Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 6689 ggr
JessN
0

Hemma bygge! Bur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kom på att jag har ett ganska bra skåp som man kanske kan göra om till råttbur. Tacksam för tips om hur jag ska göra med dörrar? tänkte om jag skulle ha 3 stycken för varje hyllplan och hur ska jag då göra??

Det ser ut såhär

Fridborg
0

För mig verkar djupet i hyllplanen lite för smalt…

JessN
0

djupet är ca 45cm, bredden 80cm o höjden 145.

Ska platsa ca 8 råttor tror jag? om man räknar med bara bottenplanet.

JessN
0

den ser smalare ut på bilden än i verkligheten :)

Fridborg
0

Har för mig att reglerna är minst 50x50 på djup och längd? Rätta mig någon om jag har fel…

Fast 5 cm kanske inte är HELA världen, men…

JessN
1

Tänkte köpa sånthär nät: http://www.jula.se/galvaniserat-nat-793020

JessN
0

Jasså är 50cm djup lag på? Någon som vet??

Fawo
0

Tror inte det är någon lag. Bara en rekommendation.

Har du rätt inredning och berikning så borde inte 45cm vara några problem.

// Fawo (;

[Sara FE]
0

Jordbruksverkets författning säger faktiskt bara 30 cm, men det är ju på tok för lite.

Fridborg
0

Så det är så det är. Läste annars någonstans att de ska kunna vända sig om med sin fulla kropps och svanslängd, men hur seriöst det var minns jag inte.

[Sara FE]
0

#10 Det låter ju vettigare, det är inte alla råttor som bara är 30 cm långa inklusive svansen…

[becczi]
0

#11 Fast sen så är det ju inte alla råttor som vänder sig om med svansen rak som en spik ;P

JessN
0

Tack för informationen! Nu har jag sågat ut 2 hål på hyllplanen där jag även ska sätta i stegar och så har jag spacklat alla hål och glipor med våtspackel!

Imorgon blir det lackning. Tror den ska bli ljusblå inuti och vit utanpå :)

Fortfarande fundersam på hur jag ska gära med dörrar, några tips/förslag?

Fridborg
0

#12: Jag tror den regeln mest är till för att de ska slippa ha sina kroppar böjda hela tiden i buren, att de måste ha chansen att sträcka på sig ordentligt. Tänk dig själv om du bara kunde ligga i fosterställning i din säng varje natt.

[becczi]
0

#13 Det ser jättefint ut! Stort också :D

Om du inte har väldigt rymningsbenägna råttor så tror jag att det vore lättast att ha en enda stor dörr, över halva buren eller så, annars blir det lite pilligare :]

#14 Mycket mysigt, de första 3 nätterna :) 
Jag förstår. Fick bara en sån lustig bild i huvudet Tungan ute, men som Fawo sa så borde 5 cm hit eller dit inte vara någonting

[Sara FE]
0

#13 En eller två dörrar som går över hela buren, samt ett par små dörrar så att du lätt kan sätta in mat och ta ut en råtta åt gången. Har man råttor som gillar att leka utanför buren blir det lätt en liten flodvågseffekt när man öppnar dörren. ;)

Såg den här länken i en tråd för några dagar sedan:
Attach Doors to Homemade Rat Cage

En tråd här på RiF. Suveräna tips av Vitberget i första kommentaren:
Hemmagjorda burar

JessN
0

Nu har jag funderat lite..

Jag tänkte att eftersom mina hyllplan är fast skruvade vid tillverkning och det finns inget sätt att ta loss dom så funderade jag på att köpa en rulle med rostfritt fyrkantsnät (eventuellt varmförzinkat) och sätta över hela framsidan, och sedan göra 3 hål för dörrar, en för varje hyllplan. Ganska stora dörrar så man kan komma åt och våttorka hyllplanen ordentligt.

Enda problemet blir väl nedtill där jag ville ha en platslåda för uppfångning av skräp. Men det går säkert att lösa med en extra liten avlång lucka.

