Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1230 ggr
Elsis_00
1

Nu är Kiwis bebisar här!

Jag skrev en tråd för några veckor sedan där jag frågade om råd då min ena tjej lyckades rymma in till killarna. Det gick ett tag utan att det kom någon mage så jag trodde inte det blev något och Kiwi fick flytta tillbaka till sina kompisar, men sen plötsligt i söndags efter två dagar borta så kom jag hem och hittade en tjock tjej där magen åkt ner, dessutom hade hon gått upp 50g på 2 dagar, så jag delade av min furet och tog bort allt utom hängmattan (tänkte inte så långt) satt in en låda och massa bomaterial… I tisdags kväll när jag kom hem från jobbet pep det från buren och 11 små bebisar låg i hängmattan, som tur va satt den fast med gem så jag tig loss och la den i hörnet av buren. Allt har gått jätte bra och kiwi har gjort ett nytt litet bo i hörnet där jag la dom. En liten tjej var dödfödd men alla andra verkar må bra, tror det blev 11 i kullen, har bara räknat som hastigast då jag inte vill vara där och störa. Pappan är agouti och Heter Edward eller Arne och Kiwi är ba ambk. Trots en slarvig matte så blev det åtminstone okej då alla har ett fint psyke.

Elsis_00
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bild på småttingarna, två dagar gamla :)

darkness
0

Söta små korvar :*

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Ruzin
0

Sööta

ylva00
0

Bubbelgumm<3

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

Elsis_00
0

Hihi ja :)

Elsis_00
0

Idag är bebisarna 6 dagar och när det gick att räkna ordentligt blev det 12 st :) 7 tjejer och 5 killar om jag sett rätt… Ni får gärna hjälpa mig med färg/teckning :)

Säljtråd kommer upp framöver, har inte bestämt mig än vilka/vilken jag ska behålla…

Elsis_00
0

Ursäktar dålig bildkvalitet, tar med mobilen… Och jag ska ta kort på en och en men tänkte städa buren på onsdag och vill inte röra om för mycket då Kiwi har oat in dom riktigt ordentligt längst in i hörnet på en furet tower, under mathyllan ;)

[Glimmersråttor]
0

De ljusa bebisarna kan vara pew (röda ögon), champagne (röda ögon) eller beige (rubinögon).

De mörka bebisarna blir agouti, ev. några black.

Teckningar ser ut att var self, eubk, bareback mm, ev. husky roan och striped roan.

Elsis_00
0

Tack så jätte mycket för svar, De ljusa bebisarna hade jag koll på i allafall och teckningarna hyfsat men jag har då några följfrågor…

Hur ser man om dom blir rödögda eller inte redan innan dom öppnat ögonen? jag har inte kollat så noga på dom just pga att mamman boat in dom riktigt ordentligt men man kanske ser det?

Och hur ser man redan nu att dom är agouti och ev black? Som jag fattar det så blir de endast agouti om mamman inte har black bakom sig (mamma black pappa agouti), så om det blir black också, betyder det då alltså att mamman har black bakom sig?

Lamina
0

Det syns redan nu om dom har röda ögon eller inte. Om du tittar på dom så kan man se färgen på ögonen under ögonlocken.

För övrigt så kan dom väl även bli siameser eller himalayan?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Elsis_00
0

Tack Lamina då ska jag kollamer noga nästa gång jag tar upp dom.

zickan
1

Ögonfärgen syns redan när de föds. Det lyser igenom där ögonen senare kommer. Antingen lyser det igenom mörk, svarthet, eller röd. Ibland kan det vara knepigt att se skillnaden på svart och mörk rubin.

Sedan kan man även se hårlag samt öronform. Hårlaget syns på morrhåren. Krulliga morrhår=rex, raka morrhår=slät.

Färger börjar synas redan när pigmentet sätts igång. Nu syns det vilka teckningar de mörka har.
Färgen vet vi med en gång att det kommer bli agouti om ena föräldern är det. Det pga agouti är en dominant färg. Är ena föräldern en agouti så blir det alltid nån agouti i kullen. Att en agouti bär på black spelar inge roll. Kommer ändå bli agouti. Sedan vad mer som blir hänger lite på vad både föräldrarna bär på.
Svårare att ana vilken färg de/den ljusa blir. Du fick lite tips av glimmer, men ligger det siames/himi bakom föräldrarna kan det vara det också.

