Råttor iFokus

Råttor

Etikett: annonsering
Läst 1997 ggr
mickro
0

(O) någon som kan rädda några killar?

Hej! Har en kompis som jobbar i en zooaffär och där har dom 3-6 st råtthanar som har blivit för gamla. Så dom tänker avliva dem. Jag själv kan inte ha dem då jag är allergisk så nu letar jag efter någon som kan tänkas ta nån/några? Även tillfälligt hem är av intresse. Dom har till nästa helg på sig. Mvh Michaela

Fridborg
1

Du kanske borde skriva i vilken stad dessa killar befinner sig :)

mickro
0

Oj det glömde jag visst :p Stockholm

Fridborg
0

Okej! Vilken sida av stan är det, och hur gamla är det, eftersom de tydligen är "för gamla".. någon aning om hur de ser ut? Vart kan man gå och titta på dem? Får man de gratis när man hämtar dem eller är butiken så snåla att man måste betala för dem?

mickro
1

De är ca 6 månader. Om alla är kvar är det en augoti dåligt rexad, en roan dåligt rexad lite dominant ingen första gångsråtta. En augoti hooded, en svart, en beig hooded med röda ögon och en beig med röda ögon. Vill inte ge ut vilken butik det är. Dom säljer dom billigare Men är man intresserad av någon av dom kan jag stå för kostnaden.

Lollo86
1

Vad är det där oseriös djuraffär? Sex månader är ju ingenting! Skulle snarare kalla dom väldigt unga.

Ioma
6

FÖR GAMLA??? 6 MÅNADER? Men vad fan är det för ZOObutik egentligen???

Fy fan måste jag säga. vadå djurvänner? Om de tycker en råtta är för gammal när den är 6 månader gammal och ska avlivas för den skull, då är man INTE djurvän tycker jag! USCH!

Blev riktigt förbannad när jag läste det. Den butiken skulle jag bojkotta totalt!

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

ceccie
0

Södra, norra , västra stockholm

[Jawa´s]
0

bromma zoo?

Jag hade gärna tagit 2st, men har redan 2 äldre hanar som jag bara tror funkar med 2 ungar, tyvärr.

mickro
7

Inte det att dom är för gamla utan mer att dom är för stora, finns inte så många som vill köpa stora råttor. Utan dom vill ha små bebisar. Låter hemskt men så är det på dom flesta butiker. Råttorna kommer att avlivas humant och bli mat istället. Så inget konstigt egentligen, men vill iaf ge grabbarna en chans. Jag kan mötas inne i stan för dom som är intresserade. Ni kan gärna skicka ett pm. Och vill inte smutskasta någon butik. Därav inga namn.

Ioma
0

Usch vad hemskt.

Kan de inte skriva lappar GRATIS RÅTTOR!!! i och utanför butiken istället?

Bra att du vill ge dem en chans.

Mvh
Marika "Ioma"

Wamrat
2

#9 men är det verkligen smutskastning när det bara är fakta?

För dom kommer bli avlivade om ingen köper/tar över dom. Vore väl annat om det var en radda med saker som du tycker och tänker om butiken.

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

EmelieGustavsson
1

prata med personalen eller anmäl.

[Devo]
2

Såg dom idag….. De har löss…. Kan ju vara bra att veta !

Stor Zoobutik som borde ha bättre koll på sina djur…..

Lancia
2

#13, sa du till personalen? Om inte så ring dom gärna nu i efterhand.

MoaL
15

Det är såhär det fungerar på djuraffärer, och ärligt talat - vad ska de göra? Det är kunderna som nästan bara vill ha söta, knubbiga små bebisar. Menar ni då att vuxna råttor ska sitta och ta upp plats i de redan tillräckligt små burarna på djuraffärer där de knappt ens blir hanterade? Det är meningen att en djuraffär ska vara en "mellanlandningsplats" mellan uppfödare/grossist och ny matte/husse, det är inte meningen att de ska ha djuren från bebisstadie till det att de dör av ålder. Glad Detta gäller i princip alla smådjur på djuraffär, men framförallt råttor, kaniner och marsvin. Blir de kvar för länge och ingen vill köpa dem blir de oftast ormmat. Tråkigt, ja, men de går ändå till ett bra syfte då även ormar behöver mat.

