Varför togs min tråd bort!
Och varför får jag inte posta mina inlägg när vi ändå har kommit igång,för att det inte ska bli missförstånd. Varför reagerar du så här Lamina? Jag har suttit uppe nästan hela natten och skrivit om denna hemska händelse,och nu plockas allt jag skrivit plötsligt bort. Varför? Är det så lågt till taket på detta forum?
Hälsningar från A-son
? Hade du skrivit något dumt innan kanske? Eller hade något hänt
Jag kan tänka mig att det togs bort eftersom att du hängde ut en annan människa med namn, adress osv osv. Detta är inte tillåtet.
PUL and publicering på internet.
Här kan du läsa om det. Sättet du skrev om personen var väldigt kränkande för henne, oavsett vad hon har skrivit på sin blogg. Alltså bröt du mot PUL.
Det du gjorde bröt mot svensk lag. Du hängde ut personer med namn, adress, tele-nr och andra kontaktsätt. Ioch med att ditt inlägg bröt mot svensk lag bröt du även mot RiF's regler och därav togs din tråd bort. Känns ganska självklart för mig 
Det finns ingenting som säger att det var Lamina som tog bort tråden heller, vilken som helst av våra moredatorer kan ha gjort det.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag har inte tagit bort din tråd, det kan faktiskt bara Medarbetare och Sajtvärd göra. Jag skulle chansa på att medarbetaren som gjort det har skickat ett pm till dig om varför h*n tog bort den. Om inte så borde du ju faktiskt förstå det själv, då jag skrev det upprepade gånger i tråden:
Ditt inlägg var olagligt, kränkande och bröt mot sajtens regler.
Jag skulle inte kalla det lågt i tak att man inte får bryta mot Svensk lag.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Behöver ju inte ens va en Medarbetare som tagit bort tråden
Under varje inlägg finns det två knappar, bra inlägg, eller anmäl. Varje medlem kan klicka på anmäl när de finner innehållet är olämpligt mot reglerna. Så det helt enkelt vara att några medlemmar har tryckt på anmäl och inlägget är raderat av medlemmarna här inne.
Kan även sägas igen. Lamina är inte Medarbetare här inne. Hon kan inte radera trådar. Så hacka på rätt personer isf 
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Nu har jag läst din tråd som raderades. Tyvärr är det inte olagligt att avliva vildråttor med råttgift. Säljes i var och varannan affär. Här lägger hyresvärden/vaktmästarna ut råttgift lite var som. Sett flera råttor som verkar ha intagit råttgift. Och de såg ut att dö långsamt tyvärr. Inget man kan göra så mycket åt så länge råttgift är ett lagligt sätt. Finns inget som säger att råttan måste dö bums på råttgift tyvärr. Så det får du nog ta med jordbruksverket att få dom ändra sin lag.
Kopierade ditt inlägg och tagit bort all info som bryter rent mot Svensk lag.
Kära Råttvänner!
Här skall ni få tips var några avskyvärda råttplågare finns.
Sök på Google,och skriv texten: En död råtta är en bra råtta. Fru *****.
Råttplågaren och hennes man *** plågar och dödar råttor med plågsamt råttgift på sin gård där dom bor. Fru **** som hon kallar sig -är alltså *******,och hon har dessutom lagt ut en hemsida där hon skryter om hur hon och hennes man plågar och dödar råttor med gift odyligt. Hemsidan med dessa sajter går inte att kopiera,men en viss liten text i Googles sökmotor går att kopiera där man skrivit söktexten. Dessa bevis kan förhoppningsvis räcka för att få råttplågarna fällda för djurplågeri.
Råttplågarnas adress är: *************************************
Råttplågaren Fru ******** personliga mobiltelefonnummer är: ********** E-Post: **************
Hemsideadressen till råttplågarens hemsida är: **************
Hoppas att ni kan komma in på hemsidan där råttplågaren finns. Hon tycker om andra djur och har olika sorters djur,men hon hatar råttor och älskar att plåga dom och döda dom. Det är en mycket avskyvärd människa som det handlar om,som är både hjärtlös och själlös.
Läs också dom hemska kommentarerna nedan på sajten från övriga råtthatare som håller med råttplågaren,och som själva har skrivit på råtthatarens hemsida.
Men det är inte lönt att kommentera som råttvän eller som äkta djurvän som också tycker om råttor,eller andra som tycker att det är hemskt med det som händer med dom stackars råttorna,och övriga som tycker det är hemskt med det som skrivs på sajten -för det tas bort hela tiden. Jag har försökt att skriva i kommentarsfältet några gånnger,men inläggen suddas ut varje gång man har skrivit ett inlägg. Men alla råtthatarnas inlägg står kvar,och det gör även nya råtthatares inlägg som skrivs. Alla inlägg till råttornas försvar tas bort.
Snälla Råttvänner, Gör något, så att dessa vidriga och avskyvärda råttplågare åker fast för djurplågeri och hat mot råttor. Och att hemsidan därefter plockas bort från Internet. Men sprid hemsidan först,och kopiera den om det går att göra det på ett kryptiskt eller liknande sätt.
Hälsningar från en person som älskar alla sorters råttor
Vilken tur att inlägget togs bort. Man ska verkligen inte ge ut person uppgifter på internet. Som i det här fallet.
Moderatorer!
Det talas om att vi har yttrandefrihet i Sverige,men det stämmer inte alls. Man kan endast yttra sig inom ramens och kulturens så kallade gränser och regler,och dom åsikter som man får lov att ha får aldrig någon genomslagskraft.
I Sverige finns ingen demokrati,det finns endast demokratur.
Jag anser att jag inte har skrivit något olagligt,då jag skrev råttplågarens namn och adress odyligt på detta forum. Alla uppgifter som jag skrev här går att finna på råtthatarens blogg,då man söker på kontaktuppgifter. Jag har inte letat efter bloggarens namn och adress och telefonuppgifter någon annanstans,utan alla uppgifter finns på råttplågarens hemsidor. Och jag har inte uppgett födelsenummer och än mindre personnummer,och jag har inte snokat efter det förhuvudtaget. Hur kan då detta vara olagligt? Jag har ju endast anvärt bloggarens egna uppgifter,som jag sedan skrivit här på Råttor i Fokus.
Jag skulle kunna kalla detta för Civil Olydnad. Det tycker jag att man skall få rätt till att utföra,för att stifta rättvisor mot allt som är orättvist. Svensk lag är inte rättvis,den måste tämjas!
