Idag såg man nå sött
Måste bara berätta!
Idag var jag till Mora till djurmagazinet(min favvo djurbutik)
Och Jag såg 2 sjukt söta råttor
Båda var röd ögda och beige ca 14 -16 veckor. grozzist råttor men hur snälla som helst och sociala, Jag snackade med en av dom som arbetar där och Jag måste säga att jag gillar henne mkt. Hon är väldigt välutbildag när det gäller råttor, och hon vill jätte gärna hellre köpa råttor som kommer från en i SRS än grossist, Ibutiken så håller dom på med råttorna så ofta dom kan och när jag kollade på hur dom mådde, så fick jag gosa med en av dom beige färgade en liten hane, som satt sig innan för jackan och knastrade och njöt och var inge rädd eller nått sånt..
Alla råttorna hade leksaker, vatten som var rent och frächst, mat som var ny inlagt, rent och fint hade dom.
om jag hade kunnat hade jag helt klart tagit med alla!
Det var två black med svarta ögon =honor
1 beige hona med rubinröda ögon<3
1husky roan (black tror jag) hane
1 striped husky Black=hane
1 silverblack hane
1 beige rubinröd ögd hane
<3
hur söta som helst var dom..!!!
Plus jag rekomenderade henne både för affären och privat om forumet^^
(ni får flytta grpen om den inte passar^^ vet ej vart jag ska sätta den )
jo två av honorna var dumbo
dom andra var toppörade<3
Oj kompå dom kanvara champisar oxå =S
men det e för kallfärg =S
Var in där för några veckor sen, men då höll de på med att göra om där inne och henne jag pratade om verkade inte alls veta något om råttor. Och de hade bara hanar och inga honor. Men va roligt att dom har fått in lite mera råttor!
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
var hon blond du pratade med då`?
Råttorna dom har nu kom dit för ett par veckor sen, tyvärr så e inte rödögda poppis tyvärr jag som älskar dom
Hmmm kommer faktiskt inte ihåg xD Har minne som en guldfisk hehe. Har jag vägarna förbi så ska jag gå in och kika igen =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Ja gör det!
Så önskar att jag hade kunnat ta iaf dom två rödögda!!!!!!<3
hanen som sagt är hur mysig som helst, honan e lite fegare/skygg men ack så söt <3 *dräglar*
den blonda är jätte duktig men mörhårgia vet inte lika mkt.
Om dom e kvar! ta kort åt mig då*drools* glömde bort att göra det^^'
Haha ska försöka komma ihåg det! Blir nog en mora vända nästa vecka förmodligen :) Så ska försöka komma ihåg ^^
-Albert Einstein
<3
^_^
-Albert Einstein
Om ni verkligen vill göra något för råttorna och de andra djuren som dom har där så är det att sluta sälja dom och bara hålla sig till ergonomiska och bra tillbehör och leksaker.
En djuraffär betalar max 20 kr när dom köper in en råtta. Men fortfarande går Åkello och Imazoo så bra… undrar om dom skulle kunna gå under om folk slutade köpa från grossister och istället stöder seriösa uppfödare?
En fråga jag aldrig kommer att få svar på… för alla råttor är ju så söta. Även dom som som är uppfödda i en liten låda
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#10 jag håller med dig helt.. men när man blir förälskad i en råtta så är det inte hjärnan som talar, det är hjärtat. om jag inte minns fel, så kanske det var du som sa det till och med? Mitt favorit uttryck :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#10 - Jag skulle inte kunna tänka mig att köpa någon råtta från en djuraffär bara för att jag vet att de ofast från grossister från Imazo eller oseriösa uppfödare som föder upp till både orm-mat och djuraffärer.
Däremot så kan man ju tycka en råtta är väldigt söt oavsett vart den kommer från. Jag såg otroligt söta råttor från Djuraffären i Falun och det var då jag bestämde mig att verkligen börja med råttor. Och jag har väntat snart 5 veckor på att få hem ett par råttor :) På Lördag kommer mina 2 första råttor hem från Katoz och jag längtar verkligen!
