Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1177 ggr
Bebblan
2

Bra färdigblandat torrfoder?

Hejsan, idag får jag hem mina pluttar och jag undrar om ni har tips på något bra färdig blandat Torrfoder som man kan köpa på vanliga djuraffärer? ^^ Jag har nämligen blandat eget med frön, 5 sädesslag & torkad osockrad frukt men kommer i fortsättningen behöva köpa färdigt (eventuellt) som är ganska billigt, så, några tips? :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Cederin
2

Billigt bra Torrfoder hittar du nog tyvärr inte vad jag vet… Det är nästan alltid för mycket fett och annat skit i de färdiga, det är bättre att köpa färdig grynblandning med alla sädesslag för 20 kr och sen lägga till allt vad din budget tillåter. Om jag har det körigt någon månad så kan jag bara slänga i lite osockrade flingor, knäckebröd, kanske några nötter och sådär. Behöver inte bli dyrare än så egentligen.

Medarbetare på Naglar och Hår

kolpa
0

Jag har ett Torrfoder som är bra och det använder jag när jag inte gör eget, det är bland annat grönsaker, frukter och nötter och innehåller bra vitaminer och minilarer samt aminosyror:)

De heter Rat Nature :)

Lycka till!

Cederin
0

Dock kostar Rat Nature ca. 79 kr för 750 gram (källa Arken Zoo)
Så om det är en fråga om budget så är hemmagjort både bättre och billigare. :)

kolpa
0

#3 Jag köper mycket billigare på Grizzly zoo:) Vet inte hur mycket jag betalar men det är mycket billigare:)

kolpa
0

49 kronor för 750 gram kostar det :)

Cederin
1

Ja då var det ju billigare! :) Dock om man jämför med t.ex. AXA's Grynblanding 800 gram, rek. pris 18 kr där man sedan kan slänga i lite vad man har hemma så blir det billigare. Inga oljor eller fetter heller som det finns i färdigt, bland annat Rat Nature. Tycker att det känns mycket säkrare när man vet exakt vad man stoppar i dem. Jag rekommenderar hemmagjort alla gånger, men sen får man ju bedöma själv. :)

kolpa
0

#6 Jaha och vart finns den, tror inte vi har det på vår Grizzly iallafall? -:)

Cederin
0

AXA's Grynblandning finns nästan överallt; ICA, coop osv. :) Det är ungefär samma som naturell müsli, bara att den enbart innehåller de fyra sädesslagen och inget annat.

hus-musen
0

#6 49 kr för 750 gram mat är ju inte särskilt billigt, 1 kg musli med nötter och fröer på Ica kostar ju max 30 kr om man väljer dyra ekologiskaGlad
Sockerfria muslin jag brukar köra med nötter, solrosfrön och lite annat i tror jag kostar 22 kr kg. Dyr men har inte många råttor så det funkar.

Qui dormit, non peccat

kolpa
0

#9 Antar att du menar min (#5) nej jag har inte sagt att det är så billigt:) men det är iallafall bra mat, tycker jag:)

UrchinFamiljen
0

Jag håller med kolpa om Rat Nature, det är jättebra mat men vet dock inte om det är billigt eller ej. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

hus-musen
0

#10 Jo det finns betydligt sämre färdigfoder att köpa Glad har använt det där någon gång och blandat ut i torrfodret jag har, men det innehåller för mycket socker och fetter tycker jag för att pojkarna ska få äta det som enda Torrfoder. I övrigt så är det ju rätt ok närinsmässigt Glad http://www.versele-laga.com/Nutri/Nutrition/Pages/Products/index.jsp?ran=20644&pro=20723&fam=224&ani=5339&rac=0

Qui dormit, non peccat

Bebblan
0

Tack för alla svar! Men om inte färdig blandat är att rekommendera, hur får jag mina pöjkar att börja äta det egenblandade? Det har stått orört i 3 dygn nu, de har endast smakat lite på de torkade frukterna :o

//Ebba

chexxx
0

Hade också detta problem. Mina råttor vägrade äta mitt egen blandande foder. Jag gav till sist upp.

Nu köper jag Rat Nature och blandar ut det ordentligt med Axas grynblandning. Sen tar jag bort en del av den överdrivna mängden nötter!

Bebblan
0

#14 Gilöar dem det fodret? :)

//Ebba

chexxx
0

#15: Ja det gör dom! Självklart äter dom ju det godaste av Rat Nature först haha. Men det slinker ändå ner förvånansvärt mycket gryn :)

Bebblan
0

Då kanske jag borde prova det ett tag då och se om det går bättre :))

//Ebba