Min råtta har loppor/löss!
Hej, igår upptäckte jag att min råtta har loppor eller löss, de är vita och millimeterstora. Hon kliar sig jätte mycket och om man spolar av henne med vatten ser man väldigt många röda prickar över hela kroppen. Jag undrar om man kan använda ohyre shampoo för hundar eller vad skall man ha? Snälla hjälp, vill kunna ta ut henne utan att få löss! MvH Ylva
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
Lössen är artspecefika så de smittar inte till dig. De vita prickarna är lössägg, även kallat gnetter och de röda prickarna är lössen.
Stronghold är de som är allra bäst mot ohyra så det blir en tripp till veterinären. :)
Precis som 1# skrev så kan lössen omöjligt leva på dig eller andra husdjur förutom råttor, så det behöver du inte oroa dig för i alla fall :)
Men usch, alltid lika förbaskat tråkigt när lössen dyker upp från ingenstans … (!)
För ett par år sedan använde jag ett ohyreshampoo för smågnagare, men det verkar dessvärre ha upphört att tillverkas. Var kanske något galet med det … Men funkade bra på mina pojkar på den tiden.
Däremot är det extremt mycket bekvämare med stronghold från en veterinär, eftersom du inte behöver sanera bur, rum osv där råttorna nu har rört sig, utifall att löss har ramlat av. De dör ju inom ett par dagar utan värd, men man vet aldrig.
Men be veterinären om stronghold. Mina pojkar fick advocate (stavning?) första gången hos vetten, och lössen försvann inte. Men nu när jag nyligen har avlusat det här gänget för andra gången så fick de stronghold, funkar utmärkt!
Får jag bara kika in med en fråga som är kind of OT?
Jag har hamster hemma också, finns det någon risk att om råttan för löss, att hamstern får det? Inte för de umgås (förstås), men om de har trillat av osv när de varit ute… Tänkte de är ju gnagare allihopa.
#1 Jag tror inte att de vita är ägg, eftersom ägg inte vickar på rumpan och biter sig fast i täcket där råttan sprungit och tappat dem! :P Tack för bra tips, skall absolut kolla upp stronghold, frågar mamma när vi kan åka in till Visby!
Om de vita inte är ägg så kan det säkerligen vara loppar eller annan ohyra men det kan säkert veterinären svara på. Stronghold är också receptbelagt så det är inget ni kan köpa utan ett besök.
Nu har vi kollat lite på internet och fått reda på att det är ev. skabb :-( Vi ska köpa nåt shampoo som mamma kollade på
#6: Du behöver gå till veterinären. Och det du beskriver är inte skabb eftersom skabbdjuren inte syns med blotta ögat. Därmed inte sagt att råttan inte kan ha skabb också men oavsett är det bästa för råttan att få komma till en veterinär för att få Stronghold utskrivet. Detta ska göras så snart som möjligt, hur tror du det känns att gå med ständig klåda?