Baby-Blue
0

*tassavtryck*

[Sara FE]
0

#17 Det blir nog mycket lättare att städa ifall du gör ramar som du fäster nät/galler på, som sträcker sig över hela hyllorna. Jag gjorde så med ett hemmabygge en gång, det var hur enkelt som helst och väldigt lättstädat. :)

fairytindra
0

Jag lägger upp en bild på mitt hemmabygge. Jag har publicerat bilden förrut men jag tyckte den passade i den här tråden. Jag valde ett vitrinskåp med färdiga dörrar för jag hade aldrig klarat av att fixa dörrar som skulle passa själv. Glaset slog jag ut och ersatte med galvaniserat nät. Jag har sågat hål i mitten av första våningen och satte ett klätterträd där. På botten där toan finns har jag tidningspapper  och på de andra våningarna har jag de billiga dörrmattorna från Ikea. Överst har jag en hemmagjord hängmatta.

JessN
0

Nu har jag varit o köpt nät, lackfärg, slipmaskin, metall-fil, skruvkrokar och lite diverse inredning :)

Har börjat slipa nu, den var redan lackad men tänkte det är lika bra att slipa grundligt och lacka nytt, så det fäster bra. Den kommer bli vit utanpå och gråblå(ljus) inuti.

#19 Hur gör man ramar då? låter så himla krångligt.. får se om jag kör nät dörrar bara eller ramar.. Kanske får vänta på att pojkvännen kommer om 2 veckor med att göra dörrarna! :)

JessN
0

Första lagret av vit lackfärg målat på utsidan :)

:holmgreen:
0

åh , jag vill mer än gärna se resultatet :P ,ser jätte fint ut.

Tassar här ;)

hus-musen
0

Ett tips om du vill minska slitningen på buren är att lägga ett par lager båtlack överst, annars finns det risk att det luktar kiss rätt fort. Och våtrumssilikon i alla springor, annars kryper det ner och lägger sig.

Qui dormit, non peccat

JessN
0

#23 kommer fortsätta lägga upp tills den är klar :)

#24 tack, jag tänkte ta 2-4 lager lack på insidan och sen tror jag att jag har silikon kvar från när jag gjorde mitt badrum + att jag redan lagt våtrumsspackel. Hoppas den ska hålla sig luktfri ett tag då!

Ratlings
0

Tass Skrattande

// Lise
When nothing goes right, go left!

JessN
0

Andra lagret vitlack målat :)

JessN
0

Här är 2 av de tillklippta näten som jag ska sätta för.. har även knipsat ut hål där dörrarna ska sitta. Får bli utan ram tror jag, är lite för okunnig för sånt.

DieselB
0

Snickra ihop en ram är enkelt och fästa nätet gör du enkelt med en häftmaskin

JessN
1

Jag hade inte tålamod att vänta till imorgon, målade insidan idag också :) imorgon får det bli 2a lagret.

takemetothestars
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#30 Vad fint det blir! :D
Aah, jag vill också göra nåt sånt där någon gång. Älskar att ha kreativa planer och sedan fixa och pyssla en massa. Blir så sugen så att det nästan sprätter i mig. Nåja, igår satt jag i alla fall och sydde en leopardmönstrad hängmatta till mina små, och snart ska jag skaffa en till bur som jag får inreda. :)

JessN
0

#31 åh tack! Ja visst är det kul med pyssel. Typ det bästa som finns ;) Ibland är det bra att vara kreativt lagd!

[Nooway]
0

*tass* 

Riktigt fin blir den!

Marre89
0

tass.. vill se resultatet! att du har ork att fixa en egen bur.. skulle aldrig ha tålamodet hehe

Waka
0

tass

// Lydia.

Take it or leave it!

Ljaede @ bilddagboken
http://ljaede.tumblr.com/
http://bangbangbang.blogg.se

[Sara FE]
0

#21 Jag köpte helt enkelt några billiga trälister, sågade dem till lagom storlek och spikade ihop dem. :)  Det blev alltså hyfsat stabila fyrkanter, om än inte särskilt snygga (mitt första försök till snickeri någonsin). Sedan häftade jag fast nätet.

Håller med de andra, den ser jättefin ut! :)

JessN
0

Tack alla! Det är riktigt kul att bygga råttbur! Nu har jag målat alla 3 lager vit lackfärg på utsidan, och 2 lager blått på insidan (dock 1-2 lager till behövs)!

