Vad behöver jag veta?
Vill gärna ha er hjälp här på sajten. Är så att jag jobbar i djuraffär. Känner att jag kan grunderna bra om råttor. Men jag tror att den bästa kunskapen har ni som verkligen "lever" för just detta djurslag. Känner mig inte okunnig men blirsamtidigt så ledsen när folk skriver hur ledsna och ibland arga de är på djuraffärer för att de inte har någon kunskap. Jag vill helt enkelt ge rätt fakta och råd till kunderna och hoppas ni vill hjälpa mig! Så jag vill veta allt! Skriv gärna med sådant som ni tror jag redan kan/vet.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Härligt att du vill veta mer! Sånt gör mig riktigt glad :)
Kan vara lite svårt att skriva ner exakt allt om råttor, då det egentligen är en oändlig vetenskap kan man säga. Du kommer absolut kunna få en massa bra tips av medlemmarna här, men jag kan tänka mig att det nästan är lättare om du läser på i de trådar som redan finns. Hittar du då något du undrar över och vill veta mer om är det mycket lättare för oss att svara på specifika frågor :)
Har läst lite artiklar och försöker ta in så mycket jag kan :) Tack för tipset! Ska absolut kika rundor mer här.
Åh vad roligt att du vill lära dig mer om råttor! Fler sånna som dig i butiker tack 
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Tummen upp för dig :)
Det är underbart att du som jobbar i djuraffär vill veta mer! :D Det jag dock önskar är att djuraffärer slutar köpa in från grossister som tex Imazoo och att OM man nu ska sälja i djuraffär tycker jag personligen att det är bättre att djuraffären har kontakt med en uppfödare och beställer så att råttorna inte kommer in på löpande band. Många djuraffärsråttor är och förblir lite förstörda i huvudet.
Artiklarna är jättebra som #3 länkat :)
Här är lite saker jag tycker ni som djuraffär kan göra:
- Sälja rätt storlek på bur, inte sälja iväg råttor med små dunaburar eller hamsterburar
- Inte sälja kutterspån då det förstör deras luftvägar och gör dem sjuka
- Dubbelkolla könen, här läst ett par gånger att personer kommit hem med två olika kön då hanen gjort sin syster dräktig. Det är inte svårt att missa att ena råttan har en stor pung och den andra inte :P
- Kolla extra noga vid nos om den är snorig och om råttan nyser. Allt för ofta säljs det sjuka djur, dvs vissa (jag säger inte alla affärer) behöver bli bättre på friskkontrollen.
Ni kanske gör allt detta, men jag skriver det mest som en generell sak eftersom en hel del djuraffärer har brustit på dessa punkter. :)
Tack för alla svar :) Idag säljer vi inte alls djur i butiken utan endast tillbehör. Kan ju komma att förändras i framtiden och då ska jag absolut ha råden i huvudet :) Som det är idag ger vi kunder som vill köpa djur kontaktuppgifter till uppfödare. Kan ju hoppas vi kan ta djur därifrån om vi nu börjar sälja i butik. Istället för kutterspån. Funkar rivet tidningspapper eller vad ska man ha? Papperspellets känner jag personligen känns som det skulle bli för hårt? Går det att få de att gå på låda? Känns som en dum fråga då jag vet råttor är intelligenta. Är det då som med kaniner, olika bottenmaterial i lådan och resten av buren?
#7 Åh, tummen upp för er butik! :D
Alspån funkar jättebra när det gäller spånväg. Annars är det många som använder just toa-lätt, tidningspapper eller BORRIS-mattor från IKEA. Jag brukar variera mig, men känner att mattorna är bäst eftersom jag blir galen av att ha allt spån överallt :)
I toalådan kan man ha kattsand, men det kan torka ut fötter eller vara för dammigt det med. Jag kör på det eftersom jag även har katter och för mig funkar det bra, jag har inte så mycket.
Du kan ge köpare tips att ställa toalådan där de ser att de bajsar mest (de brukar hålla sig till specifika platser, även om det kan komma kluttar lite här och var). Det viktigaste är att det är ett annat material i lådan än det i bottnen, men där kan man också variera sig, olika material funkar på olika råttor, men får testa sig fram :) Så ja, det är i såna fall samma som med kaniner :)
#8 låter de mattorna vara? Har testat till mina långöron och de tycks vara väldigt goda och blir snabbt naggade i kanten ;) fast kanske är individuellt också :) Alspån ska jag direkt kolla om vi har hemma. Om kattsand, är det ok med klumpbildande eller ska det undvikas? Verkligen tacksam för all info jag får. Suger åt mig som en svamp och tycker det är superkul o lära sig mer!
#9 Nä det är ju också individuellt, vissa låter de vara, andra lite på kanterna och några nästan käkar upp dem :P
Har hört att STL-strö funkar också, men det är inget jag personligen testat än.
Jag har klumpbildande, mina kissar väldigt sällan i lådan så, de gillar att kissa där de sover -_- dvs hängmattor och annat.
Har fleexefilt till mina kaniner i botten på buren. Skulle det funka eller är det rentav farligt? Tänker om se skulle börja äta på filten eller så?
#11 Nä farligt är det inte, har bara fleece i mina hängmattor, men det bli snabbt gnagt på, suger åt sig mycket kiss och svårt att hålla på plats.
Fleece i botten är min absoluta favorit, då ser man till att lägga ett lager med tidningspapper längst ned och filten ovanpå. Och så får de ha en toalåda, så klart. Billigt och miljövänligt, och MYSIGT för råttorna :)
#13 Det ska jag nog testa! Det är burstädning ikväll och jag har en heeel del fleece hemma, tack! Men mina buffar så mycket i bottnen att jag nog kommer bli galen på att de flyttar runt allt, har en metrosexuell hane som gillar att boa mycket :P
Tack för svaren :) Har flera filtar till kaninerna då brukar byta och tvätta så fort de hänt en olycka eller så :) Sen gissar jag på inredning efter fantasi och mycket saker de kan klättra på och så? Hur är det med saker att gnaga på? Kaniner kräver det då tänderna annars växer för mycket och fel. Hur är det med råttor? Är det bra med typ bredare grenar till detta?
#14 Lycka till :D Jag brukade spänna fast kanterna på filten på något sätt, i RSD'en var det enkelt för då vek jag dem om plastbottnarna. Då blir det mest att de letar sig in under filtarna och boar i tidningspappret, men det är ju inget problem, bara mysigt :) Man kanske kan klämma fast den mellan galler och botten i stället, om man har en sån bur..
#15 Precis, klättra och fördärva: Råttornas favoritsysselsättningar ;) Råttor slipar själva ner sina tänder (de "knastrar"), däremot är det absolut inte fel att ge dem saker att tugga på. Grenar från äppelträd, t.ex. :)