Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1719 ggr
DoftandeJuveler
0

Råttbur? hög eller bred?

Jag har en byrå som ja ska bygga en råttbur av, men ja undrar hur ja ska ställa den.. som den är nu ör den 76 cm lång och 44cm hög.. ska man ha den ståendes så eller ska ja vända på den så att den blir 76cm HÖG och 44cm Lång? har hört att råttor vill ha höga burar??..

wilmar028
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, råttor vill ha höga burar (eftersom de gillar att klättra)

Story
0

Jepp. Höga burar är det bästa eftersom de föredrar att vara högt upp och (i alla fall mina) tillbringar ändå inte så mycket tid på golvet. Så ha en hög bur så de får klättra och ha saker högt upp, t.ex. hängmattor, hyllor osv.  så blir dina råttor säkert glada <:

DoftandeJuveler
0

Okeej.. Men tror ni buren blir för lliten till tre råttor?

Story
0

http://www.ratpower.se/burraknaren.asp

Gå in där och skriv in burens mått så får du veta! :D

DoftandeJuveler
0

där står de upp till 2 råtttor… Men alltså, tror ni dom kommer lida om de e tre där?

Bellona
0

Ja. den är för liten för fler än 2. jag skulle inte stoppa in fler råttor än vad räknaren säger. jag tycker räknarens svar är det absolut mesta man ska ha för att det inte ska bli för trångt, helst anser jag att man ska ha 1-2 färre än räknaren svar. Jag har en bur på ungefär 80*80*50 och skulle aldrig stoppa in fler än 3vuxna råttor i den. De behöver ju lite plats att röra på sig med.

Kikade på dina mått och den är för liten i vilket fall. enligt våra lagar ska en råttas bur vara minst 60cm lång. Så jag skulle inte rekomendera att du använde den alls. 44cm lång är ju nästan ingenting även om höjden är okej.

CamillaS
0

i min bur får jag ha 9 råttor enligt bur räknaren och jag har 4 snygga grabbar :)

Story
0

Enligt räknaren kan jag ha upp till fem råttor och jag har tre inte ännu fullvuxna honor och knökfullt med leksaker.
Men jag instämmer, en bur med de mått du anger är nog alldeles för liten för att dina råttor skulle trivas. Möjligen att du kan ha dem i den en vecka eller två innan du skaffat en större bur (om de inte är fullvuxna förstås).

StormmillaGirl; har du någon bild på din bur och dina råttor? (:

CamillaS
0

he he jo på råttorna oj jag har massa bilder på dom he he försökte senast idag att ta ett"fint" gruppfoto på dom men resultatet nja… men här kommer buren iaf :)

har inte hunnit inreda den så mycket på den bilden eftersom jag precis har knepat dit alla dom grå hyllplanen:)

CamillaS
0

och här e det "fina" grupp fotot på råttisarna ^^,

CamillaS
0

annars kan det se ut så här med^^ ha ha *suck*

alla sprang åt varsitt håll när jag skulle trycka av kortet ha ha

CamillaS
0

en annan bild på samma bur, mer inredd^^

camilla85
0

Titta på blocket eller någon annan annons sida så hittar du nog en bättre byrå eller garderob. De brukar finnas jätte billiga saker där ju. Annars kan du ju gå till returen, röda korset eller något sånt.

Annisen
0

Jag tycker den är för låg "liggandes" och för smal ståendes…

Jag har testat alla de möjliga burar och vad jag sett så är höjden definitivt inte allt. Voljären jag köpte var ingen hit, de höll sig bara allra högst upp och fast de älskar att klättra gillade dom den inte. Den buren de hade innan och även har fått tillbaka är 100 lång, 55 djup och 82 hög. Bättre bur finns inte! De utnyttjar den buren allra allra bäst och de klättrar massor i den :) Det går ju att klättra i sidled också när man kommit högst upp ;)

MosadBanan
0

Höga burar är bäst : D

DoftandeJuveler
0

Men man kan ju skaffa en till byrå och fästa ihop dom på någe vis så blir de ju mera plats… Frågan e bara hur man ska få ihop dom  så dom sitter ihop?? någon med en bra ide??

Bellona
0

Beroende på deras utformning så kan det kanske räcka med att sätta dem bredvid varandra/över varandra. Kanske borra hål och fästa ihop dem med någon form av mutter som kan kan skruva av om man vill sära på skåpen/byrån. Sedan göra lagom stora hål så de kan ta sig emellan dem..