Karmatarerskanise
0

tass

JessN
0

Har även specialbeställt träramar då jag hittade en sida som var hyfsat billig. Så det blir ramar trotsallt som jag kommer måla vita och sätta på fyrkantsnätet på :)

[Sara FE]
0

#39 Trevligt, låter snyggt! :) Har du någon länk till sidan?

JessN
0

#40 Härifrån beställde jag : http://www.artistbutiken.se/

[Sara FE]
0

#41 Vad smart! Det tänkte jag inte ens på… Jag som har lägenheten fylld av dukar och är stammis på ett par av konstnärsbutikerna i Stockholm. Lite pinsamt. ;)

JessN
0

#42 hahah, det är lätt att vara efterklok!

Hoppas resultatet blir bra nu, får hem ramarna imorgon så då ska de sättas ihop och målas! Sen ska nätet på och sedan fästa dom med gångjärn på buren.

Vad tror ni är bäst, ha luckorna att öppna från sidan (som dörrar) eller ha luckorna så de öppnas uppåt? Eller neråt :P

Från sidan blir nog smidigast.

[Sara FE]
0

#43 Oja, det är jag expert på. ;)

Att de öppnas åt sidan, absolut. Då är de minst i vägen. Vill de stänga sig själva kan du ju sätta någon liten hasp på kortsidan.

JessN
0

Idag kom ramarna :) 3 sånnahär ramar har jag nu. De ska vitmålas och eventuellt ska jag skriva något med blått på kanten. Frågan är vad o.O

JessN
0

Då är ramarna halvt målade :)

JessN
1

Jag satte en liten rått tass på buren :) Ska jag skriva något också? Eller så får det vara sådär..

mikeiko
0

Åh, vad snyggt med tassen! Skriv inget, bara sådär är stilrent och assnyggt!

JessN
0

#48 tack :) Det blev väldans gulligt.

hus-musen
0

Tycker oxå det räcker med en tass! SnyggtGlad

Qui dormit, non peccat

[Sara FE]
0

Håller med, väldigt snyggt med bara tassen! :)

Karmatarerskanise
0

Verkligen snyggt med tassen :)

[Alenzi]
0

Så gulligt ^^

JessN
0

hihi tack alla! hela buren:

takemetothestars
0

#54 Åter igen, asfint!! Blev otroligt inspirerad att i framtiden göra något eget. :)

Men hur är det egentligen, ni med erfarenhet, hur länge håller en trämöbel till råttor sig fräsch? Båtlack har nämnts, är det det som gäller alltså?

hus-musen
0

Japps båtlack och massor av lager är det som funkar bäst. Och toatränade råttor räddar mycket oxå, annars får man städa stup i ett så inte urinet kryper ner i träet.

Qui dormit, non peccat

[Sara FE]
0

#55 Tips: båtlack finns hos Clas Ohlson för en hyfsat billig kostnad.

Marre89
0

Skit snyggt! läckert med den lilla tassen Spännande å se hur de blir när luckorna kommer på plats :)

Doll
0

*tass*

Jespersen
0

Vad fint! Ska bli roligt att se hur den ser ut när den är färdig :)

JessN
1

Idag har dörrarna snickrats ihop! Sätti på gallret + gångärn på vänster sidorna, håller på o skruvar på dem på buren nu och har sättit dem på plats sålänge med tejp :P Sist men inte minst har jag köpt fina handtag som ska sitta på högersidorna av dörrarna

Såhär ser det ut just nu:

Marre89
0

Gud va fiiint!!! :D

JessN
0

#62 tack! :D

Marre89
0

hoppas verkligen du har snälla råttor sen som förstår vilket jobb du lagt ner på deras blivande hem, så den får hålla sig såhär fin! hehe

Karmatarerskanise
0

#64 Haha eller hur Skrattande

JessN
0

hahah, du jag tvivlar på att de kommer visa respekt för mitt slit ;) men det får man räkna med när man har råttor! Tur de är söta :)

JessN
0

Liten lucka i luckan på plats :)) och så en hängmatta!

Karmatarerskanise
0

#67 vad har du fäst luckan med?