Vidare så undrar jag om bloggaren ifråga hade haft lika stor frihet att utföra plågeri mot katter,hundar och andra djur? Och sedan skryta om det och skriva om det på sin blogg,utan att folk hade reagerat och då anmält "Fru *****" för djurplågeri? Detta skulle jag vilja veta.
Är det fritt fram att lägga ut råttgift och plåga råttor och skryta om det och blogga om njutningen av råttornas lidande,så borde det också vara fullt tillåtet att göra samma sak med andra djur.
Hälsningar från A-son
post editerad av moderator
A-son: Man kan tycka att lagar och regler är larviga, men det står klart och tydligt i varje fall på forumreglerna att namn, adress och andra utlämnade uppgifter inte får lämnas ut, att det är emot forumreglerna. Att du sedan tycker att det är emot yttrandefriheten får stå för dig, men bli inte arg och förvånad att ett inlägg som uppenbart är emot reglerna tas bort. Och då spelar det ingen roll vem som gjort det.
Att du tycker att det är orättvist ändrar dock inte det att du har utfört en olaglig handling.
Men herregud, det är faktiskt vanligt & lagligt att man dödar råttor som lever som "skadedjur" på någons tomt. De kan göra mycket skada!
Hur ska man annars döda dem? Göra fällor och skjuta dem? Ringa alla råttälskare här och låta er fånga dem och tämja dem? Låta dem leva kvar och ta över hela hennes gård? De kan äta upp väggar tillomed faktiskt.
Du kanske t.ex hatar spindlar? Det är också djur :)
Sen att hon uttrycker sig lite brutalt är en annan sak, du behöver ju inte läsa hennes blogg!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Samt att plåga hundar och katter är en annan lag. Råttor är tyvärr klassade som skadedjur när de bor ute i den vilda. Visst är det hemskt, men då borde du göra en namninsamling för att ändra lagen istället.
Jag har bott på landet och haft råttgift på vindarna . Sammtidigt som jag hade uppf av tamråttor. Det är i mina ögon två olika saker.
Mandyosv!
Vadå skadedjur. Varför skall dessa djur få behandlas hur som helst. Jag kan inte förstå hur du kan ta råttplågare i försvar. På tal om skadedjur,så är hundar och katter ett mycket större problem än råttor på ens tomt. Katter och hundar är ett rent elände både på landet och i stan. Och farliga är dom också,och sprider smitta gör dom. Och måsar och duvor som skitar ner överallt är rent befängt. Jag gillar inte dessa tyvärr socialt accepterade djur,men inte plågar jag dom för det,och jag skryter inte om djurplågeri och startar inte bloggar och gottar mig djurplågor,och sysslar inte med djurplågeri och bloggarr inte om det.
Jag tycker inte heller om spindlar,men jag plågar inte dom heller.
Måsar,duvor,katter,hundar och övriga rovdjur är mer skadedjur än råttor och möss. Och människor är värre än skadedjur,och värre än alla skadedjur tillsammans. Mänskligheten har inte rätt att härska över djuren och placera dom i olika värdefack. Orsaken till detta är den kristna slavreligionen som vi har tvingats utstå i över ett tusen år. I Sverige frodas tyvärr kristianism,och detta pågår i hela Europa. Kristendomen blir allt starkare tyvärr,och hela monoteism är en katastrof. Jag är inte ateist,men jag är fritänkare och har en personlig tro som vilar i den enda sanna guds-religionen Hinduism.
Tycker man om tamråttor,så borde man också tycka om vildråttor. Råttor som råttor,och alla blir tillgivna och kärvänliga om man behandlar dom på ett snällt och värdigt och humant sätt. Vildråttor är förvildade sedan lång tid tillbaks,och dom är hemlösa och rår inte för att dom inte har någonstans att ta vägen. Det skulle byggas skyddade djurreservat där vilda råttor och möss kunde leva och existera under skydd.
Du skriver att jag inte behöver läsa råttplågarens blogg. Hade du resonerat på samma sätt om det hade handlat om vildkatter,vargar,tamkatter och hundar?
Och hur reagerar du på att det är endast övriga råttplågare,råttmördare och råtthatare som kan kommentera på råttplågarens blogg?
Alla andra som skriver kommentarer där blir bortagna från sajten efter det att råttplågaren har läst inläggen. Och detta sker trots att man inte har skrivit något hot eller något olagligt. Det räcker bara att skriva att man blir upprörd över råtthatet och att man tar råttorna i försvar,för att inläggen tas bort.
Du tycks ha fått något om bakfoten min vän. Vildråttor är inte förvildade tamdjur, det är tamråttan som är den tama varianten av vildråttor.
Och orsaken till att saker och ting är som det är är för att människor är som dom är. Egoistiska och obrydda om vad deras handlingar kan orsaka för lidande hos djur och natur. Det har ingenting med religion att göra.
Och som jag sagt flera gånger i förra tråden: Vill du ha till en förändring, försök påverka politikerna att lagstifta emot det. Att smutskasta privatpersoner och posta olagliga inlägg ger ingenting annat än att du får alla emot dig.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Kan inte riktigt förstå vad du menar med att "Vildråttor är förvildade sedan lång tid tillbaks,och dom är hemlösa och rår inte för att dom inte har någonstans att ta vägen."
De är inte "förvildare" de är vilda naturligt, det är ju snarare tamråttorna som domesticerats inte tvärs om. Och jag kan absolut inte förstå hur du menar att de är hemlösa? Även vilda djur har hem.
Råttor är skadedjur, de kan tugga sönder betong, förstör ledningar och liknande så jag kan helt klart förstå varför de klassas som skadedjur, de skadar. Och jag kan inte alls hålla med dig om att om man älskar tamråttor ska man älska de vilda också. För det gör inte jag över huvudtaget. Tamråttor är en sak, vildråttan en annan.
Vilka kommentarer bloggskaparen har kvar eller tar bort är ju helt och hållet upp till henne. Det är hennes blogg och hon bryter inte mot någon som helst svensk lag, hur tragiskt det än är att använda plågsamma avlivningsmetoder.
Jag kan inte heller förstå vad religion har med denna fråga att göra, känns extremt långdraget om du frågar mig att dra in en råttfråga i religion..
A-son:
Eftersom du undrar varför din tråd tagits bort har du fått svar: Eftersom du röjde namn, adress osv.
Sedan får du tycka precis vad du vill om dessa människor och vad de gör mot djuren, det är inte det som är uppe i debatt om varför din tråd togs bort, du bröt mot forumregler när du avslöjade deras namn och adress.
Lamina!