-Albert Einstein
Jag vet att jag sagt det… men de gånger jag går in i djuraffärer senaste gångerna har råttorna varit antingen i så dåligt skick att anmälan gjorts eller så har jag haft bilderna från en smådjursgrossist i huvudet…
Min sista grossistråtta är död sedan länge, en enorm tumör på hennes vackra kropp. Hon somnade in i min famn. Efter henne så sa jag nej, inte mer.
Så om mitt alternativ en dag blir att köpa råttor på butik eller stå utan så slutar jag med råttor.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#13 ja det kan jag förstå! Jag gör mitt bästa från att hålla mig borta från djuraffärs djur jag med. Tog hem en agouti hane som rosslade och var som ett skelett.. ångrar mig än idag. det tog kol på över halva min flock. Så inga fler. tycker det är så hemskt att många råttor går det ödet till mötes på såna ställen.. Dom råttor som lever ett sånt liv förtjänar egentligen ett bättre liv än några andra råttor. Men det finns inte så mycket mer man kan göra än att låta bli att köpa dom.
För slutar man köpa dom så säljer inte butiken så bra och (om man har tur) slutar med råttor. Eller egentligen alla djur…
Tyvärr så kommer dom nog aldrig sluta sälja djur i butik. Det finns alltid folk som impulsköper och dessutom så vet nog inte dom flesta "Svenssons" som inte är inne i djursvängen vart dom ska leta utan tror att man köper smådjur i djuraffär helt enkelt.
Fast det är ju självklart ingen anledning att inte göra vad man kan för att stoppa det!
Jag har själv haft 12 råttor sammanlagt genom mina år som råttägare och av dom så har 6 st vart zooråttor, inklusive dom två jag har nu. Nu blir det inga fler zooisar dock. För det första är man ju livrädd att få något sådant som folk här på forumet har fått som tar död på råttorna man redan har, sen har jag haft så mycket otur med hälsan på mina zooråttor.
"
och hon vill jätte gärna hellre köpa råttor som kommer från en i SRS än grossist,"
Läs lite nogare?
#17 Jag valde medvetet att ignorera det eftersom det finns ingen seriös uppfödare som säljer till butik + butiker betalar max 20 kr för en råtta.
En råtta som kommer från en uppfödare inom SRS kostar 300 kr.
Om inköpspriset nu är 20 kr och utpriset är 140 kr, plocka fram miniräknaren och räkna ut vad utpriset för en råtta med inköpspris 300 kr skulle bli.
Dom säger så otroligt mycket dom som jobbar inom butiksvärlden… Hade dom varit ärliga så hade man aldrig satt sin fot där igen. Men dom vill att du ska handla av dom, det är deras jobb. Dom kommer att säga precis vad du vill höra för att du ska handla.
300 kr per råtta täcker inte ens kostnaderna för en kull för uppfödarna… men det är för att vi ger våra mat och allt dom kan tänkas behöva.
Imazoo och åkello tar runt tjugan, vad tror du dom har fått för mat och omvårdnad?
18# Hon skulle hellre betala mer för en från en riktig uppfödare än från grossit
och jag gillar inte heller grossiter. och jag har bara köpt så kallad zooråtta 1gång. den råttan hade kommit in privat av en som hade fått ungar.
Saken är den att även om de köper in råttor från Seriösa uppfödare (oavsett reggade eller inte) så kommer kostnaden vara otroligt hög.
Som Allemej säger så ligger Grossist priset på omkring 20kr och de höjer upp priserna i butik upp till från 65kr
Det är alltså Minst 45kr skillnad tänk då hur mycket en råtta inte skulle kosta om man köper in en uppfödar råtta för 200-300kr priset på en sådan råtta skulle då gå upp mot 400kr (har inte räknat på miniräknare så siffrorna är bara rena chansningar..)
