Varför är råttor det bästa husdjuret?
Jag ska hålla ett argumenterande tal på onsdag och tänkte argumentera för att råttor är det ultimata husdjuret. Men varför är dom det? Hjälp mig komma på riktigt bra argument! 
Det som står på listan nu är:
* Sociala
* Billiga i drift
* Smarta, lätta att trickträna
* Kräver inte mycket plats
* Lever inte länge (både positivt och negativt förstås, det är synd men innebär samtidigt att man inte binder upp sig lika länge som med hund och katt)
* Tar inte mycket tid i form av promenader, pälsvård etc som en hund
Kommer ni på fler bra saker? 

Mvh Stephanie 

De är som en liten supersöt snäll lätthanterlig snäll smart hund som man kan ha med sig överallt :P
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
#1 Tror inte att jag tänker ta upp såna motargument faktiskt, kanske ohygieniska och "pest-spridare". Men inte sånt som tumörer och lukt, som inga "icke-smådjursmänniskor" känner till 
#2 Det var bra uttryckt!

Mvh Stephanie 

Jag tycker som #2 sa om "ta med sig överallt", att man kan ta med sig dem mycket lättare än som andra husdjur :)
XD va kul att ni håller med!
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

lojala, gillar att pussas, roliga att laga mat åt
För ungdomar som flyttar hemifrån (typ jag) för första gången hjälper en själv att äta bra och rätt enligt kostcirekln när man har råttor. Eftersom dom behöver en bra och varierad kost blir det så att man automatiskt köper hem grönsaker osv.
Jag brukar alltid säga till folk att det är som små hundar fast i fickformat
Känns som om att det är lite som att sammanfatta alla råttans egenskaper.
Söta, mysiga mycket snälla:) Roligt sällskapsdjur och får en alltid på gott humör;)
De är oxå väldigt empatiska och intelligenta, påhittiga och väldigt anpassningsbara, blir sällan sura (iallfall inte hanar..) 
Jag håller med gahich. Jag har tampats med ätstörningar o det är lättare o äta när man lagar mat till råttorna.
Du kan ju oxå förklara att svansen inte är något farligt och att den hjälper med balans då till min förvåning är detta något sjukt motbjudande och äckligt hos många personer. Hade själv aldrig tänk på det???
#13 (lite OT) men min mamma och pojkväns mamma är rädda för svansarna haha. Men mamma är inte lika rädd längre, nu gosar hon med råttorna :)
:D haha ja det är många! Jag hade seriöst aldrig tänkt att det var något man inte gillade hos råttor, jag tänkte mer typ tänderna eller så.
Otroligt vackra
Busiga och glada
Man kan få precis lika djup kontakt med en råtta som med en hund (råttor kan se dig rakt in i ögonen och säga dig någon som känns i hjärtat)
Uppfinningsrika (de hittar på saker när de är lösa i hemmet)
Matglada (en stor del av att äga råtta är att mata dem och se hur de med glädje tar emot allt man ger dem)
Jag gillar dig Grodan 

Mvh Stephanie 

Jag gillar dig Stäffi