Ursäkta mig för att jag skrev att det var du som tog bort min ursprungliga tråd. Men eftersom det var bara du och jag som skrev och debatterade under gårdagens natt,så trodde jag det. Jag är helt ny på forumet Råttor i Fokus,och jag är helt ny på forumet Fokus förhuvudtaget. Jag är nu medveten om att det är andra som har tagit bort ursprungstråden,men vem vet jag ju inte. Tråkigt att det är så mycket missförstånd i sammanhanget.
Den enda som missförstår är du, som vägrar ta till dig av vad som sägs och fortsätter gå på som en bulldozer om hur hemska dessa människor är och att dom borde spärras in osv. Du är inne på fel spår. Stanna upp och tänk om, tänk rätt, och agera sen!
//Lamina
Lamina medflera!
Nu tycker jag dock att det handlar om mobbning när ni attackerar mig hela tiden så fort jag skriver ett nytt inlägg i denna tråd. Allt detta sker bara för att jag råkade uppge namn adress och telefonnummer till en vidrig råttplågare. Att ni sedan tar detta avskum i försvar är ju rent befängt. Jag trodde inte detta om er råttvänner.
Jag har förlänge sedan fattat att jag gjorde fel när jag lämnade ut råttplågarens namnuppgifter,men jag skall ju inte bli attackerad för det i evigheter heller. Jag måste ju ha rätt att debattera på denna tråd utan att hela tiden bli anklagad för tidigare skrivna såkallade lagbrott.
Ni skall inte vara långsinta och attackera vart enda inlägg som jag skriver,bara för att jag i trådstarten råkade skriva lite för mycket om en råttplågare,då vars namn kom ut.
Jag lovar att aldrig mer avslöja namn och adresser och telefonummer till någon eller några eller många som har gjort något hemskt,och inte heller om jag får reda på namnen på personer som plågar människor,hundar och katter. Jag kommer då att hålla tyst,det är bäst så. Och när det gäller människor så vill jag förhuvudtaget inte bli inblandad,där jag själv kan råka illa ut. När det gäller människor så är jag mig själv närmast.
Jag kan inte riktigt hålla med om att vi hoppar på eller attackerar, vi läser dina texter och mycket av det känns väldigt konstigt och därför frågar vi och skriver Våra åsikter om det.
Bland annat så skrev jag om att jag inte alls förstod varför du drog in religion i det hela, är det ett påhopp eller mobbning? Njae..
Det hade hänt mot precis vem som helst som skrivit saker som inte gick att tyda på annat sätt än det gjorts här. Har ingenting med att du bröt mot svensk lag nu längre enligt mig utan svarare att du skriver en massa konstiga saker som jag inte förstår har med saken att göra.
Det är min syn på det hela i alla fall, har ingenting emot dig som person, vet inte ens vem du är så att vi hoppar på och attackerar tycker jag är lite väl felaktigt uttryckt.
Det är mycket vanligt att man läser en text och läser in sina egna känslor i texten. Du kanske läser alla svar du får med fientlighet och därav tror att alla hatar dig eller liknande. Det är ett vanligt fenomen på forum och liknande sidor. Man ska undvika att läsa in sina egna känslor i andras texter. Därav minskar risken för missförstånd eller onödigt (och i flesta fall påhittat) hat.
Det var inte meningen att du skulle känna dig närmast attackerad men du själv skriver ganska hårt och passionerat om dessa, som du säger, djurplågare. Vi är inte alls på deras sida eller försvarar dem, jag kan nog tala för alla här inne att ingen vill att någon skall plåga djur, men vi kan inte göra så mycket att det finns folk som avlivar vildråttor med råttgift eftersom det är lagligt, sen kan vi bli hur upprörda vi vill.
Skriv gärna diskussionstrådar och debattera med oss, vi brukar vara snälla och nu kan du dessutom forumreglerna, den hårda vägen, och vi ska inte nämna det något mer.
Jag kan nog också tala för alla här inne att vi alla älskar råttor, och andra djur med för den delen, men det hjälper inte att starta ett upplopp på internet med att be folk attackera någons blogg etc. Jag står för ett bra forumlandskap och att ge dessa människor för mycket uppmärksamhet gör nog bara saken värre.
#21 Du skriver att du har rätt att debattera på denna tråd, och det har du absolut, men det samma gäller för oss andra också. Vad du sedan läser in i de inlägg andra personer skriver, kan vi tyvärr inte påverka.
Det är ju inte konstigt att det känns som mobbning när flera av er på denna tråd går emot allt jag skriver här. Om det är tio mot en,så uppfattar jag det som en slags mobb. För det märkliga är ju också att det inte finns någon mer råttvän än jag som har tagit mina inlägg och vildråttorna i försvar. Det känns då lite obehagligt och konstigt. Och det hela började med att jag uppgav namnuppgifter på råttplågaren. Men dessa uppgifter är ju nu borttagna,och jag har förstått Fokus forumregler. Jag älskar alla sorters råttor,och det var därför som jag ville bli medlem på Råttor i Fokus och försvara råttor -alla råttor.
Hade det kunnat gå att attackera råttplågarens blogg,så hade det inte varit några problem. För då hade vi ju kunnat skriva inlägg där också,och givetvis utan hot. Jag hade velat skriva här på Råttor i Fokus ändå,men då hade jag inte lämnat ut namnuppgifterna. Men dessa går ju lätt att hitta på råtthatarens sajt,så det var därför som jag trodde att jag inte gjorde något olagligt när jag skrev uppgifterna här på Råttor i Fokus.
Tyvärr är råttgift lagligt att lägga ut,och det har jag alltid vetat. Men det betyder inte att man inte kan protestera. Jag stödjer civil olydnad.
Det jag reagerade på när det gäller råttplågaren i fråga,det är det sättet hon behandlar råttorna på. Hon tycker om att plåga råttor och skryta om det,och hon har startat en blogg där hon skriver om hennes och makens råtthat,och hur hon gillar att se råttorna lida som kommer i hennes närhet. Och man kan inte heller kommentera på bloggens kommentarsfält som råttförvarare,och inte ens som djurvän till råttors försvar. Men övriga råtthatare får debattera där,och dom är lika hemska dom.
En normal funtad människa gör inte så,och nomala funtade människor gör inte heller så. Den där kvinnan och hennes likasinnade bloggskrivare är störda på något sätt,eftersom dom njuter av att plåga försvarslösa råttor.
