Dags för ny bur IGEN!
Jag blir så himla ledsen! Jag skaffade mig min furet XL för mindre än ett halvår sen, en av mina nya tanter som bott här i snart en månad lyckats gnaga hål på botten på den.. Jag fattar inte varför, jag har haft dem ute varje dag och lekt med dem så fort jag haft tid, stimulerat dem som tusan och haft roliga grejer i buren när jag inte lekt med dem.
Hålet är rätt så stort. När jag kom hem idag så var 3/5 råttor ute och rände. Men de andra två har säkert också vart ute och härjat. ett mirakel att de inte blivit skadade på grund av att jag har två katter här hemma också.
Nu till den stora grejen. De kan ju självklart inte sitta i den buren längre fram tills jag lagat den eller skaffat en ny. jag lär antagligen laga den, och undertiden den är lagad leta efter en ny bur. När det hänt en gång så tror jag knappast det kommer hindra dem från att gnaga ett nytt hål. Nu är det så att jag inte kan ge mig ut på jakt efter en lånebur eller så, såhär mitt i ''natten''. Så jag tänkte låta 3 av dem sitta i min sjukbur som är laglig för 2. och dom andra två i en stransportbur tills i morgon, fram tills jag hunnit vart iväg och fixat lagning till buren. Låter det okej, eller är det taskigt? Har ju inte direkt något annat val…
Sen undrar jag om det går att köpa lösa bottnar till en furet XL, eller är det mer värt att köpa en ny bur för pengarna? Om det nu är så, finns det någon ni skulle kunna rekommendera, som är rätt så bra på att hålla gnagar-råttor INNANFÖR buren?
Sen en annan liten tanke, det känns som att de flesta burar jag läst om som blivit gnagda på har vart just furet XL och towern, eller har jag fel? Kan det vara något i materialet som får dem att vilja gnaga?
Små stjärnor lyser också i mörkret.
åååh jag känner mig så himla elak som har dem på det här viset just nu. mina två yngsta ser jätte ledsna ut och är över hela buren samtidigt och verkligen vill ut därifrån. Jag vill bara börja gråta 
med tanke på att det inte finns andra alternativ just nu kan du ju inte göra så mycket. Det är inte ideelt men bara tills imorgon ju :) Tror dom lugnar sig snart och så kommer du få små glädje tjut när den blivit lagad :)
Ja jag får hoppas på att de klarar sig och inte får spunk där inne! hoppas allt löser sig smidigt och smärtfritt bara 
jaa keep me posted och berätta hur det gick och vad du bestämmer gällande bur :)
Trist! Just därför jag tycker fler uppfödare borde se över hurpass stort oralt behov råttorna har, för det verkar många strunta i… De ska faktiskt inte behöva tugga sönder burar så länge de har annat att gnaga på i buren. 
Att det är så vanligt just med FT och Furet XL så handlar det nog om de där "kanterna" som finns i burbotten. Det är ju där de gnager, eller hur? För att slippa sådant ska man nog skaffa en bur med helt slät botten, och som inte har några extra utbuktningar som råttorna kan komma åt. En väldigt bra bur när det gäller sådant är Jennyburen. Den har inte de där kanterna i botten som FTn eller Furet XL har, och min 1½ år gamla och välanvända Jennybur är helt hel och fin!
Fast nu används den bara som extrabur, som bl.a kullar som är 2 veckor gamla och uppåt bor i tills de flyttar in hos honflocken.
#5 Hade buren haft några år på nacken så hade det inte vart lika surt, för då hade jag ändå säkert köpt en ny bur så småning om. Men när den är hyfsat ny så känns ju pengarna kastade i sjön. Jag hatar verkligen att ha trasiga saker till råttorna. blev ju helt hysterisk när en av mina pojkar för några år sen bet bort en centimeterstor bit från plasten på förra buren 
Ja det är där hon har gnagt, och det gick ju rätt så fort att få till det där jättehålet. Det var bara någon natt sen jag hörde henne gnaga på något, men trodde att det var på sputniken.. men ack så fel jag hade, skulle ha kollat upp det på en gång och möjligtvis hunnit rädda den.
