Lite korkade rått-frågor
Okej, jag erkänner, jag är ingen råttmänniska så jag har inte riktigt kollat igenom på sajten jättenoga, men jag har sökt lite. Hittar dock inte informationen jag söker.
Är albino råttor vanliga? Enligt vad jag har läst ser dem sämre eftersom de har röda ögon, men är det vanligt att dem är helt blinda?
Min flickvän älskar råttor, och älskar djur som är albino. Så jag funderar på att köpa en albinoråtta till henne. Sedan skulle jag vilja köpa en dalmatin råtta (heter det dalmatin på råttor? hehe
) och är den vanlig?
Jag utbildar mig till djursjukvårdare, har lite grundläggande råttkunskap och min flickvän har haft många råttor innan, samt är utbildad djurvårdare så jag vet vad jag kastar mig in i.
Båda råttorna kommer naturligtvis bo tillsammans.
Finns inta korkade frågor :)
Albino, eller Pink Eyed White (PEW) som de heter är ganska vanligt, men det finns även en färg som heter Champagne som ofta kan mistas för PEW.
Det finns även råttor som bär på en blekgen, Roan som bleks med tiden och kan mot slutet ibland vara helt vita. (Roan finns endast på teckningarna Husky och Striped här i Sverige)
Det stämmer att råttor med röda ögon över lag har sämre syn och gör ibland någonting som kallas scanna, de för huvudet fram och till baka och scannar området. Ingen av mina rödögda råttor har någonsin scannat men en av dem tror jag förlorade synen ganska mycket mot slutet.
Det finns en färg som heter Dalmatin dock finns det inte i Sverige ännu så det närmaste du kan komma en dalmatin-råtta tror jag skulle vara en Variegated (se variant-trådar du kan hitta i "vanliga råttfrågor")
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1 - Tack så jättemycket för ditt svar!
Jaha, attans… Jag ska kika omkring på forumet och kolla vad det finns för färger då. 
Finns förresten inga korkade frågor! :) Alla är nybörjare till en början :)
Heh, har börjat gå igenom alla era bildtrådar nu, och har kommit fram till att beige, black eyed white, amber hooded och dark pearls är väldigt fina färger. 
#4 BEW (black eyes white) är en mycket fin färg, dock bör man vara medveten om att det är en Övertecknad råtta och för därmed med sig en stor risk för den hemska sjukdomen Megacolon. Bew är ganska ovanligt, det närmaste man kan komma utan megacolon är en väldigt blekt svartögd roan :)
Ville bara tala om det så du är medveten om dels sjukdomen som kan komma med de råttor som är övertecknade men även att det är (vad jag kan se) svårt att få tag på en. Önskade själv en bew förut innan jag fick reda på megacolon :)
Dark pearl är superfint, min kull jag hade 2011, deras pappa var en tecknad dark pearl, mycket fin kille :)
(Hooded är btw ingen färg utan en teckning :) )
#5 - Jaså… Vad bra att du talar om att den är övertecknad, det hade jag ingen aning om. Ingen aning om vad "Megacolon" är heller för den delen, har du lust att berätta vad det är för sjukdom? Då väljer jag bort BEW, inte värt det om det är stor risk att den ska bli sjuk.
Ja, jag förstod att hooder var en teckning, men tack för påpekandet! 
#6 Megacolon är en tarmsjukdom, om du söker på google (obs, inte om du är känslig) så kan du se hur det ser ut på människor. Det är en, vad jag kan läsa mig till, fruktansvärt plågsam djuksom som i råttornas fall oftast leder till död.
Megacolon: enlarged colon (förstorad tarm) i kort betyder det att tarmen sväller upp tills den i stort sett spricker. Är du bra på engelska kan du läsa lite mer här: Ratguide
Där har du även bilder (i länkarna om man scrollar ner) så man ser lite hur det är. Jag är inte så jättepåläst om just Megacolon men där är en mycket bra sida om man vill läsa på mer :) (om man vill läsa på om det mesta inom råtthälsa egentligen)
Fast en PEW är väl egentligen ingen albino och vice versa? Albinodjur saknar ju färgpigment medan en PEW är väl bara, precis som BEW, en övertecknad råtta?
#8 Som jag har förstått det så är PEW alltså albino, och albinodjur har egentligen en färg, tex svart, men i PEW-fallen så är det som att man tagit en svart råtta i vit färg helt enkelt. BEW är solid vit färg som täckt över en annan färg. Så, PEW är en tex svart råtta med vit förklädnad :)
#9: Jag hade fått för mig att det fanns båda varianterna? Men jag erkänner villigt att genetik inte är min starka sida. Så varför kan den solida vita färgen som täckt över en annan färg inte ha täckt över en färg som normalt innebär röda ögon på råttor?
#10 Där blev det överkurs för mig, men det jag skrev tidigare är det jag fått förklarat, sen om det är rätt eller inte vågar jag inte svära på min mor om :P
för att göra det enkelt: PEW är samma sak som albino, BEW är en övertecknad råtta
Tekniskt sett så är det i princip samma sak, men av olika orsaker.
En PEW är en färgad råtta som färgen inte syns på för att "färgfabriken" är trasig. Den saknar helt enkelt pigment. Men koderna för färgen, dom som bestämmer vad för färg den skulle ha haft, finns ändå kvar "därunder". En PEW kan således vara vadsomhelst, det är bara det att man inte ser det.
En BEW är en övertecknad råtta. Och teckning, det vita man ser på en tecknad råtta, beror också på en trasig "färgfabrik", fast den är trasig på ett annat sätt. Resultatet blir detsamma, hårstråna blir vita, dom saknar färg. Men det påverkar inte ögonfärgen. Nu är det tyvärr så att detta fel kan påverka mer än bara färgen på hårstråna, det kan bli fel i tarmen också. Och ju mer fel (mer teckning) det är på fabriken, desto större risk att det "sprider sig vidare" till tarmen och orsaka megacolon.
Det är den (väldigt) enkla förklaringen. Det är ju egentligen betydligt mer komplicerat än så. Men det orkar jag inte förklara. Är inte helt säker på om jag kan det heller, helt ärligt… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#14 det var en perfekt förklaring :P
Men albino/pew är väl friska av sig, förutom att de har dålig syn, eller? De är väl inte som BEW och har lätt att få megacolon? 
PEW ska vara lika friska som andra råttor vad jag vet i alla fall, är bara rödögda råttor som kan ha sämre syn annat än det ska det inte vara någonting som är "bundet med färgen"
#17 - Ah, okej. Tack.
Mina pew brukar bli jättegamla :-) har en som blir 3 nu i vår.
#20 - … Är 3 år jättegammalt för en råtta? Hur gamla blir dem egentligen?
Herregud, märks att råttor inte är min grej, tur att tjejen är mer än väl insatt i det hela.
#31 normalt sett idag så blir en råtta kring 2-3 år, Min älska dokumenterade råtta blev 2 år, 3 månader och 11 dagar. De lever inte särskilt länge nu förtiden, tyvärr.
#22 - Jaha, oj…