Det jag också reagerar på,det är att det är tydligen fritt fram att behandla "skadedjur" med vilka hemska metoder som helst,bara för att dessa djur är rättslösa och fredslösa och saknar djurskydd från samhället. Råttor har det allra svårast,men möss har också det svårt. Dessa djur behandlas faktiskt värre än skadedjur,för dom behandlas mer som ohyra. Det är fruktansvärt. Jag lider med dessa djur.
Det är ju inte konstigt att det känns som mobbning när flera av er på denna tråd går emot allt jag skriver här. Om det är tio mot en,så uppfattar jag det som en slags mobb.
Eller att du kanske har fel och att ingen håller med i det du skriver :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Att man har en åsikt och flera andra inte håller med är inte mobbning. Detta är en öppen diskussion och det är i detta fall inte många som håller med dig.. det är inte per automatik att det är en massmobbning emot dig. Man kan inte alla alltid ha samma åsikt helt enkelt.
Jag har läst det blogginlägg du länkade till och jag kan inte förstå hur du kan få ut av den texten att hon "tycker om att plåga råttor", att hon "skryter" om det eller ens har en blogg för endast råtthat.
Jag ser inte det på blogginlägget du länkade till. Det är en av anledningarna till att jag inte förstår dina resonemang. Jag kan inte få fram ett enda skryt på det inlägget så jag är väldigt fundersam vad det är Du har läst som jag inte tycks hitta. Jag försvarar inte djurplågare men jag kan verkligen inte hitta sånt som du pratar om.
Sedan att du nu påstår att du är den enda råttälskaren här gör mig bara förbannad.
Bara för att man inte tycker precis som du betyder det inte att vi mobbar dig (som andra redan har skrivit). Att mobba någon är att klanka ner på denne med mera, och det har vi inte gjort. Vi (jag säger vi nu, hoppas det är okej för ni andra som skrivit här) har talat om för dig att vi tycker det är hemskt att skadedjur behandlas på det sättet, men att vi inte kan göra så mycket åt lagarna. Det är väldigt svårt, och inget man bara gör över en natt.
Om du nu vill göra något åt detta, så borde du starta en namninsamling och kanske skapa en grupp på ett ställe där det finns många personer, som kan sprida vidare på ett snabbt sätt. Det blir inte bättre för att du blir arg på oss här på råttor.iFokus.se! Jag tycker att det är lite elakt av dig att säga till oss att "vi tydligen inte älskar råttor" bara för att vi inte har gjort något åt att skadedjur dödas. Vi är inte undermänniskor som kan skapa fred och göra så att alla djur lever i frid, hur mycket man än skulle önska att det gick.
Jag tycker inte heller det står något så förfärligt i bloggen. Jag har också haft stora problem med råttor som ätit upp och grävt i både hönsmat och hästmat i mitt stall. Anticimex har hjälpt mig bli av med råttor i de utrymmen där katterna inte kan komma in.
If you fight love, you're always a loser
Läste också igenom den blogginlägget och kommentarerna. De flesta som skrev där var ju såna som är rädda för råttor m.m. Sen om jag hade höns så skulle inte jag vilja ha en massa möss o råttor bland hönsens mat >.> speciellt inte om jag vore livrädd för dem. Jag älskar alla djur men tyvärr skulle jag inte acceptera vildadjur som förstör min egendom (hus, trädgård m.m) Tror inte att någon skulle bli särskillt glad över att ha "skadedjur" som äter/tuggar sig igenom husen så de blir förstörda. Förr hatade jag också folk som använde sig utav råttgift eller fällor till djuren men nu på senare dar så har jag sett allt ur ett nytt perspektiv. Får man en liten flock med vildråttor/möss hem till sig sån har du inom några veckor/månader flera hundra… Om man inte gör något åt det. Man kan ju inte bara flytta på dem heller för då blir de ju någon annans problem eller så kommer de tillbaka. Blir de för många så kan smittor uppkomma. Så är de med många djur, arter. Jag skulle dock bli glad (om man kan uttryckat så) om det skrevs en ny lag om mer humanare avlivningssätt på "skadedjur" Det var iaf min åsikt/tankar (hoppas det inte blev allt för luddigt för er. Skriver från mobil)
// Stephanie och hårbollarna 
#31 inte alls luddigt :) Tycker du har en mycket bra poäng där.
Personligen skulle jag aldrig använda gift utan istället bur-fällor och använda humana avlivningsmetoder MEN då har jag inte heller haft några djur som förstört någonting osv. Och jag har aldrig varit rädd för gnagare vilket jag vet att många personer är!
En av mina råttor har ganska nyligen varit med och fantastiskt nog botat en mycket svår råttfobi! Denna person kunde inte ens gå in i stallet, som hon älskade, utan att vara livrädd. Så jag förstår mycket väl folk som är rädda för dessa djur. Det betyder absolut inte att man ska plåga dem, missförstå mig rätt. Jag förstår helt klart varför vissa människor är rädda för dem och inte ser dem som någonting annat än skadedjur.
Jag kan förstå varför folk använder gift, det är ju den lättaste metoden för en råtträdd! Nackdelen med det är ju dels att djuret plågas men även att djuret kan krypa in i ex väggen och dö där, och det blir inte särskilt trevligt efter ett tag!
Jag gillar tanken du har #31 ang en ny lag om humanare sätt. Men tyvärr tror jag det är så långt ifrån en blivande verklighet som möjligt :( De som tar såna beslut tänker nog inte direkt på djurens "känslor" och om de lider eller inte. Så länge jobbet blir gjort, tyvärr.
#0 - Jag skulle rekommendera dig att läsa iFokus regler. Alla olika forum på iFokus har olika regler och som ny medlem är du skyldig att läsa dem alla. Spelar ingen roll om du läst igenom Råttor iFokus sajtregler och blir medlem på t.ex Hundar, du måste läsa reglerna på Hundar också eftersom de kan ha lagt till någon regel.
Jag vet snart inte vad jag skall skriva,för det blir bara missförstånd hela tiden. Och det är tragiskt att ni inte står på min sida. Skall man få förändring i samhället till det bättre så måste man agera som jag gör.
Jag har heller aldrig skrivit att ni inte tycker om råttor. Jag vet inte var ni får det ifrån. Ni skriver ju här på Råttor i Fokus och ni har råttikoner och ni har egna råttor. Så självklart så älskar ni tamråttor. Men vad jag menar det är att ni inte tycker om vildråttor. Men det är underbart glädjande att ni gillar tamråttor,men ni skall inte tycka illa om vildråttor heller. Tänk på att dom tama råttorna kommer från dom vilda råttorna.
