Råttor iFokus

Råttor

Etiketttävlingar-quiz-undersökningar
Läst 3748 ggr
[FukkingTubbie]
0

Hur oftar städa du buren?

Ja, lite nyfiken på hur ofta ni andra städar buren/burarna till era snuttar?

Själv byter jag toa-lätt en gång i veckan till mina grabbar och ungefär varannan vecka rengör jag även botten av buren.
Då och då, när det börjar synas tar jag även och rengör gallret.
Gällande vattenflaskan så sköljer jag ur den varje dag och minst en gång i veckan skakar jag om med salt för att få den extra ren. Matskålarna sköljs dagligen men diskas om de är riktigt skitiga, annars mins en diskomgång i veckan :)

apache
0

Mockar lite var-och varannan dag där det är som skitigast. Annars byter jag 1-2 gånger i veckan, det är beroende på när det behövs.

Matskålar med råttblandingen och vattenflaskan hamnar i diskmaskinen 1-2 vecka. Matskålen där de får färsk mat (ex. sallad) diskas för hand varje dag.

EmmaWq
0

Jag gör rent vattenflaskorna varje dag, sedan försöker jag att byta ut hängmattor och diverse inredning, som t.ex tidningarna på våningsplanen och så när det börjar lukta lite… Matskålen med torrmaten diskar jag inte ur särskilt ofta, men deras skål med blötmat diskas av varje dag. Har inte rengjort gallret hitills, då jag inte har haft mina killar superlänge, men jag gör rent bottenlådan varje- eller varannan vecka, men byter i den lite oftare, och deras toa-låda gör jag väl rent ungefär 1 gång i veckan Glad

[lucke]
0

Storstädar hela buren en gång i veckan, matskålar diskas varje dag, flaskor sköljs ur dagligen och diskas en gång i veckan.

Jespersen
0

Skurar botten, torkar av alla hyllor och byter tyg en gång i veckan. Matskål och vattenflaska diskas varje dag och torrfoderskålen diskas och fylls på när det behövs. Toalådan byts någon gång emellan burstäd och skuras tillsammans med botten och trappor när jag tar det :)

Brukar även plocka bort nerkissat tidningspapper som dom boar med lite då och då emellan städen, så att dom kan boa fräscht. Så har dom lite att pyssla med också ;)

zickan
0

jag städar alla burar efter 2-3 dagar. skrubbar allai dusch en gång i  veckan.
Byter matskålar och diskar vid varje rengörning, sämre på vattenflaskor som kan bli en gång i månaden eller mindre.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Dramatik
0

Jag städar när det behövs helt enkelt. Oftast 1 gång i veckan, men nu när jag inte har så många råttor så kan det ibland räcka med varannan vecka, dock rensar jag toalådan och byter alla tyger emellan då.

När jag städar burarna så städas allt. Bottnen skuras, oftast gallret också, all inredning plockas ner och diskas, likaså matskålar och vattenflaskor och allt tyg bytas och toalådorna rensas, ibland byter jag ut all kattsand i dem också. Sedan möblerar jag alltid om buren efter varje städning, det tycker råttorna är superskoj:D

[Emma--]
0

Om dom kissat på hyllorna torkar jag såklart på en gång. Annars byter jag allt papper i buren varannan dag, ibland kan det bli varje dag. Beroende hur mycket pojkarna smutsat ner alla tillbehör så får man skölja av dom också. 

Men alla tillbehör i buren rengörs oftast minst 2 ggr/vecka. Men jag hinner nog lätt 3 gånger på en vecka.

Sen rensar jag toa-lätt 1 gång/vecka. Och sköljer då av botten, eller om det inte blivit så skitigt torkar jag bara av med piss-off. 

Rensar deras toa ungefär varannan dag också, men byter inte all sand varje gång.

Gallret tar jag lite då och då när det behövs.

EmmaWq
0

Tänkte höra hur ni rengör vattenflaskor?

Dramatik
0

#8 Lite ljummet vatten och en matsked salt (ungefär) och så bara skakar man. Blir superrent på ett kick:)

EmmaWq
0

#9 Okay, tack så mycket :-D

Luka
0

Storstäd ca 1 gång/ vecka. Sedan lite småstäd och fix mellan det, efter behov.

Marre89
0

Storstädar gör jag i gång i månaden..byter underlaget och skrubbar buren. Toalätten tömmer jag och byter sand efter behov, hängmattor och bordstabletterna som finns på hyllplanen byter jag ut 1 gång i veckan, torkar plasthyllorna så fort de blir skitiga. Torrfoder och vattnet bytes och tvättas rent i gång i veckan. Matskålarna diskas varje dag innan ny middag/frukost.

