Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 455 ggr
Ticka
0

Mina råttor boar inte!

Jag har två hanar och de bor i en stor fin bur, de har massor av bo material till att mysa till sina bon, men de tycks inte bry sig.

Båda sover i en hög i översta korgen, eller på den planka som jag satt högst upp i buren.

Jag har lagt tidningspapper och husålspapper i botten, men de ligger ovanpå bo mateialet. Inget bökande och stökande och rivade småbitar till att boa.

Båda verkar helt handfallna inför uppgiften att göra mysiga reden. Har mina råttor en skruvlös?

Eller är detta helt normalt? Det är ju rätt så varm och skönt så här års… kanhända kommer de att boa mer till vintern?

cosmonita
0

Alla råttor gör nog inte det helt enkelt. Inget att oroa sig för iaf, det är ju inte nödvändigt för dem att boa när de bor i en ombonad bur.

CamillaS
0

mina "boar" inte heller så mycket och jag har 4 hanar jag har hängt upp en sån där talettrulle med allt papper kvar på en pinne ovanför deras hyllplan och ibland drar dom ner toa papper och lägger det som en madrass på hyllplanet sen sover dom på det, men dom gör inte direkt nåt bo av det:)

wilmar028
0

Om du har lagt tidningspapper & husolspapper som underlag i buren så kanske du ska testa med något annat, strön el. "Toa-lätt" till exempel. (Toa-lätt är ett underlag som suger upp bajs&kisslukt, dessutom är det mjukt).
Lycka till!

Ticka
0

Jag använder Toa-lett till mina råttor. Den ena råttan är allergisk mot spån/ flis mm så det är det enda som går att använda.

Mina grabbar har tre våningar i buren och flera korgar att bo i, men de sover alltid i den översta korgen. Eller som jag skrev tidigare, så ligger de direkt på plankan mot burets tak. Så högt upp som möjligt.

Jag har tidigare bara hängt in en toa- rulle för att låta råttorna ta själva de material som det behöver, har alltid funkat bra. Men mina nuvarande grabbar bara sitter på rullen och tuggar lite i kanten, utan större intresse.

Det var trevligt att höra att det finns fler råttor som inte boar. Men visst ser lite tragiskt ut när de ligger direkt på plankan och sover… Särskilt när det ju har allt material till att göra det riktigt mysigt.

Jag har provat med att boa åt dem, med mjukt papper. Men de kör bara ut pappret och sover på tidningspappret. Högst otacksamt. Nåja, de har allt material de behöver den dagen de tycker det börjar dra upp i korgen, så är det bara att greppa pappret och börja jobba.

/Ticka

CamillaS
0

jo fast dt e nog lite så också att honor e ju livligar vissa iaf och då tycker dom det är roligare att bygga bo och sånna saker, kanske eftersom dom gör ju det när dom ska ha ungar t.ex och hanar får ju inte ungar så ja, jag vet inte men dom kanske inte känner samma behov av att boa dom vill bara ligga på latsidan och sova där dom tycker passar bra för stunden.

men har du nån hängmatta till dom och burkar och rör och lite sånt?

Bellona
0

jag har aldrig haft någon hane som boat..

Allamej
0

Jag antar att mina hanar är inredningsfjollor :) Direkt dom får papper, tyg eller ågot annat så ska det konkas runt tills den bästa platsen är funnen, oftast i en hängmatta eller i fångsten. :)

Häromdagen tyckte dom att duken jag hängt bakom buren för att skydda väggen var så otroligt fin att dom ville ha den över Hela burgolvet…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ticka
0

:) Mina grabbar är nog bra lata.

Dom har det mesta i inrednings väg: rör, hängmattor, klätterredskap, korgar upphängda i buren för att sova/leka och gömma saker i. Gnagpinnar, rör, stenar, tygtunnel, balanspinnar, bredare "sitta och hänga" plankor, samt breda tyg broar och klätter rep.

Burens olika våningar har olika botten material som tidningspapper och toa -tätt i botten, en mjukis våning med tyg och en med trägolv.

Jag tar in sly åt dem, med jämna mellanrum, som de barkar av. Burdörren är för det mesta öppen så att grabbarna kan gå ut buren och knata runt i rummet. (De har inga tendenser att äta sladdar eller tapet).

De har till och med en egen liten "trädgård". Trädgården är en bit natur som jag grävt upp och satt i en stor balja. De älskar att pyssla i "trädgården". Så kanske grabbarna inte har tid att boa? :)

Men det ligger något i vad SormmillaGirl skrev, honorna är kanske mer benägna att boa, för ungarna.

Mina grabbar är helt enkelt inte inrednings intresserade. Kanske går det att väcka deras intresset med någon form av inrednings program, kanske lite Sommartorpet eller Simon och Tommas? :)

CamillaS
0

har du nån bild på buren och rummet råttorna visstas i skulle vara roliga att se bara *nyfiken*Skrattande