Dom är släkt med varanda,och vi människor är också släkt med råttorna. Det finns 25 människodjur i världen,och flera av dom är människoråttor som är födda och lever med riktiga svansar. Det är oehört intressant. Och i norra Indien är alla råttor och möss fridlysta,och i östvärlden så har folk mer sympati för råttor tillskillnad från den råttfientliga västvärlden. I nord Indien finns rått-tempel och råttreservat och råttparker där råttorna är beskyddade. I rått-templet är dom heliga. En profet vid namn Ganesh har en råtta som älsklingsdjur,och han står under Gud skapare. Alltså den riktiga guden,skapelsen -inte den västerlänska fantasiguden i rymnden som bara värnar om mänsklig reproduktion.
Jag kan heller inte förstå att ni inte uppfattar råttplågaren som djurplågare. Hon skriver ju tydligt att hon skall ut och leka lite med råttgift. Och att stendöda råttor som gått en plågsam död till mötes av råttgift,som är utlagt av mig eller maken. Sådana råttor gillar jag. En död råtta är en bra råtta.
Reagerar ni inte på detta,så vet inte jag var djurplågeri är. Och hon är ju full av hat den avskyvärda människan,och dom övriga råtthatarna som har skrivit på kommentarsfältet är ju lika vidriga dom.
Tänk om någon annan skulle skriva så angående andra djur. Då skulle det bli uppståndelse,men när gäller råttor då bryr sig ingen.
Och komihåg nu när jag skriver detta. Det är folk i allmänhet som jag menar. Inga mer missförstånd nu igen. Det handlar Inte om er på Råttor i Fokus.
Och att folk är rädda för råttor,det är samhällets fel som inpräntar barn från dom är små att tycka illa om råttor. Det är daghemmens fel,skolornas fel,föräldrarnas och lärarnas fel,det ör myndigheternas fel,och det är den kristna och västerlänska kulturens fel. Det är också människors fel som lyssnar på alla dessa fördomar om råttor,och inte bildar sig en egen uppfattning och går mot strömmen till råttors fördel.
Jag vill samtidigt berömma er här på forumet Råttor i Fokus,för att ni engagerar er och bryr er om tamråttor. Det gör mig väldigt glad,men jag blir ledsen över att ni inte har någon större empati för vildråttor. Jag blir väldigt ledsen för att ni inte inser att råttplågaren i Sydsverige är råttplågare och råtthatare. Detta framgår ju tydligt i vissa meningar som hon skriver i bloggen,och som syns på Googles textsök.
Nej, det finns massor med sätt att reagera på. Ditt sätt är inte automatiskt det rätta bara för att du tycker det.
Jag tycker om alla djur, inklusive vilda råttor. Det betyder absolut inte att jag tycker att folk måste acceptera att de finns i deras hem, stall eller dylikt, eftersom de kan ställa till med både skadegörelse och sjukdom.
Alla människor är djur, inte bara människor med en rudimentär utväxt som liknar en svans. Att kalla dem riktiga svansar är fel då de vanligtvis inte ens går att röra, och där de definitivt inte har något syfte så som de har hos till exempel råttor eller hundar. Varför du kallar dessa människor för "människoråttor" förstår jag inte heller, då det är långt ifrån bara råttor som har en svans.
Inte heller jag uppfattar bloggskrivaren som en råttplågare som njuter av att plåga råttor. Det är bara en människa i mängden som tycker att råttor är otäcka och som hellre vill att skadedjuren på hennes gård ska vara döda än att de ska springa runt levande bland hennes djur och hoppa mot henne, smutsa ned hennes djurs mat, och dylikt. Det är fullständigt logiskt för mig att man inte vill ha djur, oavsett art, som kan ställa till med skada på ens hem och ens djur.
Att hon säger att hon ska gå ut och "leka lite med råttgift" betyder bara att hon ska lägga ut råttgift, varken mer eller mindre. Det är ett sätt att uttrycka sig, precis som att hon kallar hönsen för "hönsskrällen".
Hon skrev ingenting om en plågsam död. Det var en av hennes besökare som berättade att hennes katt hade släpat in en råtta som smet och gömde sig i tvättstugan och därefter dog en långsam död. Inte plågsam, utan långsam, och inte på grund av någon människa, utan på grund av att råttan gömde sig efter att den hade slagits med och burits in av en katt.
Så nej, hon är ingen råttplågare och råtthatare som njuter av att plåga råttor. Hon tycker helt enkelt bara inte om råttor och vill inte ha dem på sin gård och bland sina djur.
Råttgift är det absolut vanligaste medlet att använda mot vilda råttor. Normalt sett är det helt enkelt ett blodförtunnande medel som gör råttorna väldigt törstiga, och de dör av inre blödningar. Jag gillar inte den metoden av många olika anledningar. Jag uppskattar den inte varken för råttornas skull, människornas skull eller för andra djurs skull. Det är vanligt att andra djur blir förgiftade och i många fall dör för att de äter råttor eller möss som har fått i sig råttgift. Det är också vanligt att det ställer till för människor eftersom råttor/möss ofta dör av giftet medan de fortfarande är i väggarna eller under golvet.
Jag tycker dock inte att människor är sadistiska monster för att de vill bli av med skadedjur, som du verkar tycka.
Folk skriver för övrigt visst så om andra djur, eller vad säger du om möss, mullvadar, snäckor, sniglar, kackerlackor, fästingar, myggor, flugor, loppor, löss och dylikt? Allt som ställer till med skada på en själv, ens familj, djur, hem, gård eller övrigt är förståeligt att man vill ta bort.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Du kan dessvärre inte kräva att folk ska tycka som du av den enkla anledningen att du tycker det. Förstår inte vad "råttmänniskor", indiska gudar och tempel har med svenska skadedjur att göra och vad det har att göra med en bloggerska med vildråttor på sin gård hon uppenbart vill bli av med så länge hon inte vill bli råttbonde istället. Nä, du får acceptera att folk tycker olika, mer kan jag inte säga för mina argument börjar ta slut när du uppenbart inte lyssnar på folk. Vi har fattat din poäng men håller inte med och så är det bara. Det betyder inte att vi tycker illa om dig.