Men Fjordell, du har väl en sån där ''Savic Suite 95 herp derp vad den nu heter'' - stor bur. om du har det, den ska väl vara en bra bur? Det verkar som att den har blivit nya favoriten bland råttägare nu. Jag sitter och funderar på om den hade vart bra som nästa burköp.
#6 Usch, jag förstår besvikelsen. Aldrig kul när nya grejer blir förstörda… och det handlar ju inte direkt som små summor pengar heller.
Yes, jag har en Savic Royal Suite Double 95
Jag älskar allt med den FÖRUTOM just bottnarna. För det första är de gjorda av tunn plast *
* och för det andra så lämnar de springor mellan själva botten och burväggarna, så allt strö faller igenom och hamnar på golvet. SUCK. Så nu är jag på g att fixa nya bottnar till den, i plexi. Dyrt blir det, men helt klart värt det. Såå, förutom just bottendelarna så älskar jag faktiskt den buren, så det är värt att köpa en fastän man får modifiera den en aning för att slippa sånt där tjafs.
Om man skulle ha borrismattor och höga kanter på sina toalådor så hade det med ströet möjligtvis löst sig tror du? För det är så sjukt jobbigt att behöva gå och sopa varje dag på grund av strö som hamnar på backen
Den ser väldigt användar vänlig ut, med sina stora luckor och allt sånt. Men frågan är bara vart jag ska få plats med den i min lilla lägenhet, haha. Den är ju rätt så bred 
Ja, då funkar det absolut! Men om du har en gnagig råtta så finns alltid risken att bottnarna blir söndertuggade på den också. Dock är det ju galler under botten, som är ganska brett. Så det beror på hur stora dina råttor är ;) Mina två lite yngre honor (6 och 7 månader gamla) kan tränga sig igenom det gallret om de vill, medan ingen utav hanarna ens har en chans :p
Så hemskt stor är den ändå inte. Jag trodde jag skulle få problem med platsen när jag flyttade från hus till lägenhet, men den tar faktiskt inte så mycket plats och man ställer den i ett hörn. Den ser större ut än vad den faktiskt är 
Här får du en liten jämförelsebild. Nu är det väldans stökigt härinne, men om du jämför storleken på RSDn och Jennyburen som praktiskt nog står alldeles intill varandra just nu. RSDn tar inte så hemskt mycket större golvyta än Jennyburen 
Nu står de ju dock vända åt olika håll, men du ser ju på ett ungefär :)
Orkade inte läsa precis allt, men det jag vet om de flesta industrier är att de är beroende på att deras produkter går sönder lätt och man behöver köpa nya = mer pengar
Så: Vissa företag kanske gör vissa burar "gnagarvänliga" för att de är dyra och att de vet att risken att de blir söndergnagna med dessa kanter är större?
Det som går att köpas är ju fågelburar där det är galler mellan bottnen och buren, probelemet med dessa är ju att det skvätter så himla mycket, men med gnagande råttor kan det ju va värt att testa
Vad glad jag är nu att ingen av mina verkar intresserad av att gnaga hål på burbottnarna… Har också Furet Towers.
If you fight love, you're always a loser
Fjordell: Ja jag har ju två tjejer som är rätt små i kroppen, men om man skulle köpa något att ha under botten om de nu skulle gnaga sig igenom, eller helt enkelt fixa bottnar i annat material haha :)
Ja okej då, den var ju inte så bred. Jag kan ju alltid möbelera om här hemma igen för att få det att passa 
#11 Ja det hade ju inte förvånat mig ett dugg om det vore så! har kikat runt lite på kattlycka.se, där hade de rätt så fina burar. Jag använder ju borrismattor för tillfället + toalådor. så det blir ju inte alls lika mycket sopande som innan. Speciellt inte om man jämnför med min voljär som jag hade med låg kant och strö över hela botten. Det räckte ju med ett race i buren så var allt i stort sätt utanför 
#12 Jag har inte haft gnagiga råttor innan, den här damen är min första, vilket är fruktansvärt irriterande. Men jag tycker ju om henne lika mycket för det
Men var glad, och hoppas på att du klarar dig 
Tack fjordell för infon om buren, nu har jag bestämt mig. Det blir en Savic Royal Suite Double 95 som blir beställd ikväll
längtar redan efter den haha!
En bur och två sputniks som inte var planerade den här månaden beställt! Det sved lite i penningpungen, men ack så värt det!