Frågor ang. rödögd råtta
Hämtade hem två råttor igår och de är sååå söta
. En är pew dumbo och en är black hooded.
En av dem är rödögd och jag har märkt att hon ser dåligt då hon vaggar när hon sitter still. Hon är väldigt försiktig av sig och tar det lugnt när hon gör något. Började nu fundera över lite saker som tex kan de klättra lika bra och ha samma inredning som de andra råttorna eller behöver de en mer låg bur? Är orolig för att hon ska ramla och göra sig illa.
Någon som har erfarenhet av rödögda råttor med synproblem som vet något om detta?
vaggar hon med huvudet så brukar det kallas att de peijlar in omgivningen. vanligt bland rödögda fast själv har jag inte haft någon som pejlat. Synen hos råttorna är ganska dålig ändå, de använder mer lukt och hörsel osv. Jag skulle ta det lugnt och ge råttan tid att lära känna sin bur så kommer hon helt säkert bli mer säker på sig själv och buren.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
håller med bellona, jag har en himalaya med röda ögon som peijlar (vaggar med huvudet) men jag tycker inte han verkar så besvärad av det han klättrar runt lika mycket som dom andra i buren, om inte mer. riktig klätter apa… :) men det e ju så alla råttor ser dåligt men att rödögda kanske ser ännu sämre så dom måste vagga med huvudet för att kolla av omgivingen:)
Här e min himalaya Callisto:)
Ja, inte behöver din råtta annorlunda intredning än en svartögd :) Dom hittar ändå :)
Åå så bra då. Råttorna de förhoppningsvis kommer få bo med sen tycker verkligen om när man gör om i buren.
En annan fråga är bör man ta det lugnare vid introducering? Typ låta henne träffa en i tagen eller spelar det heller ingen roll?
Kan inte låta bli att tänka på vilken hönsmamma man kommer bli när barn kommer in i bilden
. Är man så här med råttorna hur sjutton kommer det då vara sen. Stackars ungar
.
ha ha tror inte det e nån skillnad på den punkten när det gäller svart ögda vs rödögda gör så som du skulle gjort om den var svart ögd:/ borde vel inte vara nåt problem.
Haha nä trodde nog att det var svaret jag skulle få. Åå så orolig man är för allt.

Precis. De flesta rödögda råttor vaggar med huvudet/kroppen för att pejla. Ingenting att oroa sig för! Min reagerar häftigt på plötsliga rörelser och man kan inte närma sig henne för fort eller bakifrån/ljudlöst då hon inte ser lika bra som svartögda råttor. Något att tänka på men annars är det som vilken annan råtta som helst.

ja har en rödögd hane o han klättrar o klättrar o har inge problem me de..
ja hann inte oroa mej nått för min kompis sa de till mej när ja hämtade hem han o hon va me så ja va förberedd hehe. 
o ja såg inget pejlande i början men nu har man sett de flera gånger o ja måste erkänna att de faktiskt ser lite roligt ut hehe