Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1779 ggr
Charlott_
0

Parakitblandning utan solrosfrön

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Var hos djuraffären här hemma i min lilla håla. Hon har bara mest fågel saker. Hon har haft råttor en gång i tiden. Och enligt henne kan man ge råttorna fågelmat, men inte vilken som helst så klart. Hon tipsade mig om Parakitblandning utan solros frön.

Vad tror ni?:)

dorkey
0

Vad innehåller den? :-)

Charlott_
0

Vad jag kan hitta på nätet innethåller de: platahirs, vit hirs, kanariefrö, bovete, skalad havre, paddyris, vete, strim,nsafflor, röd hirs och hampa.

Något som är farligt eller onyttigt för dom?

Charlott_
0

Ingen? :/

Skogsmongot
0

*sätter en tass här*

dorkey
0

Jag kan inte se var det skulle vara farligt eller giftigt. Men om jag själv fick välja skulle jag blanda eget. :-) Annars kan du alltid lägga till de saker som bör finnas med, en osötad müsli-blandning med de 4 sädesslagen plus lite torkad frukt bör ju göra susen. Eventuellt lite kattmat.

Zakaraa
1

#5 torkad frukt är ju inge vidare, det är ju rejält sött. Även om de inte har socker tillsatt så är det sött i sig.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Skogsmongot
0

Blir det ett bra foder om man har en osötad müsli/ grynblandning och blandar i denna parakitblandning och lite hundmat? 

Charlott_
0

Till er alla- Jag hade inte tänk att bara använda Parakitblandningen, utan jag gör göra en egen blanding tillsamman med detta i :)

Zakaraa
1

Av det jag minns av hur fodret ser ut så tror jag att papegojmixen passar bättre för råttor

Charlott_
0

Problemet är att denna är 1 av 2 djuraffärer här som har bra foder. Annars måste jag åka minst 10 mil varje gång jag ska ha mer foder :/ Så därför tänker jag blanda eget, men tänkte detta kunde vara ''basen'' :)

Zakaraa
0

Jag vet inte ens vad h'lften av innehållet är eller vad det kan tillföra :P Så jag skull personligen helt enkelt blanda eget foder där man vet vad man har i och vad det gör för nytta

Charlott_
0

#11 Okej, får se om någon annan har erfarenhet av mer fröer! :)

dorkey
2

#6 Med sött så antar jag att du menar kolhydrater, eller naturligt socker. :) Men jag skulle absolut ha med torkad frukt. Dock bara lite, ännu en gång, lite. Som ett litet exempel per 100g (denna information är tagen ur Livsmedelsverkets livsmedeldatabas) :

Torkade äpplen
Ca 1g protein, 57g kolhydrater, 10g fibrer, 15mg kalcium
Torkade aprikoser
Ca 4g protein, 50g kolhydrater, 12g fibrer, 6mg järn, 45mg kalcium
Torkade persikor
Ca 4g protein, 53g kolhydrater, 8g fibrer, 5mg c-vitamin, 4,1mg järn, 28mg kalcium
Torkade päron
Ca 2g protein, 63g kolhydrater, 6g fibrer, 7mg c-vitamin, 2,1mg järn, 34mg kalcium
Torkade blåbär
Ca 5g protein, 70g kolhydrater, 10g fibrer, 3mg c-vitamin, 4,8mg järn, 140mg kalcium

Visst, det är en dos kolhydrater, socker. Men det är naturligt socker och absolut inget som är farligt i små och normala mängder, i rätt doser för att komplettera maten med lite gott och nyttigt med andra vitaminer. Torkade frukter i sig är mycket fiberrika. Torkade aprikoser och persikor är goda järnkällor. Järn är en viktig mineral för bla syresättningen av blodet.

minky
0

#10 man måste ju inte köpa foder på djuraffären =) jag handlar all min rått mat på ica. Muslie, cheerios, rispuffar, o lite hundmat finns alltid i min blandning. Just nu har jag även i lite vildfågel blandning. Sen kan det gå i lite annat smått o gott. Brukar ha lite småburkar med t.e.x nötter o annat gott som jag blandar i torrfodret vissa dagar… =)

Charlott_
0

Jag vill helst att vi håller oss till inlägget!

Charlott_
0

? ? ? ?

dorkey
0

Jag säger bara, blanda eget foder.

Charlott_
0

#17 I ''Vad dom inte får äta'' så hittar jag inget av dessa fröer :) Så de innebör ju att denna blandning inte är så farlig :)

Zakaraa
0

#19 dock så innehåller ju den listan inte Allt som man "inte bör ge" så bara för att det inte finns på en lista betyder inte det att det är fritt fram. Den listan innehåller ju i stort sett bara de vardagliga sakerna som man ofta hör talas om, dessa fröer har i alla fall jag aldrig hört talas om innan