Vilken människa skulle betala så mycket för en Råtta? (missuppfatta mig rätt, råttor är underbara det bästa som finns men jag skulle Aldrig betala så mycket för en råtta oavsett vart den kommer ifrån)
Det är inte så att de kan köpa in dyra råttor för att sedan behålla sina zoopriser, det säger ju sig självt att de kommer gå i konkurs ganska direkt..
Tyvärr måste jag hålla med Allemej i det hon säger o matt zoo biträden säger det man vill höra och inte det som är sant, vist finns det personer som jobbar på zoo som faktisk Är ärliga men det är tyvärr väldigt sällsynt.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#20 jag förstår hur du tänker med i att inte köpa en råtta för 400 pixx.. men egentligen?
Det är ju en levande varelse vi pratar om. Jag tycker att det är sjukt egentligen att man tänker ''gud vad mycket ett djur kostar'' om nu en råtta skulle kosta runt 500 lappen. Egentligen kanske det hade vart bra, så att inte folk impulsköpte dom bara för att dom är så ''billiga'' på djuräffärer. hos uppfödare hade det i så fall vart lättare att ta ett blilligare pris. vilket skulle leda till att dom kan hålla koll (precis som nu) vilka man säljer till och fler skulle köpa från uppfödare. Och råttan skulle få en högre status.
Innan jag skaffade mina råttor så hade jag faktiskt ingen aning om att det fanns råttuppfödare, inte någon jag kände heller. Tror inte att det är så många runt om i landet som faktiskt vet det.
En sak som jag funderat mycket på.. Alla ''djuraffärer'' där dom endast säljer mat, och alla tillbehör till djur. Om dom skulle ha listor på alla uppfödare runt i trakterna för olika djur. på så sätt skulle det göras reklam för just uppfödare, och många lockas ju av att köpa ''högkvalitétsdjur''
Det här är bara tankar jag haft och tror själv att det är ganska omöjligt att genomföra..
#21 Har man en liten kassa så kan man inte spendera så mycket på något djur oavsett djurslag. Hade priset legat på en sådan nivå skulle jag inte ha några djur alls (för då skulle jag ju inte kunna ta hand om dem på det sättet de behöver). Men jag förstår hur du menar. Sjukt att man kan värdera djur till så låga priser, de är ju egentligen ovärderliga.
Viste själv inte att det fanns uppfödare när ja gblev råttägare, det var först när jag började på RiF förra året som jag kom in i den "riktiga råttvärlden" och då hade jag ägt råttor sedan 2004..
Jag tycker din ide är jättebra, att tex en uppfödare får betala en slant (för ananrs kommer ju troligtvis inte affärerna gå med på det) för att få lite reklam för sin uppfödning i affärerna, samtidigt som affären tjänar på att Inte ha djur hos sig (via den lilla betalningen).
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#21 det där med en lista har jag funderat på. Vill så gärna öppna egen butik utan djur men med mkt information om djuren och uppfödare :)
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
#23 ja det har jag med! och kanske ha djur i butiken som endast är där för att tittas på.. att man har rätt bur, ger rätt mat, ha rätt underlag osv så man kan se hur dom ska bo! och kanske ha en gång i månaden kanske ha en kurs för folk om hur man tar hand om det djuret som är iFokus den månaden.
#24 haha precis vad jag har funderat på :O . Tyvärr är det ju så dyrt å starta eget.
Maybe it's not too late
#25 ja tyvärr.. men det finns ju sånna gratiskurser så att man får lära sig hur man startar eget med. vi kanske ska slå ihop våra kloka huvuden och inte låta idéerna gå till spillo, haha ;)
#26 haha ja precis ;P
Maybe it's not too late
jag ha märkt att de som jobbar på djuraffärer, de som är uppväxta med smådjur är bättre än de som inte haft så mycket smådjur. kanske det inte är så många som jobbar i djuraffärer som är uppväxta med smådjur och därför inte vet så mycket och inte tar hand om råttorna?
isåfall tycker jag att det egentligen bara bör vara såna som är uppväxta med smådjur som får ta hand om en djuaffär, i alla fall ha en bättre utbildning
någon annan som också tycker som jag?
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse