Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2366 ggr
Apootie
0

Roliga ljud

Jag såg en artikel här på RiF och blev lite nyfiken och började läsa om brunråttan litegrann.

På Wikipedia står det om ett visst ljud (under "ultraljudsläten"), att:

" Brunråttor kan också ge ifrån sig korta, högfrekventa, socialt förosakade läten under våldsamma eller tumlande lekstunder, innan de får morfin, när de parar sig och när de blir kittlade. Ljudet beskrivs som ett tydligt "kvittrande", som liknar skratt, och tolkas som en förväntan på något givande. Liksom de flesta råttläten, är "kvittrandet" för högt och gällt för människor att höra utan särskild utrustning. Fladdermusdektorer används ofta av djurägare för detta ändamål.

I kliniska studier förknippas "kvittrandet" med positiva emotionella känslor. Tendensen att kvittra tycks minska med åldern. Råttkvitter kan också utnyttjas för myggkontroll.

Andra ultraljudsläten, som ett lågfrekvensigt "boom" eller "whoom", kan produceras av hanråttor i lugnt tillstånd, när de tvättar sig eller slår sig ned för att sova." (Citerat direkt från Wikipedia utan ändringar)

Men något jag har märkt från mina råttor, är just de här lätena. Är det jag som kan höra ultraljud eller har någon annan också hört de här lätena? I början när jag fick mina råttor trodde jag att de var förkylda eller något, men sedan tyckte jag det lät exakt som kvitter, och nu har jag bara vant mig vid att de låter så när de busar. Men jag hittade aldrig något när jag sökta då på google. Och det där "whoom'et" har jag hört flera gånger när de sitter och myser på mina axlar.

Om det finns en tråd om det här ber jag om ursäkt! (länk skulle väldigt gärna uppskattas, för jag hittade inget själv Glad)

mikeiko
0

Hm, låter det från nosen eller lungorna på dem? Kan ju vara förkylning, eller om du har otur Mycoplasma.

"Whoomet" beskriver många som kattpurr ungefär :)

Apootie
0

#1 Nej, jag har vid flera tillfällen kontrollerat om det är därifrån, då jag var jätteorolig i början, jag har ju läst om myco och förkylningar! :(
Men det är blandat kvitter med pip och ljudet kommer som att de orsakar det själva, och inte förkylning eller så. Det låter även bara när de leker och studsar runt med varandra, men låter väldigt sällan. De rosslar eller piper aldrig annars på något sätt som skulle kunna vara förkylning (och de har inget porfyrin heller).

Ja, precis! :D

mikeiko
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hm, det får mig att tänka på den här videon, låter det såhär?

Apootie
0

Gud vad läskigt, jag skulle precis länka den videon!

Ja, det är EXAKT så de låter!

Mezzzanina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en film där man kan höra mina ena hane Chester göra små grymtande ljud när han busar med mig i badrummet.Höj volymen så hör ni. Är detta skrattljud tror ni?

Fjordell
5

#5 Det där låter snarare som rossel Obestämd

Mezzzanina
0

Nej det är inte rossel.Jag är väl bekant med rossel.Detta är små ljud som mina gör när de busar enbart.

Tro mig, dessa grabbar är friska som nötkärnor nu.Och rossel förkylningar och Mycoplasma känner jag väl igen eftersom jag haft en hel del råttor sedan 80-talet.Men detta ljudet har jag hört på flera av mina råttor just när de busar.Inte bara råttorna i detta gänget utan många råttor som jag haft hår låtit så någon gång ibland. Det låter som små svaga grymtningar eller som ett brummande från en humla.

Apootie
0

#7 Kanske är skratt, fast det låter annorlunda då vi egentligen inte kan höra det mesta av det?

KastKatt
0

sätter en tass. På ratbehavoir står det en del om läten och har en del ljudwfiler. Kan dock inte dela dem då jag är inne via mobil.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

mikeiko
0

Ett väldigt intressant ämne hursom! Vissa personer kan ju till exempel höra det högfrekventa ljudet från såna där "anti mosquito"-appar, så det kan ju onekligen vara så att vissa är mer ljudkänsliga än andra när det kommer till just ultraljud.

Apootie
0

#10 Ja! Jag läste på aftonbladet (hittade en artikel, kan länka den sedan om någon är intresserad, är inne på mobilen just nu) att ljuden (eller "skratten") låg på ca 50 kHz.

Fjordell
2

#7 Märkligt… Det är nämligen exakt sådär min Oliver låter ibland när han är ute ur buren och blir exalterad, och det var just pågrund av det ljudet jag tog honom till veterinären då det visade sig vara en luftvägsinfektion som var på g att bryta ut, jag fick baytril och hela köret.

zickan
0

Skumt ljud är det. Tycker inte heller det låter som rossel. Men om det nu skulle vara rossel så borde det ju bryta ut snart och inte bara vara när råttan leker. Brum hade ju samma ljud för sig som yngre, men var väl aldrig sjuk i samma veva?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Apootie
0

Tycker också det verkar konstigt att det skulle vara luftvägsinfektion av något slag.. Mina råttor har inget porfyrin alls vid ögonen eller nosen, och de rosslar inget, jag har lyssnat extra noga de senaste dagarna. Det är fortfarande bara när de busar. De har låtit så ända sedan jag skaffade dem (23:e november) och en luftvägsinfektion ligger väl inte på g att bryta ut i flera veckor?

Fjordell
5

Aaargh, hade skrivit en hel jävkla novell och så gick strömmen… Skrikandes

Hur som helst, Oliver har inte heller porfyrin vid varken ögon eller nos, eller några andra sjukdomstecken annat än just dessa grymtningar. Han är pigg och framåt, äter och dricker som han ska. Baytrilen hjälpte inte heller, utan han fortsätter att grymta lite då och då, men tycks inte störas av det. Veterinären sa då att det faktiskt finns en liten risk att det är en medfödd missbildning, exempelvis att råttan har fötts med aningen trånga luftvägar. Det är inte omöjligt. Något orsakar iallafall dessa ljud, sedan behöver det inte nödvändigtvis vara just luftvägsinfektion. Man kan nog spekulera i evigheter.

Apootie
2

Nä, fy vad jobbigt! Tur för mig att jag har en laptop Glad

Mina "grymtar" aldrig, utan det låter verkligen som fågelkvitter!

Ja, man kan som du sa spekulera hur länge som helst. Jag tycker det är lite synd att det inte finns någon "forskare" tillgänglig som har svaren :(

Mezzzanina
0

Jag har  under alla år haft så många råttor som låtit så.Nu senast Brum som var över tre år. De har alla vart glada och friska, så detta är inget sjukdonsljud.Utan mina låter så när jag busar med dem eller när de utforskar.De är de tillfällen då jag hört dessa ljud.

JoySurrender
0

"Innan de får morfin"???

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Apootie
0

#18 jag undrade också vad de menade med det, men antagligen menar de väl tamråttor.

KastKatt
1

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Apootie
0

Ooh! Roligt med ljudexempel!