Rolig inredning i tråkig bur
Hejsan!
Jag skulle verkligen behöva lite hjälp med inredning i min råttbur! Jag har läst många trådar om inredning att man ska ha lite fantasi, men jag kommer verkligen inte på något alls. Kartonglådor kan jag inte ha, för på natten låter det så mycket när råttorna håller på att flytta på dom, dessutom gillar dom det inte.
Just nu har jag bara två sputnikar, ett rör, någon klätterställning sak, en hängmatta och ett hus i deras bur, inga bra gömställen direkt.. Behöver verkligen lite hjälp!
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
pizza kartonger! - hälsar mina råttor xD

Hyllplan? Kan man göra själv av plastbrickor/stora lock eller köpa. Du får plats med iaf 2 hängmattor till oxå om du vill, eller korgar som du sätter fast på gallret i olika färger :)
Qui dormit, non peccat
Kanske någon slags tygbeklädda korgar och hyllplan? Lite grenar att klättra/balansera på?
#1 Haha, jaa det får jag spara nästa gång! xP
#2 Jag hade köpt ett hyllplan, men den passade inte till min bur.. :/ Har även gjort en själv av trä, men var tvungen att ta ut den för den började lukta så. Korgar verkar som en jättebra ide! :D
#Jag har en gren som jag hittade utomhus men jag vet inte vilket träd det är ifrån, så jag ska försöka leta efter någon annan gren som jag vet vilket träd det är ifrån! Men bra ide! :D
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

du kan alltid göra hyllplan i trä o klä i ngn plast, alt. råttvänlig lack, större rör finns att köpa på djuraffärer, pappkartonger av alla de slag, en stor plastlåda med lock =klippa hål o fila så har du ett hus, tyger i mängder, rep kan du köpa på de flesta byggvaruaffärer osv osv osv XD finns hur mkt som helst att göra :)
Jag tog en plastbalja som jag gjorde små hål i och satte fast den ordentligt i i burväggen. Lade en handduk däri och vips så hade dom en plats där de kunde ligga och mysa
#5 Att jag inte kommer på såhär många bra saker! :D Mina råttor älskar verkligen röret, så jag får väl ta och skaffa ett nytt! Plastlåda med lock tyckte jag verkade som en bra ide! :D Rep hade jag ett, men den försvann..
Ska lägga upp en bild på buren sen när den är inredd med roliga saker, men det kan ta ett tag.. :P
Jättebra tips allihopa! :D
#6 Ja, vad mysigt! :D
sätter en liten tass här, för jag vill se hur det blir sen :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
*tass*
Behandla andra som du själv vill bli behandlad

jag har en hemmabyggd bur + en liten bur som syrran hade som används som sommarstuga av tjejerna xD men jag har en hel drös med tyger, cambridge-kur-lådor, korgar från ikea (som inte är färgade eller lackade), hemmabyggt trähus, köpta trähus, rör i större modell, tält för stora gnagare, sen har ja lite grejer undanstoppade, som till exempel en Igloo tror jag de heter.
http://www.ratwarehouse.com/ aldrig handlat där själv, men mkt idéer får man
http://www.djurkompaniet.se/smadjur/ovrigt-c-300-1.aspx där finns oxå tips på vad du kan göra själv alt. köpa
http://arkenzoo.se/smadjur/smadjursburar-inredning.html och lika där ^^
plus en liten bild på Fia när hon ligger i det hemmabyggda trähuset ^^

IKEA!!! <3 jag har en exakt sån som på bilden XD men Fia är liiite för stor för småhålen xp
Om jag var du så skulle jag fixat hyllplan å 2 stora grenar på vardera sida som dom kan klättra i :)
Diverse korgar (ex som denna) finns bland annat på ÖoB för 10kr i många roliga färger. Enkla att sätta upp med buntband.
Göra hyllplan av ev brickor, plastlock (finns billigt på IKEA) osv
(trä-inredning är inget bra alternativ om man inte har lust att lacka flera lager, då är plast mycket bättre och enklare att städa)
Trägrenar (ex. äppelträ)
Ägg kartonger, toarullar (både tomma och fulla) läsk-lådor osv är roliga att både boa i och gnaga sönder. Om råttorna flyttar för mycket på dem får det ju väldigt lätt att även spänna fast dem då gallret ser ut att gå ner till botten i stort sett
Hängmattor i olika storlekar, går enkelt att göra genom att bara klippa bitar av typ (IRMA pläd på IKEA kostar 10kr st)
Är det förresten gallerbotten eller är det en synvilla? (gallerbotten är inte bra för råttors tassar)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#11 Jag har sätt något som liknar en igloo på typ djurens center så en sådan måste man ju nästan skaffa! :D På ratwarehouse måste jag beställa från någon gång ju, de hade jättemycket bra saker! Vilken söt liten rådis! ^^
#12 Jaa! Plastpåsehållare verkar ju jätterolig för pluttarna! :D
#13 Hahah! xD
#14 Grenar måste jag ju verkligen ut och leta på, det verkar superkul för dom att klättra och hänga i! :)
#15 Många bra tips! :) Ja, det är gallerbotten på buren, men på djuraffären vi köpte den hos så sa dom att det var bra så råttorna inte gå på bottenpelletset. Men jag tror jag endå ska köpa mig en Furet XL snart.
Jättebra tips! Nu kommer ju buren att bli överfylld med saker! :D
Om du har rusta i närheten så gå dit och köp plastlock (mät först hur str buren är) och buntband så har du hyllplan!
jag har en liten fundering över hyllplan i plast också, måste man klä in dem i något?
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
#17 Aah, det får jag göra! :)
#16 ännu mer okunnighet från djurbutiker :/
Gallerbotten kan orsaka skador för råttorna, bland annat bumblefoot så det är inte alls bra för dem, om gallret inte går att plocka ur råder jag dig att lägga någonting på gallret så de inte går på det tills du köpt den ev. nya FT:n :)
#17 Plasthyllor behöver inte kläs in, känns ganska onödigt att göra det. Plasthyllor är superenkla att sköta som de är, vid städning tar man enkelt ner dem och sköljer av med vatten bara så att klä in dem känns mer som en onödig skönhets-grej då :)
#16 Yänk på att skrubba rent grenearna i varmt vatten så du intw får med din ohyra in :)
#20 Ja, det ska jag göra! :)

