Färg/teckning på Kiwis Ice age kull?
Nu är bebisarna 14 dagar och jag har tagit nya kort på dom och försökt lista ut färg/teckning. Vissa är jag nästan helt säker på men andra är jag ett frågetecken så ni får gärna hjälpa mig :)
Bilderna kommer en och en…
Agouti förstår jag självklart att tjej 2, tjej 3 och tjej 4 är men dom har väl teckning också, speciellt 4? ambk?
kille 4 och kille 6 förstår jag är black men samma där, teckning?
tjej 1, kille 7 och kille 8 är jag mer fundersam på… Pearl?
Kille 1 huskey roan?
Kille 2?
Kille 3 black hodded?
Kille 5 black hodded mm?
De bebisar med tassteckning (som du är osöker på) deras teckning beror helt på magteckningen så magbilder skulle vara bra där. De är troligtvis eubk (ambk har vitt högre upp och bläs eller pannfläck önskas)
De ljusa kan jag inte svara för, vilken ögonfärg är det som lyser igenom? Skulle kunna vara champagne, kanske?
Kille 1 husky roan
Kille 2 är Striped roan
både 1 och 2 ser ut att vara agouti roan
Jag tror att hane 5 skulle benämnas bättre som black variegated mm men är osäker samma sak med hane 3, osäker kanske bareback? (osäker på hur den teckningen ser ut)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tack zakaraa!
Jag ska ta magbilder på småttingarna i morgon, tänkte inte alls på det idag. Men såg nu när jag kikade på teckningar på råttsällskapetssida att det var lite skillnad…
På de ljusa så tycker jag att det är röda som lyser igenom men aningen mörkare än vanligt, rubin? det är så svårt att se för i vissa ljus ser dom vita ut och i andra ljust ljust beiga :)
tar bättre bilder på hane 3 och hane 5 också när jag tar på de andras magar =)
Gör så! :)
Den mörkare röda färgen är rubin, kan nästan se svart ut ibland :) De öppnar nog snar ögonen så du får se riktigt.
Det bästa du kan göra med de ljusa bebisarna är att fota i dagsljus (utan blixt) för då brukar färgena göras rättvisast men det är ju svårt att se färger från bild! Just de ljusa färgerna har jag så svårt för! :P Finns ju så många som påminner om varandra och i vissa fall är det endast föräldrar och bakgrund som kan tala om vilken färg de egentligen är :P
Kopierar och slänger in Grodans variegated/hooded guide så kanske det blir lite lättare att benämna hane 3 & 5! :)
Grodans checklista för Variegated
- slips
- huva och ryggfärg går ej ihop
- ryggfärg är fläckig
- pannfläck eller bläs
- ej färg på svansrot o svans
- fläckig svans
Grodans checklista för Hooded
- helfärgad huva (ingen slips)
- hel sadel
- ej pannfläck eller bläs
- färg vid svansrot och på svans
Åh tack, ska ha framme den checklistan nästa gång jag kikar till dom! Ang bakgrunden så har jag ju tyvärr inte mer än föräldrarna som är agouti och black ambk, men ska försöka få till ett bra foto i dagsljus i morgon :-)
Kille 5… okej suger på detta… black variagated? Suger på teckningar :P
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
Tjejer
1 Ljus nånting tecknad
2 Agouti ambk (eubk?)
3 Agouti ambk (eubk?)
4 Agouti ambk (eubk?)
Killar
1 Agouti husky (roan)
2 Black striped (roan)
3 Black bareback mm
4 Black ambk (eubk?)
5 Black variegated
6 Black ambk (eubk?)
7 Ljus nånting tecknad
8 Ljus nånting tecknad
Skulle jag säga. Jag tror att de ljusa ungarna kan vara champagne, men de har lite för lite päls för att det ska vara tillförlitligt.
ambk istället för eubk skriver jag för att det stämmer bättre överens genetiskt med variegated och bareback, men standardmässigt är de troligtvis närmare eubk om inte hela magen är vit.
//frida
Tack för hjälpen digitals! och Hej på er alla! Idag har dom ljusa öppnat ögonen (röda) och pälsen kommit fram tydligare, det finns inga tvivel om att alla tre är pew! Om inte så är jag väldigt färgblind! Men kort kommer på dom och de andras teckningar under dagen :-)
#20 de Kan vara champagne också :)
Champagne brukar ofta misstas som PEW :)
Jaha :-) då så, då kommer det bilder under dagen till er som är lite mer erfarna :)
#22 på tal om champagne som kan se ut som PEW, min bild till vänster är en Champagne striped roan tjej :) Hon misstogs som PEW som bebis, Champagne (på utställning) och sedan såg vi på en bebisbild i en viss vinkel att hon var tecknad så till slut blev hon en Ch Str Ro :P Men vist ser hon ut som en PEW till vardags! :)
Ååååh <3
Det har varit dåligt med tid att få några nya bilder i dagsljus på dessa ovan och teckningarna på de övriga bebisarna… de kommer så fort jag hinner :) Men någon kanske vågar sig på att gissa färgen på trion här ovan ändå även fast kortet är taget med mobil i dåligt ljus….