Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 855 ggr
[Emelie321]
2

Vad ska man göra? :(

Jag mår psykiskt dåligt varje gång jag ser fullvuxna råttor i en zooaffär. Ju äldre dem blir desto mer minskar chansen att dem kommer få ett hem och ett bra liv…

På grund av detta undviker jag så gott jag kan att ens se åt djuren när jag handlar tillbehör eller mat.

Men igår hände det igen … Tre underbara, fullvuxna hanar i en zooaffär. En av dem kom genast fram och hälsade på mig genom gallret, jättenyfiken. Satt och nosade länge och väl på mina fingrar.

Jag har sett dem förut när de var en stor grupp småsyskon, men nu är dessa tre kvar och det skriker i mig. Jag oroar mig för avlivning, ormat, jag vet inte vad Gråter

Hur sjutton ska jag hantera detta? Jag kan inte få deras ansikten ur synen framför mig. Känslan av att dem kanske blir kvar där över jul och lång tid framöver, för att sedan dö utan att ha fått ut något av sina liv.

Och ändå är detta ett öde som drabbar hur många smådjur som helst, men precis som i media om katastrofer världen över så berörs man tusenfalt mer med ett ansikte.

Det får mig att önska att råttor inte hölls som sällskapsdjur, eftersom som så många blir över. I alla fall när det inte kommer till privatuppfödning hos seriösa personer som kan behålla de ungar som blir över även där.

Hjälp mig, jag vill ta fram extraburen ur förrådet och ta hem grabbarna, men jag vågar inte höra med min sambo eftersom vi redan har sex stycken.
Hur ska jag hantera detta, och hur gör ni som kanske drabbas av samma känsla? Gråter

Cederin
4

Alla känner nog så ibland. Man får helt enkelt tänka att, hur brutalt det än är, så finns det miljoner djur som behandlas likadant om inte värre. Och genom att köpa råttorna främjar du zoohandeln till att växa. Du gör snarare råttorna som husdjur generellt en otjänst, hur synd man än kan tycka om dem med deras vädjande ögon. Det är hemskt, men det är så verkligheten ser ut.

Medarbetare på Naglar och Hår

[Emelie321]
0

#1 Ser förstår precis hur du menar, och jag håller fullständigt med. Problemet då är att tankarna "men vad hjälper det dem som redan är födda?" dyker upp.

Någon ny och bra lagstiftning gällande avlandet på djur skulle nog vara det enda som kunde leda allt i en bättre riktning … Men det lär inte hända.

Känns till och med dumt av mig att gå och hämta ut julklapparna till mina råttor jag har nu som äntligen kommit med posten idag, när jag vet att dem där tre sitter där dem sitter i sin bur. Vilket också är extremt dumt av mig att ens tänka i de banorna.

MetalMii
0

Många köper sällskapsdjur till jul, så chansen är stor att det är någon som vill ha dem :)

Grodan
1

Jag har faktiskt varit inne i flera zoobutiker här i Södermanland där man inte tar in möss och råttor just för att de inte vill riskera att "bli sittandes med dem". Det tycker jag är väldigt seriöst.

Det är ju lite galet tänkt egentligen, att bara råttbebisar är värda något. Att råttor "förlorar värdet" (både attraktionsvärde och pengavärde) med åldern, medans det ju egentligen är tvärtom. Äldre råttor är värda mer. De visar med sin ålder att de har hälsan. Ska du köpa djur från lab eller från destinationsuppfödare (uppfödare av djur till lab) så är oftast äldre djur dyrare än yngre.

Men givetvis finns ju myten om att man formar en ung råtta lättare än en äldre, och i många fall är det inte en myt. Jag själv är sådan att jag uppskattar äldre och vuxna råttor mer, men då tänker jag både i avelstermer och sällskapstermer.Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Fridborg
5

Gå in i dig själv. Har du tid, ork och möjlighet att ta dessa? De kanske visar aggression, stor risk att de blir sjuka pga grossistaveln och kan komma att kosta dig pengar och tårar.

Jag jobbar mycket för att råttors status ska höjas, men ibland får man se till det faktumet att även om dessa killar avlivas och blir ormmat så slängs de ju inte på soptippen. Naturen fungerar ju så, för alla djur utom människan, att de äter eller blir ätna.