[Sara FE]
0

#67 Vad fint det blir! :) Och vilken mysig hängmatta - har du gjort den själv eller köpt den?

JessN
0

#68 Jag satte dit den med cable ties :) (nu kommer jag inte på vad det heter på Svenska, ursäktar)

#69 Tack :) Hängmattan är tagen från min katts katt-träd. Hon använder den endå inte så jag tyckte råttorna kunde ha den istället.

Karmatarerskanise
0

#70 Är det sådana i plast?
Om det är det får du hålla koll, många råttor gillar ju att gnaga plast Flört

JessN
0

#71 Ska hålla koll på det och sätta dit nya när/om det behövs. Vet ju inte än om mina råttpojkar är gnagargalna eller ej.  De kommer om 3-4 veckor från Katoz :D

Karmatarerskanise
0

#72 Spännande Glad

Doll
0

#70 buntband kallas det. :) brukar använda det när jag ska fästa korgar och rör men det är rätt poppis att tugga sönder så man får sätta dit nya i mellan varven. :)

Råttis
0

Jag har nog väluppfostrade råttor, inte en enda av dom har gnagt på något så länge jag har haft dom:)

[Nooway]
0

Mina rådisar gnager heller inte sönder buntbanden, har t.o.m 'lagat' buren med sånna och dom får vara ifred :D

JessN
0

#75 0 76: Hoppas jag får råttor som era, för nu har jag även byggt stegar med dubbelt fyrkantsnät och buntband :D bild:

JessN
1

Äntligen är dörrarna ordentligt på plats! Även handtagen är på och min egen finurliga lås mekanism som består av en krok på dörrkarm och en krok på sidan av hyllan, med en hårsnodd för att spänna emellan. Blåa hårsnoddar såklart!

Nu ska jag påbörja stege nummer 2. Sen är det bara annan inredning kvar :)

Riktigt nöjd med mitt projekt är jag.

Terato
0

Men gud vilken fin bur du har gjort! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

JessN
0

#79 Tack! Det var riktigt kul, hoppas lillkillarna tycker om den när de kommer.

JessN
2

Nu är den KLAR!! Bara att börja inreda :)))

[Sara FE]
0

Den blev verkligen ursnygg! :)

JessN
0

#82 tack tack! Jag tycker det också.. funderar till och med på att göra en uppföljare ;) En med rosa på insidan till honor kanske!! Men jag ska nog vänta lite med det, det är ju inte gratis.

Allt som allt har buren kostat över 1000kr (endast färg o fyrkantsnät kostade 600kr)

hus-musen
0

Den blev ju riktigt snygg, som en möbel liksom istället för en bur! Orkar jag hade tid, råd och engagemang, men samtidigt är jag rätt nöjd med furet towern jag har. skulle bara vilja pyssla liteSkrattande

Qui dormit, non peccat

[Nooway]
0

Vad snygg den blev!

Råttis
0

Vilken inspiration man fick nu :) Skulle sååå gärna vilja bygga en egen snygg bur. Hade vart snyggt med en rejäl bokhylla, men ofta tycker jag att djupen är alldeles för lite, vill ha minst 60 i djup. Men det är ju jag det ;)

Mycket snygg bur du har byggt i alla fall :D

JessN
0

Jag är såå nöjd med den. Det enda negativa är att när man ska inreda den måste man skruva i krokskruvar överallt. Tar lite tid och tror inte det kommer vara så himla lätt att variera inredningen när man har städat etc. Får bli krokar med 5 cm mellanrum i hela taket ;)

#86 jo jag hade också velat ha en djupare bur men nu stod denhär hyllan här hemma redan(som hittat!). Nästa gång ska jag leta på en djupare hylla :) Och tack!

Råttis
0

Tycker den duger alldeles utmärkt den du har byggt. Det är inte bara en bur, det är en snygg möbel också at titta på :)

JessN
0

Vi får se hur länge den håller sig snygg! ;)

thildatessie
0

kan du inte lägga upp en bild när du har fått in all inredning  med? blev jättefint! älskar tassen :)

JessN
0

Jag har väl kommit en liiiten bit på väg iaf med inredningen, men har mycket kvar. just nu ligger 4 små hyllor på tork som ska skruvas upp så de kan ta sig upp i hängmattor o sånt också. De kommer nog in imorgon! sen tog jag en tripp till öoB idag och inhandlade lite saker som ska in också!

