Para ihop aggressiv råtta?
Hej!
Jag har två st ensamma råtthanar som jag skulle vilja ha ihop.
problemet är bara det att den ena är aggressiv mot andra råttor.
Vart ska dom mötas?
Kan man bada dom innan så att ingen av dom luktar så mycket? går det bättre då?
Eller har du andra tips?
Tacksamm för snabba svar! :)
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3
Bada är en bra grej :) Även att tvätta av golven i hemmet, eller andra ytor de springer mycket, burinredning m.m där de kan ha markerat revir. Då minskar risken att de blir påminda om det.
Sen kan det vara bra att "skynda långsamt". Låt de träffas på neutral mark i korta stunder om de visar sig att den ena visar minsta tecken på aggresivitet. Men låt dem träffas ofta.
Är de i olika burar nu? I så fall kan du även ha burarna stående intill varandra så att de ständigt känner lukten och kan se se den andre. Då vänjer dig sig snabbt vid varandras närvaro även om dem inte bor ihop just då.
Hoppas det går bra! :)
Tack så mycket! :)
Hade tänkt prova bada dem idag, och städa båda burarna. Får möblera om i burstöket så att dom kan stå närmare!
Åh juste ja, innan du prövar att sätta ihop dem i samma bur kan en total ommöblering också ha en bra effekt. Då blir den som bodde där först lite "förvirrad" den med över den nya miljön.
När du säger att han är aggressiv mot andra råttor, vilka tecken visar han osv? Biter han hål på andra råttor?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
biter inte direkt hål. utan bråkar reser ragg, gnuggar väääldigt mycket mot gallret.
Somsagt, det är mest det att han börjar bråka, dra ifrån päls från de andra råttorna ovs.