Svartråtta?
Vi hade tre råttor där den ena av dom slogs med de andra, nu när jag läser om råttor på skolan har vi pratat om brunråtta och svartråtta. Att det finns tamråttor som är avlade efter svartråttan och jag berättade för läraren om utseendet på den som inte gick ihop med de anrda, att han va dubbelt så stor, jätte lång smal svans och läraren trådde att det kunde vara att han va framavlad ur svartråttan. Kan det stämma?
Om jag inte misstar mig, är väl svartråttan mycket mindre (ibland hälften så stor) än tamråttan?
Det är Väldigt tveksamt att det skulle vara en domesticerad svartråtta du har att göra med. Man tämjer inte svartråttor, rattus rattus, längre vad jag vet just pga att de är svåra att hantera och som #1 så är svartråttan Mindre än brunråttan.
Tror snarare att du har en stor, domesticerad brunråtta (rattus norvegicus) dvs tamråtta.
Är de hanar du har?
Råttan som bråkar med de andra, är den ny till flocken? I så fall kan det mycket väl vara introduktionsproblem och dominans det handlar om helt enkelt.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Okej, jag läste lite mer och märkte också att svartråttan är mindre Tyckte bara det va så konstigt med hans kroppsform om man jämförde med de andra två. Då är han väl bara en stor råtta :P