Vild råttor är skadedjur. Skulle ditt hem bli invaderat av något som du är rädd för, tycker är obehagligt, har svårt för eller orolig att göra skada. Så brukar man prata nedlåtande om just detta och bli väldigt glad när man löst problemet. Min kompis vardagsrum började brinna just pga råttor som hade tuggat sönder en del sladdar inne i väggen. De hade turen att vara hemma och förlorade inte sitt hus. Hade en råtta nu orsakat en större brand och ingen var där att släcka. Så hade deras 20 tamråttor, hundar och katter brunnit inne. Så ja skadedjur på vildråttor. Och vildråttorna måste ju ha funnits innan tamråttorna ;-). Samma som att hunden var inte tam innan vi tog in den. Men håller fullt med om att det lösgående katt och hund, ger även dom stora problem. Men där kan jag alltid vända mig till ägaren, säga till att hålla bättre koll på djuret. Bryter ägaren eller djuret mot laget så kan jag däremot anmäla ägaren. Inte så lätt att anmäla fru vildråtta när herrvildråtta tuggat söder en sladd så hela huset med dess tamdjur och kanske tom en människa brunnit inne.
Utöver då att vilda djur sprider ofta på sjukdomar, ohyra och medför mängder med problem.
Lägger man om synen och ser på hur det ser ut för råttorna i det vilda. Ja de är bytes djur för många rovdjur. Ska vi be alla rovdjuren att vara snälla när de avlivar råttorna? En örn sliter oftast maten (nu råttan) i stycken till sina ungar. Kanske får med sig en ännu levande råtta till sitt bo, rivet av ett ben och låter den förblöda. Det är ju också rent djurplågeri. Ännu en sak som inte går att stoppas.
Visst finns det folk som inte skulle ha svårt att ha sitt hem fullt med skadedjur. Jag har haft en jävla skadeglädje när jag lyckades döda en nattfjäril. Livrädd för dom, äckliga små kryp. Men de är fortfarande levande väsen. Dock skulle jag aldrig tveka med radar flaskan om de kom in i min bostad.
Eller alla myror. De är också levande väsen, och vem skulle tveka att lägga ut myrgift som borde klassas likt råttgit för en råtta. Eller slå till en spindel/fluga. Fortfarande levande väsen, dock inte lika söta som råttor.
Råttgift kan man köpa i vissa mataffärer som typ på granngården. Fullt lagligt att sätta ut råttgift. Visst är det trist när folk väljer just råttgift, när det finns snabbare sätt med fällor. Nyare råttfällorna har rätt bra kraft, råttorna dör bra mycket fortade med det än med råttgift.
Så ska du ge dig på någon angående råttgift. Så kan du inte börja med varje blogg om avlivningsmetoder med råttgift på vildråttor. Efter som det är en laglig sak att göra. Så måste du gå på rätt person/er för att få fram din åsikt om att det är dålig avlivningsmetod. Du bör gå direkt på jordbruksverket och skälla ut dom för att de tillåter råttgift som avlivningsmetod. Och att de tillåter att råttgift säljes i mataffären. Om det nu är jordbruksverket som har hand om den frågan.
Sedan bör du även veta att detta är ett diskussions forum. Alla här inne får säga sin åsikt så länge den följer forumet och svenska lagars regler. Dvs inte hänga ut enskild person, speciellt en som inte är medlem och kan försvara sig. Killarna bakom iFokus har även skrivit en artikel om att det inte är tillåtet att röja någon ifokusmedlems verkliga identitet. Den är inte okej att bete sig som ett svin(svära/spotta/fräsa typ).
Ingen i denna tråd hoppar på dig. De har bara egna åsikter och ingen av dom verkar hålla med din åsikt.
Lagligt, billigt och troligen enkel lösning att bli av med vild råttor i ens hem
http://www.granngarden.se/product/betesblock-tomcat-8x28-g
#34 A-son, i inlägg #25 skriver du att:
"Jag älskar alla sorters råttor,och det var därför som jag ville bli medlem på Råttor i Fokus och försvara råttor -alla råttor."
och
"det inte finns någon mer råttvän än jag"
Detta inlägg i sin helhet tolkar man därför lätt som att du ställer dig över andra medlemmar på RiF (Råttor i Fokus), genom att hävda att du älskar alla sorts råttor, alltså indirekt låter som om att du säger att andra RiFare inte älskar råttor lika mycket som du.
#39 inte bara indirekt "det inte finns någon mer råttvän än jag" är ju ett direkt 'Jag är den enda som är råttvän här', ingenting indirekt med det enligt mig :P Där står det rakt ut och det gör mig extremt förbannad. :P
Jag har aldrig sagt att ni inte är råttvänner. Jag förstår inte vad ni får det ifrån. Jag blev medlem i en sajt som engagerar sig för råttor,det blev Råttor i Fokus. Jag vet att här finns människor som tycker om råttor,det var därför som jag ville berätta här om den hemska händelsen med råttplågeriet i Sydsverige. Jag är inte bara råttvän och råttälskare,jag är också råtträttsaktivist och ville få saken uppmärksammad. I USA Australien och Indien så finns det både föreningar och debattforum för råttor och råttvänner,och det finns också råtträttsorganisationer såsom Rat Rights,Råttans Dag,Rats Liberation medflera. -Typ Djurens Rätt,fast Råttornas Rätt istället. Något sådant finns inte i Sverige,så därför valde jag Råttor i Fokus. Här vet jag att folk gillar råttor,och då trodde jag att ni skulle bli intresserade av att även hjälpa till att bojkotta djurplågeri mot vildråttor som sker i samhället. Och anledningen till att jag tog upp råttplågeriet i Sydsverige,det var att jag tycker att den där kvinnan på gården är en känslokall råttplågare och råtthatare. Hon är extra brutal på sågot vis,det är bara så. Det finns tyvärr fler sådana hemska människor, jag vet.
Sedan så finns det visst människodjur,där människor är födda med riktiga svansar. Utav dessa individer så finns det människoråttor som då har svansar,öron,ögon,händer och fötter som är likadana som hos råttor -fast då proportionellt för dessa människoråttor. Problemet är tyvärr att dom flesta av dessa barn som föds med dessa tillgångar, aborteras eller får sina svansar odyligt bortopererade. Men i Asien och framförallt i norra Indien så finns det människor som lever med svansarna kvar upp i vuxen ålder. Och då blir svansarna proportionella.
Jag tycker att dessa människoråttor är väldigt vackra,och jag stödjer också dessa individers rättigheter. Själv skulle jag också vilja ha en sådan råttsvans,men då måste jag få hjälp av stamceller i mitt fall. Och skulle jag få den möjligheten i framtiden,så tar jag den chansen direkt. Tänk vilken hjälp man kommer att få med en sådan svans,och snyggt är det också,och härligt okristet.
