Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1595 ggr
kingston&charlie
0

Tappat framtänderna! HJÄLP

Hejsan! Min kompis råtta Slash är ca 1,5 år. Han tappade igår sina två framtänder. Jag har inte sätt tänderna någonstans. Dem har gått av ända nere från roten, vad kan detta bero på? Han har pga det här väldigt svårt att äta Vad ska vi göra??

Melissa V
0

aldrig vart med om de själv så någon annan ger nog bättre svar, men ge barngröt och barnpure som han kan lapa i sig.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

silverorm
1

Du borde ta honom till vetten oxå, råttor brukar normalt inte tappa sina tänder. Nu kan han inte heller slipa ned sina undertänder, de kommer då bli för långa och växa upp och in i överkäken. De ska därför klippas eller om vetten kanske drar ut dem beroende på hur övertänderna ser ut? Slutar han äta nu så kommer det inte ta lång tid innan han blir så dålig att han avlider, tyvärr. Råttor ska småäta då o då (o dricka) för att hålla sina organ igång.

Mapel
1

Vi har varit med om att en av våra råttor slog av en liten bit av en av sina framtänder. Vi trodde att det skulle ta jätte långt tid att växa tillbaka och bli bra igen men 2 dagar senare var tänderna lika långa igen. Detta var ju bara kanske 3 mm som lossnade men vi tror att tanden som var kortare växte ut så snabbt, alltså inte att hon slipade till dem så de var lika långa för tänderna var i precis samma längd som när den ena gick av.

Att båda tänderna har gått av helt och hållet låter konstigt, kan ju vara en brist på nått som gör att tänderna inte är tillräckligt starka? Jag vet faktsikt inte men råttors tänder verkar växa väldigt snabbt, åtminstone i detta fallet så bli inte allt för orolig, det kan gå vägen. Men kan vara bra att kontakta en vet för säkerhets skull.

mini-monster
4

En av mina småtjejer "tappade" båda sina övre framtänder för ett tag sedan. Vi tror att hon kan ha ramlat och slagit i tänderna illa.Vi var till veterinären samma kväll och hon sa att tandköttet såg fint ut och att vi skulle avvakta och se om de växte ut igen eller om rötterna var skadade. Vi fick även smärtlindring och antiflamatoriskt till henne.

Efter bara några dagar (om jag minns rätt) så kunde vi se små vita stumpar börja komma fram. Efter det tog det inte alls spec lång tid innan de var lagom långa. Vi åkte dock in vid ett tillfälle och klippte de nedre tänderna då de hade blivit långa. Nu ser det ut som om det aldrig hade hänt från början.
Min tjej åt av torrfodret samma kväll som hon hade förlorat tänderna men vi valde att ge henne extra mat vid två extra tillfällen under dagen i form av barnmat för de yngsta. Kvällsmaten som de alla fick gjorde vi även så att vi valde extra mjuka saker så som välkokt pasta, banan, leverpastej med mera (fick bli några onyttiga dagar för de alla).

Jag skulle rekomendera dig att ta din råtta till veterinären snarast för att få koll på om han är skadad samt så att han kan få antiflammatorisk och smärtstillande medicin. Sen är det nog bara att vänta och se om det växer ut några tänder igen:/

kingston&charlie
0

Tack så mycket allihopa blir nog ett nsök hho vetten Obestämd