Ha inte dåligt samvete för just dessa killar, eller några råttor/smådjur du ser. Rikta dig mot människan, djuraffären, och visa genom din passivitet att du inte tolererar det dem håller på med. Du gör mycket ibland i att inte göra någonting alls.

[Emelie321]
0

#3 Hoppas det, och ett bra hem också :)

#4 Jag tycker också själv "bättre" om vuxna råttor, som har mognat till och skaffat sig lite världsvana eller hur man ska säga … ^^

#5 Tid, plats, utrymme och möjlighet finns. Mina tre grabbar jag har nu kommer också från en djuraffär, likaså en av tjejerna :\ Jag vill själv aldrig någonsin avla eller skaffa "egna råttungar", så jag behöver åtminstone inte tänka i de genetiska banorna.

Men jag vet precis vad ni menar om att inte stödja den sortens avel, det är bara så baskat svårt när jag tycker så synd om dem som redan satts till världen >_<

Jag betvivlar starkt att dem kan komma hit trots att det praktiskt sett går. :(

Men tack för stödet, jag måste jobba mer på att inte engagera mig för mycket i hur andra mår antar jag :|

elinolsson1995
0

Gör det för ont i dig och du verkligen vill ha dom så tycker jag att du ska höra med din Sambo. :) Plocka hem dom och håll ett öga på dom så dom inte är sjuka eller vidare. Men som andra skrivit så tänk på hur många andra djur? det finns 1000-tals djuraffärer i världen. Och sedan så tror jag säkert att det kommer komma in en glad pojke/flicka efter julafton som plockar hem sötnosarna för sina julpengar eller kanske får dom i julklapp.

Grodan
0

#0 Jag tror ändå att råttorna kommer att bli köpta. Tyvärr finns ju djurklappar, hur mycket vi än vill att det inte ska vara så. Nästa vecka kommer de garanterat att hitta ett hem. Någon familj kommer att gå in och köpa dem. Det kan också innebära att någon månad efter jul kan de ligga på blocket… men det kan också gå jättebra…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

emarlum
0

Jag förstår dig!

Ibland försöker jag rädda djur… Men jag kan inte alltid göra det.

Fråga personalen på djuraffären vad som händer med dom hanarna om ingen köper dom… Att du vill hjälpa dom, istället för att djuraffären tex skulle avliva dom (vilket dom kanske tyvärr gör annars). Om dom har avlivning som enda alternativ så får du säkert dom om du kan hjälpa dom att få ett bra liv. Om du då skulle kunna få ta dom, men inte känner att du har möjlighet, lust, ork mm, så kan du be råtthjälpen om hjälp.

Så skulle jag göra.

Man kan inte rädda alla, men kan man rädda någon/några, då har man iallafall gjort något…

Ens samvete mår också mycket, mycket bättre efteråt… Och ser man något liknande igen och absolut inte kan göra något åt det, då vet man ju att man faktiskt har räddat några förut.

[Emelie321]
0

#7 Det är just det, man kan inte rädda alla, inte ens bråkdel. Men med ett ansikte på en sån råtta så blir det svårare :S

#8 Jag kommer att kika in igen någon vecka eller två efter jul och nyår och se om det blivit så, tänkte jag :)

#9 Tack! Det är precis så jag känner, det lilla man kan göra gör ju faktiskt skillnad för just de råttor man hjälper :) En oerhörd skillnad ibland.

Dilemmat är ju bara som sagts att man ofrivilligt stödjer den aveln, men jag ska erkänna att alla utom 3 av mina råttor jag har/haft kommer från djuraffärer - just därför att dem antingen har suttit ensamma där eller som mina tre grabbar jag har nu: dem var fulla av löss och jätteförkylda när jag skaffade dem. Jack var så lusig att han dragit bort all päls på hela ryggen för att det kliade så mycket. Jag visste att ingen skulle köpa dem i det skicket, så det bar raka vägen till veterinären.

Jag får se hur det blir, men jag tror inte att dem kommer kunna flytta hit :(

RåttanElin
0

AAh Alla djur bordes tas bort från djuraffärer!