Teckningarna tycker jag ser ut som är stripe & husky roan. variegated mm, self/eubk.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Glimmersråttor]
0

Man kan inte se skillnad på champage och beige förrän de öppnar ögonen (om man inte har någon stamtavla som kan ge vägledning om vilka färger det finns i släkten.)

Pew: Vit päls, röda ögon

Champagne: Beige päls, röda ögon

Beige: Beige päls, rubin ögon

Svart är enfärgad och mörkare i färgen än agouti.

Agouti är tickad.

Pappan är agouti och mamman är black.

Agouti är dominant så det blir alltid agouti om någon av föräldrarna är det.

Om hanen är agouti: AA och honan är black: aa, blir alla bebisar Aa, dvs. agouti.

Men om hanen är Aa, dvs är agouti men bär på svart, och mamman är svart, då blir det både svart och agouti i kullen. Ca 75% i kullen blir agouti och ca 25% i kullen blir svart.

AA och Aa = Agouti

aa = Svart

Elsis_00
0

Tack för att ni förklarar så ingående. Jag har läst lite här på rif i genetik trådar och fått lite mer klarhet och koll, teckningarna har jag läst om redan men lär mig aldrig vilken som är vilken :-) Roan är som jag förstått en blekgen, som jag förstår är det vanligt med roan? Men hur ser man om dom är just det eller inte? Är roanfäegade ljusare från början?

[Glimmersråttor]
0

Det stämmer, de ljusa kan bli himalayan och siamese också, om båda föräldrarna bär på det.

[Glimmersråttor]
0

# 14 Ja, roanråttor är något ljusare i färgen.

Elsis_00
0

Aha då har jag lite mer koll :-) ska bli spännande att se förgerna nu när pälsen kommer

Elsis_00
0

Här kommer bilder på föräldrarna :)

Elsis_00
0

Mamma Kiwi

Elsis_00
0

Pappa (?) Arne

Elsis_00
0

pappa (?) Edward ligger och sover och ville inte alls vara med på kort nu men han ser lika dan ut som Arne, ända skillnaden är att Arne har två vita framtassar och Edward har en.

Elsis_00
0

Idag är bebisarna 10 dagar och könen ändrade tydligen på sig för idag är det 4 tjejer och 8 pojkar :-). Både black och agouti i kullen samt beige/champange/amber (?) svårt att se när dom fortfarande är lite rosa. Bilder på bebisarna kommer upp under dagen här (skriver från mobilen nu) och en säljtråd kommer upp under helgen när jag bestämt mig för vilka jag ska ha kvar här hemma.

Elsis_00
1

Sötnosarna :)

Elsis_00
1

Kille 1

Elsis_00
1

Kille 2

Elsis_00
1

Kille 3

Elsis_00
1

Kille 4

Elsis_00
1

Kille 5

Elsis_00
2

Kille 6

Elsis_00
1

Kille 7

Elsis_00
1

Tjej 1

Elsis_00
1

Tjej 2

Elsis_00
1

Tjej 3

Elsis_00
1

Tjej 4

Elsis_00
0

Putt putt… Färghjälp/teckninghjälp behövs :-)

darkness
0

Åh kille nr 5

Elsis_00
0

Ja jag älskar den lilla svarta pricken han har :)

darkness
0

Så himla sött o ovanligt ^^

Elsis_00
0

Såg nu att jag glömt att lägga ut kille nummer 8, hur man nu kan missa det… Här kommer han iaf:

Elsis_00
1

Kille 8

Xristina
0

Ååh tjej nr 1 var ju fin! Är svag för ljusa råttor

Elsis_00
0

Tack, visst är hon :) S vårt att bestämma sig för vem/vilka som blir kvar :P

Xristina
0

Åh ja, det vet jag nog :) Jag var nära att behålla 5 ungar från mina egna kullar, men har bestämt mig för att bara behålla en. Men det var ett riktigt svårt val.