Avla eller inte?
Jag har lite funderingar "om" jag skulle ta en till kull på Danzie. Men jag är så otroligt osäker då jag kommer ha säkert 2-3 andra planerade parningar senare detta år.
Danzie blev en jättebra mamma till Älvorkullen som föddes den 19/12-2012. Kullen blev väldigt lyckad och fin.
Nu funderar jag, borde jag pensionera henne eller ska hon få en till kull!?
Jag vill höra lite med er innan. Så vad tycker ni? Hjälp mig lite med beslutet 
Hur gammal är hon?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Hon är född den 8/5-2012 av den informationen jag fick då jag köpte henne :)
#4 Okej ja då har hon ju tid på sig för en andra kull så jag skulle faktiskt vänta och se hur ungarna blir. De är ju ännu ganska små, det är ca 3 månader kvar innan hon blir 1 år och man brukar ju säga 15 månader senast för en andra kull.
Minns jag rätt så hade hon okänd bakgrund? (eller minns jag fel där?)
Så då är det ju bra att vänta lite och se hur avkommorna blir och om det uppkommer några komplikationer :)
#5 Okej, jag hade väl tänkt mig isåfall runt april hållet?..
Hon har stamtavla. Det var hanen hon träffade som vi inte hade någon aning om vad hans bakgrund var. Ungarna blev iallafall väldigt storvuxna av sig har jag märk. Men hittills helt underbara och har redan provat på en introduktion vilket gick väldigt bra. En av de unga hanarna "Elvis" tog god hand om den lille, de ligger och sover tillsammans. Så än så länge har jag inte märkt av något "knepigt". Vilket jag hoppas inte händer heller.
Hur som så hade jag tänkt mig en hane med en lång fin bakgrund. 
Haha okej då kom jag ihåg Halvt rätt i alla fall :P
Jag tycker som så att du har tid så vänta i alla fall två månader på ungarnas utveckling, det kan dyka upp saker längre fram som man inte räknat med :)
Kom att tänka på något jag läste om vikten på ungarna i deras individuella trådar, lite OT för den här tråden, men de vägde ganska mycket och jag har också haft storvuxna råttor, och i i stort sett alla fall har det slutat med övervikt och mot slutet extremt mycket lös hud som hängde. Så var försiktig så det inte blir så, det är inte roligt när de får svårigheter att sköta sig själva pga löshud. Det var troligtvis någonting ärftligt då mamma med syskon också var storvuxna av sig.
Så se upp med det :)
#7 Vilka är uppfödarna till råttorna? Vad är det för stam? Går det att släktforska bak till SRS-råttor eller zoogrossist-råttor? Hoppas du förstår min frågeställning…
#8 Jo det finns gott om tid att fundera och planera isåfall :)
Det här med vikten. Jag tror att det mesta kommer ifrån pappan. Han och hans bröder låg mellan 600-700 gram. Eller så minns jag fel, någon kanske vägde över 800 gram oxå? Det minns jag inte. Jag har väll 2 jättebjässar här. hanen på 275 och en hona på 211 gram!
Har en bra hona som ligger 191 gram, vilket jag tycker känns rätt ok. 
Danzie hade en syster som pendlade mellan 240-290 gram! Och Danzie i sig väger på ett ca 320 gram. Så ungarnas storvuxnad borde komma från fadern som sagt ^^
Jag är lite orolig över den stora hanen. Han gick upp mer än 10 gram på några få timmar! Än ser han inte fet ut och han busar jätte mycket så inget problem att röra sig. Han äter ju inte direkt mer än dom andra gör heller :/ Får se hur han blir som äldre, kanske bara storvuxen med kraftig benstomme?.
Ja vi får se helt enkelt :)
#9 Nu kommer jag inte direkt om vem det var som födde upp henne. Vet bara namnet Maria. Jag vet att en annan uppfödare oxå avlar på denna linje. Jag vet ingenting om att de är reggade. Jag kör själv inte heller med det, även om jag funderar på att börja med det.
Men jag har tidigare haft zoo råttor och jag märker direkt skillnad på dem och henne som jag har. Zooråttor enligt mig är bara stela och märkliga. Danzie är mer mjuk i kroppen, pigg men mjuk. Hennes ungar blev oxå väldigt mjuka, nästintill häng skulle jag vilja säga :)
Vad är det för "linje" då? Varifrån kommer ursprungsdjuren?