- Meh då blir det ju ingen djuraffär säger många

- Men det finns ju fortfarande djurgrejer!.Det bästa vore ju om det var en djuraffär utan djur,med riktigt kunnig personal. Sen gick man in där och sa:

-Jag är intresserad av två råttor

Och så visade dom olika uppfödare och visade de bilder på olika kullar.om man sedan gillade uppfödaren så fick man adress,telefonnummer eller mail så kunde man åka och titta

Det tycker jag skulle vara mycket bättre

Mvh RåttanElin Skämtar

Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3

chexxx
0

Måste bara inflika en sak angående råttor och djuraffärer. För några månader sedan var jag på min stads enda djuraffär. Där satt det en ensam roan hane i en bur. Han såg SÅ JÄVLA LEDSEN ut:( Alltså vad ont sånt gör i hjärtat.

En positiv sak är iaf att senaste 2 månaderna har jag inte sett några råttor alls på djuraffären min. Förhoppningsvis har dom slutat ta in. Man kan såklart fortfarande beställa men ändå en vinst för oss råttälskare!!

Tycker det är fantatstiskt att du gett så många "oönskade" råttor nytt hem:)

SoKawaii
0

Jag känner samma sak! Det river i hjärtat. Men min tanke är att finns det efterfrågan och kunder så föds det bara upp fler..så om du tar hem de tre pojkarna så har butiken tjänat en peng och avlar fler. Men om ingen köper, så avlas det inte. …tror jag :/

"Do small things, with great love"

[Emelie321]
0

#13 Ja :( Det är just det som är problemet. Men så länge jag ser på råttorna så individuellt som jag gör, så kan det antagligen inte förhindra mig från att skaffa fler zooråttor i framtiden.

En av mina värsta "ångestar" när det gäller zooråttor, och anledningen till att jag lätt faller för att skaffa dem, är för att jag vet att alla seriösa uppfödare inte har ihjäl sina ungar som kanske inte fick ett nytt hem. Men zooråttorna däremot … Det var för ett tag sedan en tråd här på iFokus om några hanar i en zoobutik som skulle avlivas vid sex månaders ålder för att dem var för gamla(!). Ormmat? Sitta i sin zoobutik hela livet utan stimulans? Det är DET som gör det så jobbigt.

Men som sagt Arken Zoo har ju inte råttor, kanske av moraliska skäl? Det är bara att hoppas att fler följer i deras fotspår.

Just dem pojkarna jag nämnde i trådstarten kunde tyvärr inte komma hit dock Gråter Efter mycket noggrant övervägande och många dagars tvivel så kom jag fram till att det inte skulle funka med 3 flockar, om de nu inte skulle gå att få ihop med de tre pojkar jag redan har. Det skulle påverka råttornas springafritt-tid alldeles för mycket :\

Dessutom gick mitt senaste veterinärbesök i förrförra veckan på 2200kr med medicinerna inräknat. Jag vet inte om jag skulle ha råd att medicinera så många råttor om något akut inträffade allihop samtidigt. Jag har alltid en råttbufffert, men i dagsläget kan jag inte bygga upp den så högt som jag vill tillräckligt snabbt för att kunna skaffa fler, och jag har redan sex stycken.

Men det gör fortfarande ont att tänka på dem Rynkar på näsan

SoKawaii
0

Mm, jag vet. Hade jag bott större hade jag plokkat hem vartenda djur som var hemlöst. Vilket inte är logiskt alls, men det är så jag känner. Var i min lokala djurbutik förra vekkan och skulle köpa alspån till mina råttor…gikk som vanligt inom djur-rummet för att se hur de har de och hur många djur som fanns…stannade såklart och hälsade på de råttorna som var där och frågade vart dumboråttorna var, eftersom det stod på en lapp. Varpå jag fikk svaret, nä vi har inga för tillfället men vi föder upp om du vill ha! Eeehm, nä takk! Det gjorde mej förbannad!!! Det räkker väll med de råttorna de har instängda i bur 24/7!? Ska de föda upp en kull med typ tio ungar bara för att en kund kanske vill ha en eller två, så får resten bo där, instängda resten av livet tills de slutar som ormmat! …jag gikk…utan att köpa spån!

"Do small things, with great love"