Tar JÄTTEGÄRNA emot tips på grejer jag kan sätta in. Gärna saker man kan tillverka själv! ;)

JessN
0

Grejer jag handlade på ÖoB. TIPS!

En skål med fruktmotiv, finns olika färger, i plast. jag tänkte ha den ståendes upponer med ett hål i bottnen så de kan krypa in och mysa där i.

En tvättpåse med ståltråd i så den håller sig rund och fin, tänkte jag hänga upp som en liten sovplats också.

Sedan hade de jättefina handduks-klämmor i fina färger som blir perfekta när man snabbt behöver hängmatta och vill använda en handduk el liknande. Bara att klämma på o hänga upp!

tacksam för mer tips från er. Vad är er absolut bästa inredningsmojäng?!

thildatessie
0

jättefint! ska du inte ha något bottenmaterial? :p

Råttis
0

En liten tanke bara, se upp så att dina tåttor sen inte börjar gnaga på tvättpåsen och sen skadar sig på ståltråden. Tycker du har gjort ett fantastiskt arbete Skrattande

Auroris
0

*tassavtryck*

JessN
0

nej jag ska toalett träna råttorna och ha en toa längst ner, sen blir det fleece eller mattor på hyllplanen :)

#94 ska hålla koll! hoppas råttorna jag får hem inte är gnagartokiga ;)

[Ratass]
0

det bästa är nog å ha en toa för varje hyllplan om du inte vill ha massa kiss överallt, speciellt på de planen där du har hängmattor, mina brukar ligga å sova å sen ta första bästa hörn då de gått ur "sängen" så har toaletter i närheten av sovplatserna

JessN
0

Okej. Får se var de gillar att kissa/bajsa så ställer jag toan där! Får införskaffa 2 till kanske.

Calypso & Nike
0

Vilket fantastiskt arbete du har lagt ner och snyggt blev det.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

JessN
0

#99 Tack så mycket!!

Uppdatering: Inredningen börjar komma på plats.

Nedersta hyllplanet: Toalätt, klätter-rör och tupperware ostbox som sovkrypin.

Mellersta Hyllplanet: 2 krukor som "trappsteg", klätterfläta, hängmatta, trådhylla, stege av trä, duntofflor att mysa i samt ett litet krypin.

Översta Hyllplanet: Liteb gallerbur som sovplats, stor hängmatta, grävbox och en stor igloo att sova i.

Tips på mer inredning?! Vad fattas?

[Sara FE]
0

Det ser väldigt trevligt ut! Roliga och mysiga prylar. Bra med lite öppen yta längst ner. Du kommer säkert på fler saker att byta inredning lite då och då med, när du har fått hem råttorna. :)

Whiskery
0

Oh herregud vad snyggt :D 
Kan du inte lägga ut en bild med dina råttor och deras nya mansion? (:

JessN
0

#102 Det ska jag absolut göra!! Slänger nog in en video eller 2 också när de utforskar :)

Magda
0

åh vad fint!! :) vad använde du för sorts lackfärg? har lite projekt på g härhemma och behöver tips :)

JessN
3

Nu har buren varit bebodd i ettpar veckor och inget gnagande eller förstörelse ännu! lackfärgen håller otroligt bra!! NÖJD.

Skickar med en bild på buren med dess 6 invånare :)

[Nooway]
0

Jättefint! :)

JessN
4

Buren har nu blivit utslängd! Den hade säkert klarat sig i några månader till men jag tröttnade på att städa den och har bytt till en bur med rejäl botten som man kan fylla med toalätt. 

Buren blev lite gnagd på insidan av träramarna samt att färgen lossnade lite på bottenplanen där det kommit kiss och eftersom jag skrubbat den rejält vid varje rengöring.

Men allt som allt så är jag ganska nöjd med buren som fick hänga med i 1.5 år!

RIP

ylva00
0

Min råtta gick och lade sig i garderoben om jag puttade för mycket på henne, ja, hon kunde öppna dörren alldeles själv min duktiga flicka! ;-)

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.