Nervösa råttor
Hej! Har haft mina råttflickor, ca 5 veckor vid köpseln, i sex dagar nu och tyvärr verkar dom vara rätt nervösa och rädda till läggningen. ( Har haft väldigt dålig erfarenhet med zoo-råttor med dåligt temperemant förut så den här gången hade jag sagt NO NO till att handla från butik, men jag inser att jag har varit otroligt korkad när jag trodde att jag om jag köpte bebisar från en privatperson via en blocketannons automatisk skulle ge sociala och människovana råttor. Det var inte förens efteråt som jag förstod att personen ändå på något sätt hade koppling till zoo.)
Alltså, Tilly och Magda vill inte gärna att man ska klappa och röra vid dom och trycker mest i hörnet av buren eller limmar fast vid sig vid gallret, särskilt när jag ska försöka plocka upp dom. Dom tre senaste dagarna har jag tagit upp dom och haft dom på axeln där dom gömt sig under mitt hår i ca 1-2 timmar medan jag suttit på sängen och kollat på tv, och igår så lyckades den ena råttan fly ner på golvet när jag skulle sätta in henne i buren igen. Där gömde hon sig under en byrå med smal springa och sedan sprang hon in under badkaret och verkar leta alla slags flyktvägar så att jag inte skulle få tag på henne.
Av vad jag läst av andras erfarenheter, borde det inte varit den nya miljön som varit skrämmande och inte jag? Borde inte jag varit typ…tryggheten? Jag kan inte hjälpa det, men blir väldigt ledsen av att känna att mina råttor verkar vara rädda för mig. Och jag har ju läst att man ska plocka upp dom ofta för att dom ska vänja sig vid en, men mår som dåligt varje gång för att det känns som om att jag tvångshanterar dom och gör något mot deras vilja.
Att dom frivilligt skulle komma ur buren och till mig känns inte särskilt trovärdigt i dagsläget, iallafall för den ena råttan.
Har försökt att mata dom när dom sitter på min axel men jag antar att dom är för nervösa för att äta.
Det jag undrar är väll om jag ska fortsätta göra som jag gör, att ha dom under axeln, under tröjan, på kvällarna? Om det finns hopp för att dom kommer bli handtama och sociala?
Försök att umgås så mycket som möjligt med dina råttor.
Ge dem trygghet och närhet, visa att du är pålitlig och ha tålamod.
Det kan vara så att de är nervösa för att de har blivit av med sin flock nydligen. Det är en enormt stor påfrestelse för råttor då de är flockdjur.
Det här kan gå bra!
Lycka till.