Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1105 ggr
deeremf
0

råttors hörsel

Hej

det är något jag länge har undrat över, har råttor selektiv hörsel?

Att de inte reagerar på ljud de är vana vid för att det inte är någon fara.

Mina råttor bryr sig exempelvis inget om musik eller ljud från tv-en.

[Emelie321]
0

Bra fråga, vill jag också veta :)

Två av mina grabbar reagerar inte heller ett dugg på tv, musik och annat oväsen, kan inte minnas att de någonsin reagerat på det heller.

Men en av dem kan fortfarande bli rädd för plötsliga tv ljud, t.ex explosionsljud … Dem är 10månader och har haft dem i cirka sex månader.

Eller är det bara individuellt?

RåttanElin
0

jag vet inte heller….?

men det känns som det är inviduellt, Mina var jätterädda för ijud när de var små. Men du är de knappt rädda för någonting längre. Men det kanske beror på att vi flyttade buren från mitt rum, till ett lite mer socialare ställe där hela familjen går runt, så nu så får de mycket mer uppmärksamhet bland hele familjen. I mitt rum var det tyst och mörkt större delen av dagen eftersom jag är i skolan, Men nu får de uppmärksamhet så ofta och så låter det mer. Så de har väll vant sig. Dessutom blir de helt utom sig så fort nån går förbi

Men vet inte om det är ett bra svar,eftersom det verkar så att dina råttor alltid har varit orädda…

Mvh RåttanElin Skämtar

Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3

MetalMii
0

Mina råttor är väldigt orädda för ljud, de gånger de blir skrämda och tar till flykt är som regel pga rörelser.

Dammsugaren är de helt orädda för, tvärtom går de gärna fram till den. Luktar väl spännande när den blåser ut en massa antar jag…

De har bott i köket sedan de var 2-3 veckor och är väl därmed rätt vana vid ljud. Jag och sambon lyssnar i stort sett bara på metal och det hela dagarna..

hus-musen
0

Ljud du är van vid och vet vad det betyder är ju en helt annan sak än plötsliga okända ljud och ovana situationer oavsett om du är en råtta. människa eller hund Glad Om råttan skulle reagera likadant på alla ljud och aldrig bli lugn så skulle den snart ha stressat ihjäl sig.

Qui dormit, non peccat