Söker hane till parning!
Jag säger inte att det är helt säkert än. Men jag vill ha ögonen öppna om det skulle dyka upp en bra hane till min hona.
Idag är hon inte så gammal. Snart 7 veckor gammal.
Men man vet aldrig hur lång tid det kan ta att finna en bra hane.
Honan i fråga heter Sahara.
Född: 19/12-2012
Kullstorlek: 11 Stycken
Kulltema: Älvorkullen
Mor: Danzie
Far: Mell
Färg/Teckning: Merle Havana American Berkshire mm.
Päls: Slät
Örontyp: Dumbo
Sjukdom: Ingen
Uppfödare: Rinrats
Kullar: 0
Sällskap/Avel: På tillväxt!
Info: Vad jag ser hos henne idag. Hon är en lugn och försiktig tjej. Hon är mycket snäll och är flocksmart. Gott temperament och frisk.
Hon är stresstålig och har lätt för nya människor.
Mer info kommer med tiden hon blir äldre.
Hanen i fråga skall vara runt 1 års ålder och helst väga över 600 gram. Han ska vara mjuk att hantera, frisk, bra temperament, snäll, lugn men ändå lite nyfiken och mycket flocksmart. Helst en kille med häng! Han skall inte vara lättstressad och skall ha lätt för nya människor och råttor, hantera lukter bra.
Han skall ha stamtavla, detta är ett krav!
Vi söker en pojke som har mycket med minkbaserade färger i sin stamtavla.
Han skall helst vara slät. Men Rexad kan gå bra ändå.
Han skall även vara dumbo eller åtminstone dumbobärare.
Vad jag förväntar av kullen:
Lugna individer men som oxå har lätt för lite bus. Friska, flocksmarta, snälla, stresståliga och mjuka vid hantering. Hoppas få bra häng oxå. I och med att vår hona är en merle så hoppas vi kunna få fram fler fläckisar…
Mer kan dyka upp med tiden.
Om en parning blir av. Det vill säga om den "rätte" finns där ute för henne så blir det en sommarkull.
För fler frågor, så fråga på :P
Merle fläckarna syns inte så bra, troligen då hon är så pass mörk att dom typ "försvinner". Men dom är där på sidan vid magen. Hoppas ni ser dem. Annars så lägger jag ut en bild då hon var liten då dom synter mer :P
Bild på Sahara!
Det enda rena spontana tipset jag kan komma på av egen erfarenhet är att inte börja planera när djuret är så ungt, när de kommer ut ur tonåren kan de bli personlighetsförändrade.
Jag är alltid öppen för samarbetspartners så när din hona kommit igenom tonåren så kan jag tänka mig att diskutera och eventuellt planera :)
Lycka till i varje fall! :)
#1 Ja därför jag nämner det i inlägget att det gäller långt fram över. Och att vi märker under tiden hur hon utvecklar sig. Jag vill bara ha lite olika möjligheter att välja på om honan visar sig vara av bra avelsmaterial :)
Linjen jag kommer att avla på om drygt en månad bär på mink från mammans sida och g kommer spara en hane för parning, men då kommer din tjej vara för gammal :P Men man vet aldrig vad jag har för hanar till sommaren (och det kan hnda på vägen att man plötsligt söker efter annat :) ) Så vi får se, ska bli spännande att se vad det blir a din tös :)
#3 okej. Jo blir otroligt spännande och se hur hon blir som vuxen.
Ja visst kan man som sagt komma på förändringar osv. Men eftersom jag vill ha mycket mink är för att lyckas få fram fler merlar :P
Är nog svårt att hitta eventuella passande partners redan nu, då du inte vet vad som behövs i en hane för att komplettera henne. Sedan att hon kan utveckla felbeteenden är ju alltid en risk, men det är något man får se över innan man fattar ett beslut. Men jag föreslår att du väntar tills hon åtminstone blivit 4-5 månader innan du börjar söka en passande hane :) Jag förstår dock att du vill vara ute i tid, men som sagt går det inte att veta hur en hona egentligen är när den bara är knappa 7 veckor.
Jag tycker det är bra att Rinrats är ute i god tid och söker hanar. Det är ju bra att veta vilka personer som kan tänka sig att låna ut hanar, sedan om honan blir bra eller inte är ju en annan sak.
Det är ibland jättesvårt att hitta hanar så jag förstår helt klart vad Rinrats är ute efter och tycker det är bra med en så pass bra och lång planerad sökning. Kanske visar det sig att han hittar en perfekt hane för en Annan hona han har hemma som har åldern inne redan, så jag skulle inte stirra mig blind på att just annonsen handlar om denna hona utan med se det som en hane-sökning. 
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#6 Jag tror det är ja och nej, just denna hona vill Rinrats para just på grund av färgen :) (plus allt annat bra)
#6 Det är absolut bra att vara ute i god tid, men att söka en hane till en specifik hona som är såpass ung är inte det ultimata. Däremot håller jag med om att det är bra att göra en allmän sökning efter lämpliga hanar, men nu var det ju inte det det var frågan om, utan annonsen riktar sig mot en hane som kan passa just denna hona, därav min kommentar :)
Jag förstår vad ni menar. Men jag har många gånger sökt efter hane innan utan resultat och sedan har honan blivit för gammal.
Jag tyckte jag skrev noga att "om" tjejen inte lämpar sig till avel så blir det inget. Jag vill vara i god tid utifall hon är en bra tjej och jag vill att hennes partner skall vara just den "rätta". Och såna kan man leta väldigt länge och mycket efter, utan att ens hitta honom.
Jag har inte ens skrivit på hemsidan om en planerad parning eftersom det inte är säkert än. Jag är bara ute efter bra allternativ i god tid. Om honan visar sig vara av bra avelsmaterial och jag inte hinner hitta en bra hane åt henne så är det ju för sent skulle jag vilja säga.
Allt jag ville var att vara ute i god tid. Blir det ingen parning om honan visar sig inte vara avelsduglig så må det få vara så. Jag har åtminstone frågat efter och fått bra möjligheter som kanske skulle passa till en annan hona längre fram. :)

Lite ot men hon är väldigt fin.
#10 Verkligen.
Hoppas hon inte rostar!
#10. Tack :P
#11. Ja vi hoppas alla att hon förblir mjuk, frisk och orostad :P
Har inte sett det på hennes mamma iallafall :)