Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 285 ggr
[Emelie321]
0

Hanar vs honor, erfarenheter?

Jag är bara nyfiken på era samlade erfarenheter av att introducera råttor till varandra :)

Jag undrar om ni har upplevt det som lättare att introducera honor eller hanar med nya kompisar? Eller lika? Samma kön då givetvis, hehe.

Självklart är ju allt individuellt från råtta till råtta, men jag tänkte om honorna t.ex inte är lika revirkänsliga som hanarna?

Med min första flock hanar gick det alltid som smort på grund av min otroliga ledahanne Ralf. Han behövde bara lukta på nykomlingen för att acceptera den, sen satte han andra upprorsmakare på plats om de bråkade med nykomlingen.

Med mina nuvarande grabbar är det omöjligt att utöka flocken på grund av en viss väldigt grining grabb … Dem andra två är neutrala. (Prövat en gång att utöka flocken med två nykomlingar, men de fick tyvärr åka tillbaka, vilket jag hade fått försäkrat att det gick innan jag prövade.)

Det är första gången jag har honor nu sedan en tid tillbaka, och den äldsta har haft det lite turbulent. Hon förlorade sin syster och fick sen en ny kompis, som bara kunde stanna i en vecka. Efter det fick hon två bebiskompisar, som hon först sparkade (?!) bort med bakbenen så fort de kom nära, men det var också allt. Men dem blev snabbt ett 100%stabilt gäng på tre som gör allt tillsammans.

Så ja, vad tror ni? Är honor mindre revirkänsliga överlag? Eller beror allt på personligheterna?

Jag frågar eftersom jag har en önskning att utöka honornas flock, men jag vill inte behöva gå igenom samma pärs en gång till att behöva lämna tillbaka någon stackars råtta som inte blir accepterad. Och jag kan inte ha tre flockar på heltid, så det kräver verkligen att alla tjejerna kommer överens. Men som sagt, min nuvarande honflock är supertajt, aldrig något tjafs, bråk, och de springer i grupp och leker när de är ute … Så samtidigt är jag lite orolig att nykomlingar kan "störa" den frid som råder? :P

kingston&charlie
0

Jag satte ihop min 1,5 års hane med två bebisar och det funkade utmärkt. Han bara nosade på dem lite sen var det bara att stoppa ihop dem i buren efter någon timme :)

[Emma--]
0

Allmänt skulle jag säga att det är lättare med honor, men när det gäller att introducera små bebisar brukar det inte vara några större problem alls.
Men så har man ju olika stabila individer. 
Har haft både honor och hanar som har varit toppen vid introduktioner. Både när det gäller små bebisar och lite äldre individer. 

Nu har jag haft mest hanar, men bland honorna har det aldrig varit så stora problem vid introduktionen som med hanarna. Men då har jag haft en del hanar som varit för dominanta.