Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 619 ggr
Vildvittrans
0

Leker ni med händer?

Många leker ju med sina råttor med hjälp av händerna (tagen, jaga, fånga lite och sen släppa osv)?

Jag är själv nämligen lite feg. Jag har världens snällaste råttor som aldrig bitit mig men jag leker inte så ofta direkt med händerna. Jag har nämligen ett stort ärr på ena knogen sen just en sån lek med en av mina hanar jag hade för typ 16 år sen. Han va från djuraffär och tyvärr visade han sig inte vara helt frisk mentalt, men när han va ung lekte vi mycket och vi hade så himla roligt! …Tills han plötsligt inte såg det som lek längre och högg sig fast vid handen och släppte inte. Blodet sprutade och jag vart lite rädd för honom sen haha. Men det sitter liksom i… Kan leka med vippor osv, men inte med händerna mer än enstaka korta stunder. Är jag löjlig och den enda som inte gör det?

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

Apootie
0

Mina råttor är så himla upptagna för att leka när de är utanför buren…. Då är det bara händerna man kan leka med, kattvippor och andra saker struntar de fullständigt i!

wintermynta
0

Du är inte alls löjlig och jag förstår dig mycket väl . Det finns massor av sätt att leka med råttor på utan att använda händerna.

[melinih]
0

Jag är som du, jag skulle nog inte heller våga riktigt för jag är rädd att de en dag ska se det som något annat än en lek och hugga tag… Finns ju massor av andra saker att hitta på så dom lider ju inte av att inte få leka med händerna direkt :)

Mapel
0

Vi har lekt med händerna med våra råttor ända sen de var små. Det har aldrig varit något problem och se biter ju i fingrarna på oss men det känns tydligt att det är på ett lekfullt sätt. Våra yngsta tjejer är precis i "tonårs stadiet" och vi kan ibland känna att de blir lite stela, så som de blir mot varandra när de ska rangtjafsa men de gör aldrig nått och vi är bara noga med att de inte får springa därifrån som "vinnare" utan brottar ner dem precis sim vi alltid gör, är inte säker på om det är nödvändigt men vi tror att det kan vara bra för att de inte ska bli för ranghöga mot oss. Våra äldre damer var lite misstänksamma mot att leka med händerna i början (vi tog över dem när de var 4 resp. 6 månader) men så länge man bara busar med dem, kittlar de lite i sidan eller, som våra tott blir helt tokiga av och måste studsa iväg som små studsbollar, när vi tar handen ovanför huvudet och liksom skakar om lite,haha. Låter jätte konstigt men de älskar det och blir alldeles tokiga!

Vildvittrans
0

Jaa det ÄR så himla roligt att leka och jag minns ju hur härligt det va förr innan jag blev biten. Ett häftigt samspel mellan råtta och människa. Tror inte mina hade gjort något och småknuffas, kittlas lite och så gör jag med dom. Men vågar som sagt inte riktigt busa loss med dom.

När mina råttor är i sängen eller soffan jagar dom tex saker i snöre osv så de får ju lite av den där jakten, ta fast och sen sticka iväg igen med glädjeskutt ändå :-)

Lite skönt att höra att jag inte är helt ensam om det iaf hihi. Fast å andra sidan busar jag inte med händerna med katter o hundar heller så kanske det även är något som numera sitter i ryggmärgen litegrann. Händerna ger kärlek, godisar och lite småbus. Busa loss riktigt gör man på leksaker, är min tanke. Likaså fötter, De busas inte mer. Därav inte sagt att andra som inte tänker som jag har fel.

Hälsningar 
/Emma Öhr

tove.mcgrath
0

jag använder mig av en kampleksak för hund Ett sånt rep med knutar på och de tycker fransarna är roliga men tröttnar efter ett tag men annars är den populär att gnaga på :) annars har jag en träkula hon älskar att leka med och håriga bollar som hon kan bära omkring på, detta får de bara ha när jag ser dem :P

KastKatt
0

Jag har alltid lekt med händerna. Jag kittlar dem, låter de jaga händer och jagar dem. Men det är inte alltid de tycker det är så jätteroligt.

Tycker dock att din rädsla är helt förstårlig!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Vildvittrans
0

#6 Jag brukar också fynda billiga hund o kattleksaker till råttorna :-D Såna där rep kan man ju hänga i buren också. Superbra!

#7 Ja, jag känner att min försiktighet verkligen är obefogad med mina nuvarande eftersom de inte visar dominans, aldrig bitit mig eller på annat vis hävdat sig men det sitter minsann i det där bettet. Och jag som blivit biten av säkert hundra djur genom åren utan att ha brytt mig haha. Menar… Hästbett känns minsann värre om de placeras på rätt ställe. Den råttan kom från zooaffär och han vart underlig som tusan. Han dog väldigt tidigt knall o fall också så kanske va något i hjärnan på honom.

Hälsningar 
/Emma Öhr

SoKawaii
0

Blev också biten för många många år sen. Har ett stort ärr på handryggen ( som iofs är övertattuerad nu). Men vill inte låta det den råttan gjorde hindra ej från att leka med mina råttor nu. Börja försiktigt. Känn på det. Lek sakta, låt de lekbita lite. Känn på känslan inuti dej och låt rädslan lägga sej. Se det som en slags terapi. Övervinn din "rädsla" ;) You can do it!

"Do small things, with great love"

Fjordell
0

Inget konstigt alls! Jag förstår att du är rädd, och det finns ju som sagt fler sätt att busa med råttorna. Jag har också blivit allvarligt biten ett flertal gånger, dock inte i samband med lek, utan i andra situationer. Och då har det varit så illa att det verkligen sprutat blod, och gett mig ganska fula ärr… Visst blir man lite skakis när sådant händer, men det har aldrig fått hindra mig från att leka och hålla på med råttorna. Nu är jag dock ganska bra på att läsa råttorna, och jag vet när jag ska sluta, så jag känner liksom på mig när jag ska eller inte ska göra något för att undvika att bli biten igen.

Många råttor faller bort som aggressiva, fastän de bara varit rädda eller helt enkelt missförstådda… Detta sker med hundar också, dagligen.

Gör det som känns bäst… Vill du handbrottas och låta råttorna leka med dina händer så är det bara att du börjar lite försiktigt, och aldrig låter det gå överstyr, det är alltså korta sessioner som gäller. Råttor kan bli överexalterade, precis som hundar, och då kan det sluta hur som helst - vilket inte är bra. Se alltid till att ha kontroll över situtationen.