Teckingar är så svårt!
Jag tycker det är extremt svårt att veta om det är en eubk eller en ambk osv. När den är mm osv! Har 6 st eubk/ambk ungar nu som jag inte är säker på :) Sen hur vet man att en hd är mm? :) Har två tjejer där hooden är bruten, mycket på den ena och mindre på den andra :) Tänkte om ni kunde slänga in en hjälpande hand? :) Här är hooden som är helt bruten :) är hon missmarked? :)
jag skulle vilja påstå att alla #1-#6 är eubk då de inte har tillräckligt mycket vitt för ambk + att de saknar pannfläck/bläs
#0 är hooded mm då henens sadel är bruten
(mer kommer håller på att "skriva om detta inlägg)
Har sett på senare tid många hooded och variegated råttor som folk har haft problem med, alltså om de har en undertecknad hooded eller övertecknad variegated. Ska leta upp Grodans guide ang hur man skiljer på Hood och Variegated så kanske det hjälper lite grann med HD tjejerna :)
Lägger in den som en ny kommentar! :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Här är en checklista som kan hjälpa dig att urskilja om din tjej som var mindre tecknad än #0 är hooded mm eller variegated mm :)
Grodans checklista för Variegated
- slips
- huva och ryggfärg går ej ihop
- ryggfärg är fläckig
- pannfläck eller bläs
- ej färg på svansrot o svans
- fläckig svans
Grodans checklista för Hooded
- helfärgad huva (ingen slips)
- hel sadel
- ej pannfläck eller bläs
- färg vid svansrot och på svans
#7 tack så mycket! :D
Alternativt kan #1 och #6 vara ambk mm men jag tycker de har lite för lite magteckning samt ingen bläs eller fläck som är Önskvärt.
Just de två är jag osäker på men resten känns ganska klara för mig :)
Du har ingen bild på den mindre tecknade hooden förresten? Kan vara roligt att de henne också :)
den till Höger är en solklar Hooded :)
Den till vänster skulle jag skulle säga Hooded mm!