Enigmas råttor. Där borde ni hitta odette, Danzies mammas syster.
#11: Fast det där är ju bara din erfarenhet. Det går inte att avgöra utifrån hur "mjuk" en råtta är huruvida den har zoobakgrund eller inte.
Fast mina tjejer är ifrån en imazolinje och det finns knappast mjukare råttor än de två ;)
Sen har jag en hona och hennes ungar och de ska vara från uppfödarlinjer enligt tidigare ägare, stelare råttor får man leta efter :)
Hur som så fick hon en lyckad fin kull.
Hon fick fram Merle och vad jag vet är dom inte så vanliga i sverige. Och även bläsade dök upp. Men detta var bara en fråga om vad ni tyckte. Kan ju pensionera henne nu med en gång. Hon har ju trots allt fått en bra kull. 

Med den bakgrunden skulle jag inte ta en till kull utan spara minst en hane från älvkullen och vänta.
Här kan ni se en video på Rinrats Vidia "Shiva".
#13 Ok. Kollat lite på Enigmas råttor. Går inte att komma någonstans där heller. Står inte varifrån ursprungsdjuren kommer. Dessutom syns inte hur gamla djuren blev.
Vad jag skulle tipsa om är att där det är tomt i stamtavlan skriva det som egentligen ska vara där, ex okänd zooråtta, ormmatsuppfödare i Flen, zoogrossist i skåne osv…
Sedan skall far alltid vara först.
Fyll sedan i vikt på råttan när den var runt 1 år och så hur gammal den blev och vad den dog av. Gör det i hela stamtavlan, så får du en liten blick för hur arvet ser ut… (3-4 led bak)
Tycker det är roligt att du, rinrats, tar diskussionen öppet, väldigt intressant att sitta och följa med i tråden :)
#19. Jo jag hade tänkt att göra det :)
Klart man vill veta lite om livslängd och så. När jag köpte råttorna från en privatperson som inte ville ha kvar dem. Fick ingen information om dem då utan det fick jag söka mig fram. :/
#20 Varför skulle man inte ta diskussionen öppet? :)
Är det för att så många vill dölja den "dåliga" sidan eller är det något annat du tänker på?
#21 Ah. Då har du lyckats väl.
#22 Behöver inte vara negativt menat Alenzi´s inlägg.
Jag själv som uppfödare skulle aldrig fråga här på råttor-ifokus, jag vänder mig till andra uppfödare med skinn på näsan och som känner min linje med frågor om jag har några.
#22 Det är väl inte alla som är intresserade av att diskutera sin avel på ett offentligt forum i en öppen tråd :P Hur många uppfödare gör det här på rif, tex?
#24 Hur många rådfrågar andra vid huvudtaget?
Jag vet inte hur många nya uppfödare som poppar upp här och där just nu. För att smådjur skall jobba för brödfödan eller för att det är inpräntat någonstans att djur skall avlas på. Djur ses som avelsmaskiner… Och ingen rådfrågar seriösa uppfödare som hållt på ett tag. Det är min uppfattning. Generellt sett. Och ingen förklaring till djuren finns heller på deras hemsidor. Det är bara Berta och Ludvig som paras. Sedan vet man inte mycket mer än deras färg, teckning, hårlag och öron…
#23 jag tog det inte som något negativs vara bara nyfiken på varför man inte skulle göra det :)
#24 okej då var det ungefär som jag trodde du menade :P Trodde som sagt inte att det var någonting negativt i din mening :)
Ni kanske har rätt i det ni säger att man rådfrågar med uppfödare. Men jag tyckte det skulle vara kul och diskutera saken här ändå. Det är viktigt för mig att jag inte gör något fel som kanske skulle ogillas. Rådfrågar jag innan så känns det "mer" rätt liksom.
Med tanke på att jag har mellan 2-3 planerade parningar detta år så blev jag lite osäker om jag borde ta en till på Danzie eller inte. Jag vill absolut inte ses som massavel på något vis. Jag är mån om mina djur och i vad jag väljer för att kunna avla.
Jag vill inte att detta ska missuppfattas på något vis men hoppas ni förstår i det jag skriver :/