Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 545 ggr
vapensyster
0

Ensamhane + utöka flock.

1. 

Jag har en råtta som är ensam. Manson. Han har varit det i ca ½ år.

Redan när jag köpte han drog han sig undan alla andra råttor. 

Men jag köpte då han och hans bror. 

Efter ca 5-6 månader började hans bror bli väldigt aggressiv. Både mot människor och sin bror. Så  han fick tyvärr avlivas. 

Nu, efter det jag försökt para ihop han med olika hanar. Men inget verkar funka. 

Jag har provat med att bada dem innan, gnugga dem mot varandra, städa buren innan, städa runt buren. Möblera om i och runt buren. 

Men inget funkar. Han blir väldigt aggressiv. 

Det första han för är att resa ragg. Sedan attackera. Lukta, attackera. 

Det har gått så långt att det har dragits bort päls från den andra råttan ifråga. 

Man märker att han absolut inte trivs med att vara ensam. 

Så, hur ska jag göra? 

2. 

jag har en flock på två st. 

Och en annan ensam råtta, Gary, då hans kompis nyligen har dött. 

Dom i flocken är väldigt vänliga mot honom. Luktar lite och sedan är det inte så mycket mer med det. 

Men gary däremot han är aggresiv. 

Dock inte alls lika mycket som Manson, 1. 

Hur borde jag göra här? 

3.  skulle det kunna vara möjligt att få ihop dem allihopa? och isf. HUR? 

Svar uppskattas :)

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

dorkey
0

Gnugga mot varandra, och bada kan faktiskt bara förvärra situationen. Så jag rekommenderar att inte göra det mer. Gnugga, för att du kan rakt av göra situationen aggressiv och tryckt. Finns ingen anledning till det.

Jag själv provade bada med några honor för ett antal år sedan. Jag skulle introducera en gammal ny dam som levt ensam hela livet till en annan omplaceringsinstabil honflock.. Efter jag provat i flera veckor med allt annat så badade jag dem. Det slutade faktiskt med att alla började bråka med alla… Till och med de som gick ihop från början. Och den stackars damen fick dyngstryk.

Jag skulle rekommendera att följa den här underbara artikeln, ha tålamod och ta det lugnt i flera flera veckor. Om det fortfarande inte skulle gå, skulle jag kanske prova kastrera?

Introducering av Tamråttor

vapensyster
0

har letat efter en sån tråd men ej hittat. Tack så mycket! 

Har provat det mesta som stod men ska fortsätta!

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

dorkey
0

Inga problem! Förstår att det är en jobbig sits.

Själv lyckades jag aldrig, men det var ett ganska extremt fall. Den honan jag försökte introducera hade levt ensam i 2 år. Omplacering. Hon själv var snäll mot de andra, kurrade ihop sig och satt helt stilla. Men de andra gick på henne! Hon hade nog tyvärr "glömt bort" kroppsspråk och "flockspråk", de andra misstolkade henne och gick på henne. Ungefär som de skulle göra mot ett annat djurslag. Efter många månader av försök och tålamod så gav jag upp.

Men som sagt, läs den och ha tålamod. Gå tillbaka till 0 så fort det går överstyr och försök igen..

Något som jag märkt, (men detta kan endast vara mig personligen med tankar som hundägare) så fungerade det alltid bäst när man underhöll råttorna. Inte bara föra ihop dem, när det är dags för det, utan faktiskt göra något med dem under tiden de är i samma soffa.

Locka dem bort från varandra med godis, kanske ge dem små små godisbitar bredvid varandra. Leka med en penna. Låta lite intressanta saker (små godisbitar, smulor de inte kan bråka om) i soffan. Så att de "jobbar" tillsammans utan att fokusera på varandra hela tiden. Detta är något jag personligen alltid gör, som inbiten hundägare. Kanske inte fungerar för alla. Men det kanske kan vara värt att prova?

Lycka till!