Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1026 ggr
gneza
0

Introducering av hund och råttor?

Hur introducerar man hund och råttor för varandra? 

Jag är inte orolig för hundens skull, råttorna skulle aldrig göra henne något, men däremot så är jag orolig för att min hund kommer tro att de är leksaker och lekbitas eller bära runt dem i munnen vilket ju skulle kunna skada dem även om min hund egentligen inte menar något illa. 

Jag har försiktigt haft råttorna krypandes på mig och låtit min hund titta lite på dem och låtit henne lukta lite. Hittils så har det gått bra men så fort råttorna springer löst på golvet så viftar hon jättemycket på svansen och slickar sig runt munnen. Vad betyder det?! När jag ber henne att vara lugn och säger "NEJ" när hon springer fram till dem så lyssnar hon, men jag vill kunna lita på henne utan att måsta ha stenkoll jämt.

Melissa V
0

Om du har en tygbit eller liknande hos råttorna som du sen lägger nånstans, typ soffan och visar hunden att den inte får gå fram eller måste hålla sig på ett visst avstånd från den. Testa lägga den på lite olika ställen, när hunden fattar piken kan man testa med att ha fram råttorna. Visa att de ska man vara försiktiga med och inte närgången. Ju mer lukt den får träna på och lära sig respektera den lukten ju bättre.

Vet ju inte om detta funkar på råttor men vissa brukar göra de när man tar hem en tvåbent bebis i alla fall

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

gneza
0

Det låter som en bra idé :) Jag testar det.

loular
1

Jag tror tyvärr aldrig att man kan lita på dem till hundra procent. Alla hundar har en jaktinstinkt som är mycket starkare än ett "litet förbud" (förstå mig rätt). Jag har själv hund och råttor. Han (min vovve) lyssnar också på mig och backar undan väldigt snällt men jag skulle aldrig lämna dem ensamma. Jag förstår inte riktigt syftet heller ;) jag skulle dessutom gräma mig själv något fruktansvärt om det skulle hända något. Absolut aldrig värt risken :) Mitt tips är att helt enkelt hålla koll. Det är ju du (lika som jag) som valt att skaffa djur av olika arter som naturligt sett inte är "vänner" - nu får vi stå vårt kast :)

gneza
0

# Jag förstår hur du tänker men jag planerar inte att lämna dem ensamma tillsammans, utan dörren till mitt rum har pajat så min hund kan gå ut och in hur hon vill vilket gör att jag inte kan ha råttorna lösa så ofta som jag vill då mitt rum är i princip det enda rummet de kan gå fritt. När jag sitter med och håller stenkoll så går det bra, men det är väldigt stressande.

SoKawaii
1

Jag höll mina råttor i kupade händer och lät mina hundar lukta och slikka på råttorna…det var det. Nu bryr dom sej nästan inte. Att hunden slikkar sej runt munnen kan tyda på osäkerhet på situationen…inte att den vill käka upp dom. Jag gjorde samma sak med katterna och nu springer råttorna på dom utan några problem…har bara haft råttorna sedan den 24/1 Din osäkerhet/säkerhet smittar av sej på hunden…så var säker på din sak och var bestämd. ^__^

"Do small things, with great love"

ylva00
1

Jag är tretton år och halv hundpsykolog. Alltså Cesar Millan nörd. Tänk inte negativt ; åh hjälp han kommer att bita råttan, herregud! Tänk positivt och ha ett mål; han kommer bara nosa och till slut kan de leka tillsammans. Men kom ihåg att du äger ttan och hunden får inte överta den. Ställ eller sätt dig bestämt mellan råttan/buren och hunden och när hunden försöker tränga sig förbi sätter du ut ett bena och blockerar, sedan när han har backat kan du gå mot honom så att han backar, han får inte gå ut åt sidan. Om hunden "ägde" råttan förut var den av hans revir. När du går mot honom utmanar du honom på hans revir. När hunden förstått att du är ägaren av råttan och hunden backar så fort du går emot honom kan han få nosa på råttan. Ta det försiktigt. Håller du i hunden i t.ex ett halsband?

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

UrchinFamiljen
0

När våran hund viftar på svansen och slickar sig runt munnen betyder det att han är hungrig. Han brukar göra så när han får mat.

När han har fått kollat på mina råttor så gör han så, och då vill han nog äta upp dom. Därför får han inte hälsa på dom.

♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

MetalMii
1

Att de slickar sig runt munnen kan tyda på stress i någon form samt att det även kan vara en lugnande signal.