http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=2840&p=47880
där har du bild på en sån igloo, jag har två, en röd o en rosa, men de finns även blå o limegrön, fanns på Ica Maxi i Hudiksvall och sen brukar de kunna finnas på djuraffärer oxå om man har tur ^^
#22 Gillar dina råttor den? :)

TJaoo, När jag hade Mimmi (Fia's syster) så använde dem den rosa som en toa, buffade ut allt tyg o papper o kissade sen direkt på plasten, och den röda lät dem vara som sovplats ^^ Det är ju bra med plats i dem så man får lätt in två 500gr råttor i dem :) Så jag tror nog dem var nöjda med dem :)
#24 Ja, den ser ju ganska lite ut men jag antar att den inte är det ^^

#26 Aww, vad söjt rådis! ^^ Att två stycken råttor får plats i den! :D
#26 oj vilken liten igloo :O
Har 4st (alla olika färger), men 2 i buren /städning, de sover ofta i dem:P
Igloon verkar vara omtyckt! :)
Hah.. sökte på Google efter ett speciellt hus (#7 i länken som kommer) och hittar till en av Mina gamla trådar x)
Men här har du tips på många bra plasthus som är roliga! :)
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d713ef4b9cb462244055446-tips-pa-plast-hus
Mina tjejer älskar circus! (#9) och jag letar efter cocoon (#7) för de kan man även sätte upp i taket upp och ner! :)
#30 Jaa, den där cocoon verkar ju bra om man kan hänga dom i taket (mina killar älskar sputnikarna som hänger i taket, inte när den står på marken :P)! :)

#27 haha får plats fyra oxå xD dem gillade att knöla ihop sig xD
Hahah! xD
Har samma bur så tänkte bara visa två bilder på inredningar jag haft ^^
Men håller med dig att det kan bli lite svårt att komma på nya sätt att inreda den! Speciellt då man har riktiga ligister som ska gnaga sönder varenda hängmatta man gör xD
Första bilden är det en trädgren jag hitta ute som är lackerad och har även kokat den! sen bara hemmagjorda hängmattor och leksaker samt en korg köpt på rusta. Sen fixade jag lite mer hängmattor efter bilden va tagen.
Andra bilden måste städa buren idag så ser ganska kaosartat ut men den gröna är en skohållare från ÖoB, sen har jag en plastlåda jag gjort en öppning i som ett hus, en duschhylla med borrismattor på så dem inte går på gallret, en större plastkorg från rusta, två sputnikar och sen hemmagjorda hängmattor :) Dock den man ser längst ner är totalt misshandlad nu xD
#35 Men guu vad häftigt med den där grenen!! :D Jättemysiga burar!
Ett tips jag fick av en kompis på en som gör massor av olika hängmattor mm i glada färger, från USA men skickar till hela världen.
Kan ju bli inspirerad att sy själv också ;)
hej! bara undrar vart man kan köpa sådanadär bollar som man kan hänga upp i burtaket? Jag har letat, men är så dålig på att hitta :(
#37 Ja, det kanske jag får börja göra :)
#38 Menar du sputnikarna? Jag köpte mina på Djuren Center ;)
#38 Sputnik finns på de flesta butiker :) Kostar dock runt hundralappen.
Annars finns de på diverse nätbutiker :) Bland annat på RatWarehouse
Bild kommer snart! :)
Nu har jag köpt en ny bur (Furet XL) och så har jag inrett den med lite saker. Jag ska försöka göra den ännu mysigare men det gör jag allt eftersom, så man kan säga att jag är färdig nu! :) Ska bara försöka hitta en gren också. ^^
IKEA är ju ett hett tips. Massa saker man kan göra till skojiga& praktiska råttgrejer. Här är min favorit-IKEAtråd: http://rattor.ifokus.se/discussions/4ded5ea8d4ebea58f300b268-burinredning-fran-ikea
I http://www.tass-shoppen.se/ kan man köpa snygg& mysig burinredning till bra pris.
#42 Åh, den där IKEA tråden var ju jättebra!! Fick massor av idéer nu! :D
Här kommer den nya buren med ny inredning (mycket saker från IKEA ^^)!
Tack för alla jättebra tips! :D
Uppe
Nere :)
Jag köpte BLANKEN badrumsset och de gillar verkligen den! :D De gillar även BLANKEN hörnhylla, dom satte sig direkt där när jag hade satt in den i buren. Den rekommenderas av mina små rådisar iaf! :P
Vad fint det blev!
Hur blev reaktionen hos burinnevånarna? :-)
Söta de var på bilderna, förresten!

Råtthögen i hörnet ser jättemysig ut ^_^ Vad fint det blev! Har också problem med kreativiteten, så tack för inspirationen!
#48 Tack, jo rådisarna trivs jättebra i den nya buren! 
#49 ^^ Tack till alla som gav tipsen! :D
man kan även hänga upp cykelkorgar fulla med mysiga filt bitar =) vill man inte ha en djup cykelkorg kan man köpa för barn cykel eller för dockor (barnleksaker) om det är "galler" kan man sätta en plastbytta i botten av cykelkorgen…
#51 Jo, men det är ju mysigt! :)