#41 Jag börjar få starka vibbar av att du kan vara ett internet-troll ^^ Jag är ledsen, men jag har svårt att ta dig seriöst. Det är bara min åsikt, men du kan ju inte vara seriös med det här
Dessvärre måste jag hålla med #42. Kan ju vara rätt roligt att få igång människor på forum, speciellt när det gäller djur eftersom djurmänniskor är väldigt passionerade.
Är du inte ett troll så är människoråttor ganska irrelevant till den här diskussionen eftersom 1. Det inte handlar om djurplågare eller bloggerskor 2. Inte har något med varför din tråd togs bort.
Stamceller har heller inget att göra med skadedjur, "råtthatare" eller annat.
Tror att du vid det här laget förstått att vi inte håller med dig och dessvärre tror jag inte att någon kommer att ta dina argument på allvar, om du nu menar allvar.
#42 Tycker också det känns så….
#41 du s'ger att du inte förstår varför vi säger att du sagt att vi inte är råttvänner osv. Läs #39 så ser du citat från DITT inlägg där du skriver Ordagrant: "det inte finns någon mer råttvän än jag" i inlägg #25.
Hur kan du då Inte se det? Vi har till och mer skrivit ut exakt vart du skrivit det.
Ock vad har "människodjur " med den här diskussionen att göra, ursäkta men jag tycker du drar in extremt mycket irrelevanta saker hela tiden i den här tråden. Bland annat har du dragit in religion som inte har någonting alls med detta att göra, inte heller ser jag sambandet med människor med missbildningar och råttor som plågas. Samtidigt tar du in religion här igen "härligt okristet" VAD har detta att göra med religion? Vill du snacka religion och vilken religion du anser är den enda sanna så gå in på en annan sajt föreslår jag för det har absolut ingenting med RÅTTOR i fokus att göra.
Sedan är vi åter igen tillbaka på det här att du verkar vara den enda som kan få ut i personens blogg att hon älskar att plåga råttor, att hon har en blogg endast för att skryta om hur hon plågar osv. Som du kan se i tråden är det fler än jag som inte kan hitta de punkterna alls på kvinnans blogg.
#42, word…
Det är väldigt tråkigt det här. Hade jag vetat att det skulle bli sådana här enormt tråkiga missförstånd,så hade jag inte loggat in mig och skrivit här. Ni vänder på allt som jag skriver,bara för att ni helt enkelt hatar mina inlägg och åsikter. Ni är som folk är mest,för ni klarar inte av sådant som är kontroversiellt. Synd att det är så. Civil Olydnad är mycket viktigt om man skall uppnå förändring till det bättre i samhället.
Men här kanske är fel plats att debattera sådana saker. Och vad menar ni med troll,dom är för den skull också söta. Ni tror inte vad jag skriver,och anser att människor som föds med svansar är missbildade. Det stämmer inte alls. Och visst kan man skriva lite offside i en tråd,för i slutändan så skriver man ju trots allt om råttor. Speciellt i en sådan här debatt,så är det nära till hands att man tar upp även andra saker som ligger nära grundämnet. Men jag skulle lagt den här debatten i en annan tråd på iFokus,men eftersom det handlade om råttor så gjorde jag tyvärr inte det.
Jag ber om ursäkt för att jag har skrivit här på Råttor i Fokus,och eftersom det har blivit så fel från första början så är det bäst för mig att inte skriva mer och inte längre vara medlem på Råttor i Fokus.
Jag kommer fortsätta att tycka om sajten Råttor i Fokus,och jag kommer fortsätta med att uppskatta er som skriver här till råttors fördel. Och jag kommer alltid att älska råttor. Men jag känner att jag inte kan vara medlem längre på Råttor i Fokus. Ni klarar er bra utan mig,för det gjorde ni ju innan också. Men det var tyvärr synd att jag har gjort er upprörda på grund av alla missförstånd då jag startade min tråd här på Råttor i Fokus,det var inte meningen. Men jag ville bara väl.
Jag har menat allvar i alla mina inlägg,och jag vill inte att det skall bli så mycket missförstånd som det hittills har blivit. Och det kommer att fortsätta och bli ännu värre för varje nytt inlägg som jag skriver. Då är det bättre att avsluta det hela. Innan ni tror att jag är knäpp (det är jag inte) eller att jag driver med er (det gör jag inte) eller att det slutar med ovänskap. (det vill jag inte) Det var inte min tanke att det skulle bli så. Och jag har inte varit ute för att provocera på något sätt. Jag har varit seriös i alla mina inlägg.
Nä så illa är det väl inte..
Alltså där på slutet var det lite synd att du blev tagen för att trolla. Nej jag tror du är allvarlig& att du tror på det du skriver. Kan förstå här i sista inläggen att det kändes som att folk övertolkade& vände på det du sa om att "ingen älskar råttor som jag". Tror det berodde på att endel blev lite trötta på att de upplevde att de inte riktigt nådde fram till dej i sina inlägg. Lite som att ni pratade om olika saker. När folk blir lite less kan man lätt börja missförstå av bara farten. Rätt mänskligt. Uppfattade att du ville uttrycka hur mycket du älskar råttor, inte hur mycket andra älskar el inte älskar råttor. Ett uttryck i stil med "jag är så trött så jag dör" Ovanligt att någon tror att man faktiskt håller på att avlida av trötthet.
Sen är det väl så att endel saker håller de som skrivit hittills i tråden inte med dej om. Inte jag heller.
Andra saker är vi väldigt överens om.
Vi sorterar lite:
*Civil olydnad.. Njae.. I dethär fallet tror jag inte du kommer så långt med det. Tyvärr. (Du såg ju lite reaktionen här. Det blir vad du möts av istället för att få folk med på din linje)
*Avlivning av vilda råttor: De allra flesta här anser nog att det är tråkigt men nödvändigt i många fall. Då två arter "inte ryms" på samma ställe -el hur jag ska uttrycka det, så vinner den starkaste. I dethär fallet människan.
*Råttgift. Personligen tycker jag det är vidrigt. Förstår samtidigt att det finns fall där det inte finns annat att göra än att använda det. För mej skulle det vara det absolut sista valet om jag fick stora problem med vildråttor. Det är nog vi alla här överens om.
Tror du kommer längre med kanske kontakta djurens rätt el nåt& kanske via den vägen påverka vilka avlivningsmetoder man använder för tex vildråttor. Att ta fram ett annat medel där djuren lider mindre, el nåt. Snarare än civil olydnad vad gäller dethär.