#10 Om du inte vill att råttorna ska bli ormmat ännu snabbare så är det kanske en idé att undvika sådana lappar i/utanför affären. Flört

#12 Vad ska de anmälas för tycker du? Djuraffären gör inte något fel eller olagligt. Att sedan mer eller mindre besatta råttälskare tycker att det är fel etiskt sett betyder faktiskt ingenting. Det enda som kan göras om man inte vill att just precis de här råttorna ska bli ormmat är att köpa dem.

-

Och gott folk, jag förstår TS om hon inte vill lämna ut djuraffärens namn. Om ni faktiskt är ärligt intresserade av råttorna är det väl inte så svårt att skicka ett PM till henne? Allt måste inte tas ute på ett offentligt forum. Glad

Tänk dock på att det är såhär det går till på alla djuraffärer. De har varken plats, tid eller råd att ha djur gåendes som ingen vill ha.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
13

Jag vill även tillägga att jag flera gånger har blivit tackad av djuraffärspersonal när jag har blivit förtjust i och köpt vuxna djur, då de själva tycker att det är tråkigt att kunder bara vill ha små bebisar och ratar halvvuxna/vuxna individer, eftersom det innebär att de stora djuren slutligen kommer att bli avlivade. Ingen normal människa, inte heller personal på djuraffär, tycker att det är roligt att avliva djur, så det kan ni ju faktiskt ha i åtanke innan ni skriker ut om hur hemska de är.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ioma
2

Nä då tycker jag faktiskt inte att affären inte ska ha djur som de inte kan ha när de blir lite äldre. Jag tycker sånt är helt fel.

o ja jag förstår att ormar behöver mat men de måste verkligen inte ha de friska fina djuren. Alltså jag tycker det är skitbra att TS frågar här för att "rädda" dem och det applåderar jag helt klart. Men jag tycker det är fel att det funkar så i djuraffärerna. Ska de sälja sådana djur tycker jag faktiskt att de får se till att kunna ta hand om dem även om de inte blir sålda.

Mvh
Marika "Ioma"

antidote
7

#17 Vad menar du med dom friska fina djuren?

Ska man ge sina ormar råttor fulla med tumörer, sjuka ?. Tror att de flesta ormägare älskar sina djur presis som vi och vill att dom ska få den bästa maten.

Ska vi börja ge våra råtor kött från sjuka djur också då eller? Bara undrar

[Jawa´s]
8

#17 Jag hade då inte velat mata min orm med nåt annat än fina och friska djur, maten styr ju välmåendet i slutändan, dålig mat = orm som mår dåligt.
Men jag kan förstå att det känns synd att de avlivas och det tycker jag också, och om det rör sig om den djuraffären jag tror så vet jag redan att de råttorna är hur goa och sociala som helst, vilket såklart känns lite extra i hjärtat, när jag dessutom är på jakt efter 2 råttor till…
Jag jobbar själv i en stor djuraffär och vet hur svårt det är att få kunder att köpa "vuxna" djur, och med "vuxna" menar kunderna kaniner som är 4 månader, hamstrar som är 10v osv…så fort djuren når vuxen storlek så är de tydligen både vuxna och inte söta längre och det är himla synd. Tiden räcker dessutom inte till att hantera djuren och ju äldre de blir ju skyggare blir dom, tyvärr. Och då måste man nästan hitta Erfarna köpare som kan ta sig an djuret, det är svårt, slutar alltid med något av två alternativ - personalen tar hem djuren själva eller så avlivas de. Det är inget som vi i djuraffärer alltid VILL göra, men det finns liksom inte så många andra lösningar. Det är heller inget olagligt att avliva djuren, precis som #15 skriver.

Jag känner mig ganska säker på vilken djuraffär det rör sig om (väldigt få butiker som säljer råttor) då jag är en ständig besökare och har kikat på deras "vuxna" ungråttor många gånger och blivit kär i framförallt 2st där…hade väl egentligen kunnat ta vilken råtta som helst, alla råttor har potencial att bli mina bästisar och eftersom jag enbart har råttor för sällskap och inte avlar så spelar varken färg eller stam någon roll.
Jag funderar starkt på att köpa, men funkar det inte med mina gamlingar så står jag med 2st råttor utan extrabur, men det kanske hade varit värt risken, så får man väl lösa det i efterhand om det uppstår problem…

Tezzniko
2

Förlåt mej men det känns som om vi tappat tråden lite! Denna tråd handlar om att ge några "äldre" herrar ett fint hem. Mickro jag skulle gärna vilja hjälpa till men bor i malmö så det blir svårt, men hoppas att några andra stockholmare kanske kan :-)

mickro
4

Tycker det börjar spåra ut lite nu… Ska det fortsätta så här så får vi låsa tråden. Så får ni som är intresserade skicka ett pm. Kan ju även tillägga att råttorna har behandlas mot ohyra så har svårt att tro att dom har det nu. Som sagt är det någon som är allvarligt intresserad av att hjälpa grabbarna så kontakta mig, även om ni kan hjälpa till med tillfälligt hem.

