Diarre av ägg?! >_
Gav mina pojkar ett kokt ägg igår. De älskade det! MEN! Eftersom jag toatränar dom så är jag uppmärksam när de är där i, hur de gör, vem som går, hur ofta, att de inte äter på sanden osv. Och idag såg jag Gösta sätta sej för att bajja (duktiga lillfisen), men han var jättelös så det rann ut lite geggigt sådär. Borde jag sluta ge de ägg??! Gav jag de för mykket? Och sen SLIKKADE HAN I SEJ BAJJET!!! Wtf!? Är det ok? Har sett hundvalpar äta sin egen bajj, men aldrig råttor! Lite hjälp takk O_o
"Do small things, with great love"
Många som läst men ingen som svarat…någon?
Råttor kan - precis som människor - bli knasiga i magen om de äter något nytt de aldrig testat förut eller inte är vana vid. Kan ta lite tid för magen att ställa om sig bara.
Om han äter bajs så brukar det tyda på näringsbrist av något slag, se över vad du ger dem både i form av torr- och färskfoder. Sen finns det också undantag med unga råttor som…eh…är väldigt orala av sig och stoppar i sig bajs trots fullgod kost, men de växer oftast ur detta konstiga beteende sen…
Han äter inte sina pluttar. Det var bara den hät gången när geggan kom ut…nyfikenhet?

Kan vara för att ta reda på vad han åt som orsakade problemet eller för att han känner en brist på någon iomed diarren. :)
Qui dormit, non peccat
Som sagt, ett helt kokt ägg.
Hur många råttor var det som delade på ägget?
Två råttor. ägget åts upp på två dagar. Ska tilläggas att båda är helt fina i magen igen. Dröjer nog till de får ägg igen, och mängden ska minskas.
Kan ju vara ett sätt att få i sig nyttiga tarmbakterier, så att han ska klara äggen bättre nästa gång..
Kanske blev ägget dåligt under andra dagen? Mindre bitar till bara 2 pojkar låter förnuftigt. 
Skalade kokta ägg håller bara 2-3 dagar i kylskåp, så ägget hade nog blivit dåligt. Ett tips är att städa bort färskmaten från råttornas skafferier minst en gång om dagen, så att de inte råkar äta skämd mat. Oftare om det är något lite osäkert. Jag brukar städa bort gårdagens middag när frukosten serveras (ungefär 12 h emellan). :)
#9 Ja, det är ju lite taskigt att låta maten stanna och skämmas alldeles för länge :P
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
Mjah, fast det stämmer inte helt. Det var dagen efter diarren kom, så ägget var inte dåligt. Ägget städade jag bort dagen efter det när jag städade hela buren. Dvs. Han blev kass efter första tuggan om man säjjer så…men är som sagt helt fin i magen igen. Det jag egentligen undrade var alltså om ätandet av bajjen var ok/normalt…inte själva äggmatandet i sig.