Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1177 ggr
nadilda
0

Vilken färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad för färg och teckning har denna råttan? Och vad förg färg/teckning hade den kunnat vara?

Ska använda det till en smådjurs quiz nämligenFlört

Ska ha 3 råttfrågor tänkte jag, men min kunskap om råttor är inte så…bred Tungan ute Dom är söta, fina, gillar att klättra och är roliga att fota…och sedan är min kunskap slut. Så kan behöva lite tips på bra frågor också…."lagom" svåra Flört

Tack i förväg!

nadilda
0

Lägger upp denna också bra för att den är såå söt! Kyss

Ratlings
0

Agouti hooded Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

loular
0

Jag skulle gissa på en agouti hooded. Nu är jag rätt grön på färger och håller fortfarande på att lära mig :) Agouti är då färgen och hooded är teckningen.

loular
0

2# tror vi skrev samtidigt! Skönt att jag hade rätt ;)

nadilda
0

Eller denna är kanske svårare/bättre? Hihi vill veta samma sak här färg/teckning, vad den kunnde varit för färg/teckning.

KyssTack!

loular
0

#5 där hade jag sagt någon minkvariant (superdåligt på de ljusa) med teckningen european berkshire :)

nadilda
0

#2, #3 Tack så mycket! Skrattande

Den hade kanske kunnat vara agouti broken eller agouti splash? Haha, behöver ju 3 svars alternativ!

nadilda
0

#6 Hihi, det lät avancerat! Det är bra! Tungan ute

Ratlings
0

#7 Broken och splash finns inte på råttor, hehe Flört

På min skärm ser den ut som en rostad (haha hatar det ordet!) blue eller ev. en blue agouti Glad

Edit: Rostig kanske är ett bättre ordval….

// Lise

loular
0

#7 aldrig hört talas om någon splash, haha! Men kör på det du. :)

nadilda
0

#9 Hihi, förhoppningsvis är det fler än jag som inte vet det Flört

Får kanske köra på den hoddade agoutin, vill ju veta säkert så det inte blir nått fel!

#10 Hihi, tror det finns på möss Tungan ute

Ratlings
0

#11 Det gör det! Skrattande

// Lise

Vildvittrans
0

Du hade ju kunnat ha första bilden som är en Agouti Hooded och sen har andra svarsalternativ som Agouti Striped och Agouti Husky? Vill du ha något alternativ till kan du dra till med något, vad som helst, typ Agouti Berkshire eller nåt kanske?

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

nadilda
0

#13 Tack! Skrattande Ska vara 1, X,2, så behövs bara tre.

Kom på att jag har yttligare en färg, ush vad jobbig jag är! Tungan ute

Vildvittrans
0

Jadu, ännu en svår bild. Nån svartögd siames? Bluepoint kanske? Ser inte riktigt. Kanske någon annan kan?

Hälsningar 
/Emma Öhr

nadilda
0

#15 Ja den är svår :( men känns som den första var lite lätt så tar gärna någob lire svårare. Hälften av allt Ssv har ju råttor och mycket shf folk har hu också det! Hihi, så du får glömma detta till april ;)

DeniceP
0

#14 är Jessies GussGuss!

Han är russian blue burmese om jag inte har helt fel för mig :)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

nadilda
0

#17 Tack! Skrattande Då litar jag på dig!

nadilda
0

Då har jag råttan i #14 och alternativen

1. Russian blue burmese (rätt)

X. Siames bluepoint

2. Siames russian blue

Digitalis
0

Råttan på #14 är ingen burmese, så mycket vet jag.

En black eyed siamese russian bluepoint tror jag på.

//frida

Vildvittrans
0

Ja det va min gissning också digitalis. Burmeser är betydligt mörkare i grundfärgen. En blue burmese ska ha blå grundfärg men mörkare blå pointer väl? Denna ser ju cremeaktig ut. Tror fortfarande det är en Ru bl point siamese. Men dumt att ta med en bild där man kanske inte ser råttan väldigt bra.

Du har ingen annan bild där man ser en råtta o färgen lite lättare Nadja? Om du vill kan jag annars bidra med en bild på min ena kille som har en lite lurig färg om du vill så struntar jag i att delta i tävlingen? Han är visserligen "bara" dove, men är man inte jätte haj på färger kan man tro att det är både havanna och russian blue (om man inte ser att han är rubinögd på kortet).

Hälsningar 
/Emma Öhr

nadilda
0

#20 inte ska det vara lätt inte Flört

mikeiko
0

Flyttade tråden från OT - off Topic -> Genetik och utseende :)

Zakaraa
0

Den första råttan kan du ju ha ett alternatib som är "Brun hooded" och kanske till och med "viltfärgad hooded" också Flört För att försvåra det lite Kyss

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

nadilda
0

#24 Smart! Skrattande Kanske kan ha Viltbrun hodded!

Zakaraa
0

#25 eller "viltbrun vit" eller så som djuraffärer kallar de tecknade varianterna "brokig" så "brokig viltbrun" kunde ju också vara ett förslag :)

nadilda
0

#21 Ójsan missade dig Skäms Ja är kanske lite dummt att ta den. Har bara bilder på aguotis och black hodded annars och det är ju ännu lättare. Eller har en vit rödögd men det är ju också väldigt lätt. Hade färna lånat en bild av dig Skrattande Klart du får vara med i tävlingen ändå!

Zakaraa
0

#21 vad är Dove för färg? Det är nog en färg jag aldrig sett (sedan 03), så kanske blir lite för svårt om det ska vara en quiz för de som inte kan så jättemycket. Känns som en mer avancerad färg för mig

nadilda
1

#28 Ska vara rätt så svårt, är liksom inte meningen att man ska få alla rätt. Hälften av alla männsikor som ska göra den är ju råttägare.

Zakaraa
0

#29 ah jag trodde den skulle användas privat eller så :P
Vart ska den användas förresten? Eftersom du frågar efter svar här gissar jag på att den inte kommer användas på RiF?

nadilda
0

#30 Ska ha den på en smådjursutställning. Skrattande Har fått i uppdrag att fixa en quiz/tipsruna om smådjur till dess. Ska sy lite saker till priser och kanske göra något gott godis så får inte vara för lätt. Flört

Zakaraa
0

#31 ah! då är jag med!
Ja då ska det ju inte vara För lätt! :)

Men jag måste ändå säga att jag har nog aldrig sett en dove så den blir nog svår för många som inte är så jätteinne på råttor :)

nadilda
1

#32 Får ha dumma andra alternativ då, så man kan köra uteslutnings metodenFlört

DeniceP
0

Nu har jag hört mig om, GussGuss (från Pippilottas uppfödning) är russian blue siamese.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

nadilda
0

#34 Tack! Skrattande