Lancia
8

Råtthjälpen kan ta emot hanarna om ingen annan lösning hittas. För närvarande har vi inget jouthem i Sthlm, men kärnan i föreningen finns inom en radie av 15 mil. Jag kan eventuellt lösa ett korttidsboende i Barkarby för herrarna om ingen kan ha dom tills vi i Råtthjälpen kan komma och hämta dom.

Skicka mig gärna ett PM om du behöver vår hjälp. Eller sms/ring på 0768 84 03 88

Mvh

Alexandra

gumsigos
0

Jag blev lite förvirrad… Jag frågade i djuraffären i tyresö centrum vad som händer med råttorna om ingen köper dem, om de då blir ormmat, men personalen sa att det är olagligt att göra så och att de då lämnar tillbaka råttorna till uppfödaren. Så… Ljög hon eller kan man anmäla dem?

Fridborg
1

#23 Mycket märkligt. De flesta tar in från Imazoo som antagligen skulle avliva dem och sälja som orrmat eftersom de är grossister. Antar att de ljög att de lämnar tillbaka, för de skulle isf köpa in dem som ormmat, så antagligen sa de detta för att "få tyst" på dig.

Susanna_w
3

Ja hur som helst, ja jätte trist att man får sälja djur i affär. Men oavsett vad vi tycker är rätt eller fel så spelar det ingen roll i denna tråden då guvudsaken är att råttorna kan finna ett bra hem och inte gå en förtidig död till mötes.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Charlott_
1

#25 Tycker också det är hemsk. När jag var inne i en djur affär i Spaninen så hade inte djuren ens ett hus eller kryp in :(

Pony
0

Har PMat dig Mickro.

Ratzo
2

Det är inte bara i spanien som djuren inte har hus, jag har varit i flera djuraffärer i sverige och de flesta av dem har inte haft. Isåfall är det värre att hundarna och katterna har det jättesmutsigt i sina burar i spanska djuraffärer.

I can't drown my demons, they know how to swim.

[Jawa´s]
5

Nu är två av pojkarna med mig på tunnelbanan hem! :) där finns 4st kvar i butiken varav 3 går tillsammans och den 4e husky roan är själv och lite dominant lagd.

[Jawa´s]
9
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ber om ursäkt för OT men jag måste bara få dela med mig av glädjen och en bild på första mötet mellan mina 2 gamlingar och de 2 nyanlända. Agoutisarna är de som kom idag =)
Inget gnabb hittills så förhoppningsvis fortsätter det i samma spår.

Hoppas att resterande råttor också hittar nya hem! Hade gärna tagit hem hela bunten om jag kunde.
Alla råttor jag har haft från den butiken har varit otroligt trevliga och de gäller även de två som kom idag!

Lancia
1

Vad skönt att det går så bra! Men håll ett öga på dom under ett par dagar, det är trots allt grabbar som är på väg in i sin "mentala pubertet". :)

Leinie
1

Jag skulle kunna ta hand om några råttor om det går att ordna med transport :) Kollar runt lite och kanske håller på och fixa nu men måste höra lite mer om det gick bra eller inte :) Eller om någon annan som vet någon som kan hjälpa till med de?

Pony
0

I vilken djuraffär finns resterande stackars pojkar?

mickro
1

Jag har tagit hem dom till mig nu, bor i Hässelby. Svarar er som skrivit pm efter dagis lämning :)

mickro
1

Har 4 pojkar kvar, som behöver hitta hem eller ett tillfälligt hem snarast. Min kompis tog dom ett tag men hon hade ingen erfarenhet och kunde inte ta hand om dom på ett bra sätt. Några av dom har blivit tillbakadragna så behöver ett hem där man har tid att pyssla om dom. Allergin för min del börjar bli väldigt jobbig och dom stackars killarna får inte det dom behöver.