*Råttans status -tror jag du vill komma åt då du talar om andra länder& religioner..? Alltså i de flesta kulturer finns djur som anses mer eller mindre "rena". De som människan inte har nytta av& som vållar oss besvär är väl de som hamnar lägst på skalan. Där det kryllar av vildhundar anses de som ohyra. Där vilda kaniner äter upp odlingar& gräver sönder anses de som ohyra. Råttan är långt ifrån det enda djuret som räknas som skadedjur.
Och där situationen blir ohållbar.. återigen så vinner den starkaste. Naturen funkar så.
Jag har lärt mej att behandla djur med respekt sen jag var liten. Om jag måste ta död på något, -hur litet det än är så gör man det så snabbt& smärtfritt det går. Och tycker inte det är kul. Återigen är vi alla nog rätt överens.
*"Människodjur" Hmm, nä det köper jag inte. De bilder jag har sett av såkallade svansar ser ju ut som nån satt fast en varmkorv ovanför rumpan. Ett barn med "svans" hande en spagettiliknande utväxt i baken. Dessa korvar kan dessutom växa lite här& var på kroppen. En person hade en på axeln. Har läst någon artikel där ett barn med såndär korv-svans hyllades som en gudom. Tror det var i Indien. "Råttmänniskorna" jag tror du menar finns i Pakistan& har fått sitt utseende av en mutation till följd av inavel. De har mycket låg social status& säljs ofta som barn till maffian för att tigga& stjäla.
Kanske finns liknande på andra ställen, som du menade?
Det finns en rad sjukdomar& förändringar i kroppen som kan orsaka abnorm hårväxt. Eller enorma öron Fler eller färre fingrar. Kloliknande nagar. .osv..osv..
Vad jag du kanske menade då du tog upp människor med ovanliga utseenden var att dessa ovanligheter, (som förknippas med olika djurattribut) anses som något fint& rentav heligt i andra delar av världen (Tyvärr inte vanligt.) Eller du kanske bara ville uttrycka ditt missnöje över& ge ett exempel hur allt "råttigt" förtrycks då man ofta opererar om ett barn har kollosala öron..?
Dehär personerna har ett ovanligt utseende av div orsaker, men de tillhör fortfarande arten människa till 100%. -Anser jag.
Men du är absolut fri att ha din tro.
Stanna du kvar på Råttor iFokus om du vill. Fast du får ju vara beredd på att man inte alltid håller med eller förstår varandra i diskussioner. Allt är inte personligt. Nu har du ju lärt dej vad man INTE skriver också. ;-) (Tänkte på detta med att lämna ut namn& kontaktuppgifter)
Själv är jag expert på att sprida ut mej över ett ämne såpass att endel tror att jag lämnat det, men då man skriver trådar är det bra att så mycket det går hålla sej till den ursprungliga frågan. När man "spårar iväg" kan man förklara varför man tar just detta exempel. Så att alla hänger med.
Hoppas alla är vänner nu! ;-)

//Lamina
#A-son
Först vill jag säga att det är onödigt att dra upp religioner i detta sammanhang. Speciellt att påstå att någon religion är den enda sanna. För mig personligen är det enda sanna att det inte finns någon religion. Ett påhitt skapat för att lura och bedra människor för att få dem att underkasta sig och göra som andra vill.
Jag tror på mitt sätt.
Du tror på ditt sätt.
Alla tror på sitt sätt, frivilligt eller inte frivilligt.
Vem har då rätt? En oändlig diskussion som inte leder någonvart i dagens samhällen, och högst ointressant diskussion just på detta forum.
För det andra: Om nu allt du skrivit om denna person är sant (jag har inte läst bloggen), så tycker jag att det är en fullständigt vidrig och empatilös människa. Någon, spelar ingen roll om det är just denna person eller någon annan, som finner ett nöje i att plåga andra levande varelser är avskyvärd och borde utsättas för samma behandling själv. Det tycker jag. Oavsett om det är mot människor eller djur.
Men att göra sig av med skadedjur, skadekryp (löss t.ex?) är bara naturligt. Alla varelser, såväl människor som djur, försvarar sitt revir mot inkräktare. Parasiter är inkräktare på kroppen. Råttor och möss kan invadera våra hem, våra revir. Vilddjur försvarar sina revir mot andra djur och människor som inkräktar. Detta är naturligt, i alla fall på denna planet.
Djur "avlivar" ytterst sällan sina inkräktare och byten på ett "humant" sätt, just eftersom de inte är människor. De varken tänker eller kan agera exakt så som vi gör.
Men man kan tycka att människor som har möjligheten att avliva djur på ett smärtfritt sätt också borde göra så. Jag håller med, till hundra procent. Och gift är inte ett smärtfritt sätt, har aldrig varit.
Människor är den största parasiten av alla varelser på denna jord, och detta hat mot t.ex råttor är patetiskt i det sammanhanget.
Men om igen - vi försvarar alla våra revir. Jag har tagit livet av löss, och det sörjer jag inte. Gör det mig till en djurplågare? Dom har ju trots allt dött av förgiftning. Allt beror på i vilket sammanhang man sätter saker. Men andra insekter bär jag ut utomhus, spindlar, fjärilar, skalbaggar m.m. När myr-invasioner har uppstått har jag hållt huset kliniskt rent och det har slutat med att myrorna inte hittat någon mat och tillslut gett upp sökandet och gett sig av frivilligt.
Det är mitt sätt, men jag kallar inte någon djurplågare för att de sätter ut myrgift i sitt eget hus för att försvara sitt revir.
Det är människorna som drar till sig råttorna i städerna t.ex genom att smutsa ner så in i ****** och lämnar mat och sopor överallt. Ändrade vi människor på vara vanor så skulle råttorna i sin tur söka sig till andra ställen efter föda, t.ex skogarna, och de skulle inte bli överbefolkade. På bondgårdar är det förstås svårare, i och med att de djur som bor där i sin tur lämnar avfall som lockar dit råttor och möss. Det blir en knepig situation, och jag vet inte hur man ska gå tillväga på bästa sätt. Men självklart är det inte acceptabelt att råttor förstör ägarens mat och hus, eller kanske till och med skadar de andra djuren. I värsta fall måste det kanske till drastiska lösningar för att rädda sitt eget hem och sina egna djur.
Som sagt … Djurplågare borde få smaka på sin egen medicin, men att försvara sitt eget hus och hem är inte detsamma som att plåga något eller någon. En djurplågare finner nöje i att se någon lida, och dem människorna tycker jag är avfall. Men att döda ett djur för föda eller av den anledningen att de invaderar, är inte detsamma som att plåga. Såvida man inte avsiktligt gör det på ett plågsamt sätt.
Det är min åsikt.