Anteckna utveckling
Jag införskaffade mig en matvåg idag för jag kom på att det nog är ganska bra att hålla koll på mina älsklingars vikt (ja, jag är lite seg….)
Hittade en jättebra våg, och nu har jag vägt dem! Jag hade tänkt att börja skriva upp i en bok vad de väger och så, information om dem m.m
Allihopa är köpte från en djuraffär som jag litar på, så de är inte grossistdjur, men jag kan fortfarande inte skriva vilka deras föräldrar är. Men jag vill ändå skriva in andra saker, t.ex. om de blir förkylda eller så. Hålla koll på dem helt enkelt. Ni fattar nog 😃
Så jag undrar nu, har ni några tips på vad man kan skriva om dem?
Alltså inte infromationen… Men olika saker. T.ex som vikt, längd, färg, teckning m.m
Skriver ni upp era småttingar?
Jag använder en kalkylbok i OpenOffice (som Excel fast gratis), där jag försöker komma ihåg att skriva in vikten vid varje hälsokoll. Tidigare skrev jag även in sjukdomar, behandlingar osv, fast det avstannade för kanske ett år sedan (det blev väldigt många veterinärbesök, och jag blev utmattad…). Det är dock toppen att ha ett sådant verktyg att titta tillbaka i, så att man vet när en viss råtta fick antibiotika, vilken sort och vilken dos.
#1 Åh vad smart! Jag hade tänkt använda ett vanligt block med randigt papper, för jag vill helst ha det på papper ifall datorn går sönder.
#2 Den traditionella varianten är också trevlig, men jag tycker att man får en bra överblick över till exempel viktuppgång på en eller flera under vissa perioder. Man kan också göra lite roliga diagram och snabba uträkningar (till exempel att man har 3,77 kg råttor hemma ;)).
#3 Hahaha!
Jag ska kolla upp det där programmet tror jag :)
#4 Gör så! :) Det är väldigt likt MS Officepaketet, fast lite fulare/klumpigare och med färre finesser. Det räcker nog bra till de flesta ändå. ;)
#5 Okej, då vet jag :D
men åter igen: Vad kan man skriva upp mer än det jag redan skrivit? Vill gärna ha så mycket som möjligt! 😃
Jag skriver i ett word-dokument om jag gör eller det händer någonting och vilket datum, t.ex. vikt, veterinärbesök, klo-klipp, svans-rengöring osv.
Skriver även upp ALLT jag köper till dom och eftersom det är mina första råttor skriver jag även upp första gången… t.ex. första gången de somnade i mitt knä 😊 Och mellan varven skriver jag ut allt så att det inte kan försvinna med datorn.
Jag skrev ner ungefär allt med mina första råttor men slutade efter ett tag då jag för det första tröttnade och sedan för att jag aldrig haft någon -egentlig- nytta av det, men jag kommer börja göra det med den kommande kullen eftersom det gick så dåligt sist när jag inte kollade ordentligt då ungarna blev dåliga i magen och inte gick upp som de skulle. Sedan kommer jag skriva individuellt för varje unge som jag sedan kopierar och ger till köparna… men annars: nä. :)
#7 Åh vad kul! Blir ju som man gör med bebisar, haha 😃
#8 Okej! Jag kommer göra det för att framförallt hålla koll på vikten och så 🙂
#9 Jag är inte så intresserad av exakt vikt på de har jag hemma som sällskap så länge de inte är feta eller smala, de enda gångerna jag väger är när jag ska dosera eller annat, finns enligt mig ingen exakt vikt de ska väga utan de är det dem är helt enkelt :) Det är ju så individuellt också :) Men hey, jag ska inte säga till dig vad du ska göra, säger bara hur jag tänker.😃
#10 Jag tycker det är bra att veta vad ni andra tycker! 😃
Det här är mina första råttor, och eftersom jag är så nojig känns det lite bättre att hålla koll 🙂
Vägde allihop idag.
Den yngsta, nykomlingen vägde 100g ungefär, han stod inte still, så det var svårt att hinna se. Jag tyckte det var ganska lite… Eller är det bra? han är ca 5-6v gammal.
Mina andra pojkar är ur samma kull, födda 19:e oktober, så de är ca 18v. Den ena pojken vägde 459g och den andra 491g. Är detta mycket för en så pass ung hane? De är inte så jättetjocka… Bara ganska stora.
Din yngsta är precis på gränsen till liten, men inte underviktig, bara lite. Bara att ge honom nyttiga saker :) Vissa exploderar i vikt senare också.
Dina andra tycker jag kan vara lite stora i den åldern, men vissa stannar ner i vikt ju äldre de blir så jag skulle inte oroa mig än
#12 okej! Ja, han får massa gott och nyttigt nu! Han äter hela tiden… Så han kommer nog gå upp ganska fort!
Jaså, vad bra. Då vet jag 😃
Min fetaste tjej väger 512g.
Hon är fin.