Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 699 ggr
Bananbullar
0

Toatränade råttor i transportbur

Jag har en liten fundering. Hade råttor för några år sedan men ingen av dessa var toatränade. Nu när jag skaffade råttor igen så tog jag tag i saken och de har lärt sig att gå på toa (gud vad enkelt att städa buren nu för tiden!)

Men min fråga är, ni som har toatränade råttor, hur gör ni när vi ska transportera dem i en transportbur? Har ni en liten toalåda med i den eller struntar ni i det? Om ni struntar i det, visst förstår råttorna att de ska gå på toalådan när de är i buren sen? :)

kingston&charlie
0

Jag har ingen toalett i transportburen men mina råttor går på toaletten i den vanliga buren iaf :)

Zakaraa
0

Jag har inte plats för toalåda i transportburen och jag har ändå inte samma bottenmaterial som i buren så det blir inga mixade tankar kring det. Tyg i transportburen, spån i buren.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Mapel
0

Vi brukar tejpa fast en liten toalåda i ett hörn, det funkar jätte bra! Vi har dock en katt transportbur till våra så det finns gott in plats. 😀

Zakaraa
0

#3 har en sådan transport med, fast med gallertak, men jag väljer att ha annat i den istället, så som en sovyta, hängmatta osv :)

Bananbullar
0

Tack alla :)

Mapel
0

Jo vi har hängmatta och filtar och matskål och tillomed springyta över och vi har ändå 5 tott så att få plats med toalett är inga problem för oss 😀 men sen är ju toaletten inte så stor, det räcker ju ned att de precis kommer i den för att våra ska använda den så inte tar det upp en massa plats. Vi tycker det är trevligare att de inte ska behöva kissa och bajsa där dem sover och så. 😊

Zakaraa
0

#6 just därför jag har en sovyta i form av en halv korg och hängmatta, inge avföring i sovutrymmet.
Är det verkligen en Katttransport så det inte är en hundtransport du har? För på beskrivningen låter den Gigantisk jämfört med en vanlig kattransport :P Eller är det en hamstertoalett du använder? I så fall kan jag förstå hur du får plats.

Mapel
0

Det är en kattransport, ganska liten modell dessutom skulle jag tro 😊 det är som sagt en liten toalett, den är rund och kanske max 10 cm i diameter. Vi har tjejer där de största ligger på 400 g och de kommer i den även om de inte kan sitta med hela kroppen i om de inte sitter som en boll om du förstår 😉

Zakaraa
0

#8 Okej :P
Du har ingen bild? Blev nyfiken nu, haha :)

Mapel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på toaletten och lyckades tom muta plyrp med lite leverpastej så du fick se storleken i proportion till en tott, väldigt liten som sagt, haha 😀

Mapel
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är transportburen, som iof ser ganska stor ut på denna bild men den är ganska liten 😉

Zakaraa
0

#10, #11 aaah okej nu är jag med på hur du menar. Ja med den där lilla burken kan jag förstå att du får plats :)

Gahich
0

Jag har också kört som Mapel, en katt-transport med både matskål, hängmatta, toalett och massa filtar. Funkar utmärkt!

Mapel
0

Haha ja, inte får dem nå mycket stjärtrum men det funkar bra ändå, haha 😀