Har 3hanar i en furet tower, så blir inte skitigt så snabbt.

EmmaWq
0

#12 Byter du bara vattnet en gång i veckan? O.o

Marre89
0

nej..kan tolkas lite fel ser jag nu.. jag byter Torrfoder 1 gång i veckan.. vattnet byter jag nästan varje dag men tvättar rent flaskan 1gång i veckan :P

EmmaWq
0

#14 Haha, okay jag tänkte väl! ;-)

AnnaRamnemark
0

Jag städar min bur med 5 honor 1 gång i veckan. Går väldigt fort med den buren jag har nu. Då byter jag pappers pellets, tidnings papper och kartonglåda som dom sover i, jag tvättar även rent deras tyg korgar. Vatten och blötmat skålen gör jag rent varje kväll. Men den skålen jag har med Torrfoder i gör jag rent 1ggn i veckan och fyller på med nytt. Dom är vist inte så intresserade av den skålen =/

nyndat
0

Jag skrubbar hela buren och maskintvättar textiler en gång i veckan, oftast på söndagar. Sen onsdag eller torsdag byter jag fleecefilt och städar ur toalådorna, torkar av hyllplanen och diskar ur båda matskålarna. När de fått färskt diskar jag av det oavsett, brukar vara var eller varannan dag.

[nataschaj]
0

hure gör ni med alla filtar?? (hängmattorna osv) Tvättar ni dem för hand, eller i tvättmaskin och eller slänger ni dem??

Nått speciellt man måste tänka på när man tvättar dem??

nyndat
0

#18 både och, beror på vad som passar bäst för tillfället :)

Och nej, inget speciellt så vitt jag vet. Kanske kan vara bra att inte använda parfymerat tvättmedel, men duger det till människor så borde det funka för råttor också. Själv är jag allergisk, så jag har aldrig behövt ta ställning :P

[Emma--]
0

#18 Det slängs alltid efter ett tag i alla fall. Jag tycker det är svårt att få bort lukten.

chade
0

jag har en påse med gamla kläder osv som jag använder till råttorna, och sen slänger när det börjar bli snuskigt

Små stjärnor lyser också i mörkret.

beckare
0

Dushar gallret och botten en gång i veckan. Då byter jag samtidigt bottenmaterial. Tyggrejorna i buren tvättar jag var fjärde dag ungefär, när det börjar lukta xD

Sorkland
0

Just nu till mina 5 killar skurar jag bur och galler var 5e dag. Byter all inredning antingen bara när jag städar och ibland där mellan med. I samband med städning får dom helt rena flaskor, rena matskålar till allt foder varje dag då dom kan ha råkat kissa i torrfodret när dom slappar i hängmattorna.

Huldan
0

Har en rumsren hona i en stor bur, så det blir sällan^^

BatmansMatte
0

Jag har 2 näsan rumsrena pojkar i en väldigt stor bur så behöver inte städa så ofta, byter i toalådorna varannan dag ungefär och damsuger och torkar golv och hyllor varannan vecka ungefär

Banankaka320
0

Storstädar buren lite mindre än en gång i veckan, beror på hur mycket dem skitar ner med mat och vattenskål :) har sex tjejer som bor i samma bur

Jinaum
0

Måndagar och Torsdagar bytter jag ut kattsand, tidnings papper och torkar av eventuella hyllor.

Sedan underveckan om jag har tid plockar jag undan bajs med lilla skyffeln.

Storstädning sker efter behov och minst 1 gång i månaden.

Har en hornbach stor bur med 3 råttor i.

Melcedo
0

Tömmer toaletterna vid behov.

Städar hela buren ungefär en gång i veckan.

Diskar vattenflaska och en skålen varje dag.

Och diskar torrfoderskålen vid behov, oftast typ två gånger i veckan.

Gulliver-06
0

En gång i veckan så städas burarna grundligt, hyllor, hus, leksaker och bottnarna skuras noggrant, även flaskor och matskålar.

Och mellan städningarna så tar jag bort bajs när det behövs.

[oboybabe]
0

Jag gör det allt efter behov. Ser jag att hyllplan och galler är lite sliriga så torkar jag av, När toan börjar se full ut byter jag. Tyger byter jag också när det behövs och ströt likaså. Varannan vecka ungefär tar jag ut rubb och stubb och grovrengör ordentligt. Vattenflaskor är jag lite sämre med och tvättar rent kanske 1 gång i månaden, dock sköljer jag alltid ur och skakar vid varje vattenbyte.

