andra tåttisar, jag måste leta upp någon bra bild på det! Hon ser ju allt för rolig ut. :)
Om tre månader fyller Astor 2, hon är jätte frisk och pigg och jag hoppas att jag får mycket längre tid med henne än vad jag fick med hennes syster. Alice som då var Astors syster avlivades på grund av svåra mycoplasma symptom, snedskalle, försvagade bakben osv vid en ålder på 1år och 4mån. Det var alldeles för tidigt och därför hoppas jag verkligen att Astor inte planerar att lämna oss snart!
Bjuder på en liten bild på Alice i mitten, Éowyn till vänster och Arwen till höger. Astor ligger där i högen nånstans. :)
#21 Vilka sötnosar
Hade också en råtta innan som fick avlivas pga en massa olika saker, inte alls längesen, men hennes syster lever fortfarande. Doris, som vi fick ta bort, var dock över två år, nästan två och ett halvt så det var ju inte "för tidigt" i den benämningen, men när som helst är ju för tidigt egentligen. Elsa, hennes syster, har vi kvar och hon är frisk som en nötkärna, lite skygg och pipig bara. Hon är snart två och ett halvt och vi har nog kvar henne i några månader till minst 
#22 Haha, mina bebisar. ^^ Det är ju härligt att hon mår bra. Man börjar ju fundera lite på om vissa grejer går i generna när man kommer till såna här grejer. Men än så länge går det bra i alla fall :) Åh, tanter är ju så mysiga! :P
#23 Visst är dom! Min gamla Elsa har nog inga bra gener, hon och Doris var mina första råttor någonsin så gjorde ju det vanliga nybörjarfelet att köpa från djuraffär, så hon är nog rätt inavlad och egentligen till ormmat men älskar henne ändå 
#24 Astor och Alice har troligen inte heller de bästa då jag köpte dem från en "uppfödare" som inte alls var seriös (:-\) Alla gör vi misstag, och många av oss lär sig också av dem. :-) Precis, samma här! Hur kan man inte älska sina små älsklingar oavsett var de kommer ifrån? :-)
#25 Dom är ju bara omöjliga att inte älska
som jag brukar säga, "Man kan inte vara sur på en råtta", dom är helt enkelt alldeles för mysiga och söta!
*ler lite* I england så kallas en sån där "särskild" råtta för "heart rat" (hjärteråtta) ;)
Tycker jag är fint… :)
#26 Haha ja verkligen, det går inte! #27 Vad gulligt det lät :-P
#28. Haha eller hur? XD Jag är inne och läser en hel del på ett engelskt råttforum nämligen och då är det flera som använder det uttrycket. Om de tex presenterar några av sina råttor med lite bilder och så skriver de något i stil med "and this is [namn], my heart rat… but don't tell the others!" XD
Vissa uttryck blir helt enkelt bättre på engelska (eller i direktöversättning). För "favoritråtta" blir ju så fel på svenska tycker jag. Det är ju inte en "favorit", bara någon man liksom klickar lite extra med. ;)
//babbel D: Sorry XD
#29 Vilket härligt uttryck, håller med om att "favoritråtta" blir lite väl ;) älskar ju alla mina lika mycket men det måste vara Monster och bebisarna som är mina "heart rats"!
#29 haha precis! Det ska jag börja använda :-D Håller helt med ang. "favorit råtta" xD
Min calypso är mysig av sig och var upp och snusade mig i ansiktet sist när jag hade henne på sängen. Hon låg t om halvvägs under min kudde och skulle sova där, tills hon blev kissnödig och kissade en skvätt i min säng. Min andra råtta Nike är mer en liten fegis. Hon ville inte ens komma ut sist när calypso fick komma ut. Nike och calypso är nästan jämngamla. Ska jobba mer med mina råttisar så kan de en dag följa med i övriga lägenheten oxå :)
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Igår kännde jag något under hennes arm och jag tror det är en tumör. Hennes syster Alice hade två tumörer, mycoplasma symptom, snedskalle (?) och gud vet vad när hon avlivades så vi får se vad det här är.
Igår hann jag inte kolla om det var en tumör, jag bara kände lite och trodde det var nåt annat då jag inte hittade den sen. Så idag kollade jag på henne mer nogrannt och jag tror det är en tumör. (Jag har haft 4 råttor tidigare med tumörer).. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu bara..
Hon är ju 2år, dock är hon jätte pigg och ska vara överallt hela tiden.
Jag ska läsa lite om operation osv…
Usch jag orkar inte med det här nu! Alla dessa tumörer hit och dit. :(
Idag, 25/2 2013 runt kl. 14.00 tog min lilla flicka sitt sista andetag. Tumören hade vuxit så mycket att hon fick svårt att ta sig fram. I och med att hon började bli gammal beslutade vi att en operation hade inneburit fler risker än chanser och åkte idag till vår veterniär och tog bort henne.
Jag har varit med vid avlivningar förut, men det har var nog den jobbigaste jag varit med om. Jag har varit instängd på mitt rum nu i 2 timmar och bara gråtit floder, det känns som om all tårvätska borde vara slut nu, men ändå lyckas jag få fram några fler tårar nu i skrivandets stund. Men trots att det känns jobbigt så känns det ändå skönt att jag var med henne ända in i slutet, min fina tjej.. Usch vad jag saknar henne.
Jag kommer aldrig glömma dig mig fina ängel, sov gott hjärtat ❤️