Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 346 ggr
jarske
0

Ny råttägare

hej!

Jag har ännu inte köt min första råtta, sitter och läser all information jag kan komma över, letar bra uppfödare och så där först.

Men jag har ett par frågor som jag itne riktigt kan hitta här, om det finns någonstans, ber jag om ursäkt för en likadan tråd. Men hur som helst.

Efter att ha läst en del på ert forum, har jag kommit fram till att jag vill ha hanråttor, det verkar passa mig absolut bäst. Jag vet att man inte bara får ha en, och att man ska ha samkönade råttor, men det jag funderar över, det är hur det går egentligen med två okastrerade hanar? Bråkar dom mycket? Slåss och så tänkte jag, som hanar av många andra sorters djur gör?

Och en annan fråga, jag bor i spanien, och tänkte se om det är någon som har koll på hur jag gör när jag flyger med råttorna? När jag ska hem till Sverige och så (händer en gång om året, så inte så att jag ska dra med dom över hela europa flera gånger i månaden, haha.) Behöver man pass till råttor, som man gör till hundar?

Tacksam för svar!

Alenzi
0

Det är absolut inga problem att ha hanar tillsammans, som du skriver trivs de ju bäst i flock :) Man behöver inte pass till smådjur, senast jag kollade fick man ha med sig 3 eller 5, vilket det nu var, papperslösa gnagare över gränserna, inom EU. Men det allra bästa är ju så klart att kolla upp med jordbruksverket direkt, för säkerhets skull. Det kan vara knivigare att flyga med gnagare, en del tillåter dem inte alls medan andra vill ha dem i lastutrymmena, vilket jag tänker kan vara en riktigt stressande situation för råttisarna :-/ Så ta och kolla upp det också, bäst är nog att ringa (jag gjorde lite research för ett tag sen, kan ju säga att flygbolagen inte hade mycket om råttor i sina FAQ's, om man säger så ;) )

chade
1

Hur länge brukar du vara till sverige när du väl kommer? Lättast hade kanske vart att skaffa en råttvakt  när du är iväg. Det är ju jobbigt att vara ifrån dem så länge, men det är nog det snällaste för råttorna :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.