RugRatzz
0

Jeg har 2 bur, 2 furet Towers. Det ene er avdelt med 2 nede og 2 oppe , og i det andre går det 3 i hele buret.
Jeg vasker alt i buret ca hver 7 dag, men det kan være alt fra hver 5-9 dag. Dog blir det oftere vasket hver 5 enn 9.
Da bytter jeg ut alt strø, alle hengekøyer og skrubber alt av plast grundig.
Gitteret blir vasket ca 3-4 ganger i året.

Hver 2-3 dag bytter jeg på doene, vasker over hyller og tar ut hengekøyer og annet burinnredning som det er tisset på.

Vannet blir byttet hver dag, men innimellom hver 2 dag. Jeg er desverre ganske drlig på å huske å vaske dem, så det kan være alt fra 2 ganger i uka til 1 gang hver 2 mnd.  Vannflaskene blir jo fort ødelagt, så de blir jo uansett ofte byttet ut før de rekker å bli skittne Tungan ute

Tørrforskålen blir byttet etter behov, som ofte er etter 1-2 uker. Skålene til fersk mat blir vasket etter hver gang de blir bruktFlört

SweGizmo
0

har just nu 3 råttor i buren, byter ungefär var 10:e dag:)

Hade nog kunnat vänta ännu längre än så, men jag vill attd et ska vara näst intill "luktfritt" eftersom min pojkvän klagar som fan annars, det är knappt så jag får ha råttor så jag behöver ju inte spå på det.

Min blogg: SweGizmo.se

Melcedo
0

Huldan; hur får du dom rumsrena?

Denna kommentar har tagits bort.
[oboybabe]
0

#34 Råttor är ganska renliga av sig, jag ställde inte en låda med kattsand och dom skötte resten fint själv, utanför buren var det lite svårare, men lyfte bara dom till lådan jag hade ute =)

ylva00
0

Var är #34 nånstans?? Hittar den inte :0

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Zakaraa
0

#36 möjligtvis raderad pga olämpligt inlägg

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ylva00
0

Oki då vet jag att det inte bara är bong i hövve :-P

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

mikeiko
0

#36 Det var en dubbelpost av #33 bara :)

KastKatt
0

Tömmer toalådorna varannan dag och städar buren ungefär var 3-4 dag.

de har hängmattorna 1-1,5 vecka beroende på om de luktar eller inte. Torkar av hyllorna varannan till varje dag.

När jag byter hängmattorna torkar jag  av allt inne i buren och med jämna mellanrum ställer jag in gallret i duschen.

Diskar matskålarna varje dag och vattenflaskorna varannan. (Med flaskborste)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

kingston&charlie
0

Byter hängmattorna och bajslådan varje dag :) även handdukarna som jag har på hyllplanen :)

Bananbullar
0

Torkar av hyllorna med papper om jag ser att de är kladdiga/smutsiga. Byter toalådan + vissa tyger (bo-tyger, hängmattor jag ser/känner är smutsiga/ner kissade) ungefär var tredje dag.

En gång i veckan brukar jag skura hyllor, dammsuga/skura botten. Och då passar jag även på att samtidigt att byta toalådan och byta alla tyger.

Tycker det är skönare att göra lite men ofta istället för allting på en dag.

Apootie
0

Har tre olika burar, då jag reser till två olika ställen ganska ofta.

När jag är bortrest (hos min pojkvän och hos mina föräldrar) brukar jag  alltid göra rent buren varje gång. Hos min pojkvän blir det då ungefär varje helg, och hos mina föräldrar beror det på hur länge jag stannar, men då torkar jag av hyllor och byter ut tyger när det behövs (söndergnagt har jag kvar lite längre för de boar, har fleece. Nerkissat oftare, men de brukar alltid kissa på ett ställe, så ja)

Hos mig själv gör jag rent ordentligt ungefär varannan helg, och mellan det så gör jag rent hyllor och byter tyger minst en gång i veckan. Ibland två ggr. De sover inte så ofta i hängmattor och sånt, utan ligger och myser på ett hyllplan bara, så det är i stort sett det som behöver bytas ofta.

Jag gör rent vattenflaskan ordentligt ungefär var tredje dag, och skakar ur den med vatten några gånger varje gång jag byter vatten. Matskålen  brukar inte bli så smutsig, så den diskar jag ungefär en gång i veckan ordentligt med diskborste och byter matskål (torrfoder då).

Toaletten är lite stinkig just nu för att jag toatränar dem.