Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1548 ggr
[rattways]
0

Planerad kull i Januari 2013!

**Min planerade parning är snart här ^^

Jag hade dock en annan hane planerad förut men övervägde att han inte var den bästa kombinationen till min hona. Och efter ett tag hitta jag en stilig rackare som verkar ha just det jag sökt efter. Han är lugn och snäll. Även riktigt stor vilket känns toppen då jag sökt en stor pojke väldigt länge.

Här kommer lite info om hur det ser ut just nu.

När kommer paret att sättas ihop: Den 20 December 2012

När blir förlossningen: Någon gång i Januari 2013

Vilka förväntade färger blir det i kullen: Siamese, Silver Black, Black, Champagne/Beige och Mink

Vilka förväntade teckningar blir det i kullen: Self, European Berkshire och Hooded

Vilka förväntade öron/pälstyper blir det i kullen: Dumbo,Toppörade och dumbobärare (toppörade)

Övrigt: Om annan teckning eller färg så är det bara kul. Denna parning är mest för friska gener samt lugna och lätt hanterbara.

Honan!
Namn: Popcorn
Född: 8/5-2012
Färg/Teckning: Seal Point Siamese
Örontyp: Dumbo
Päls: Slät
Ögon: Röda
Sjukdom: Ingen
Vikt: 324 Gram
Ägare: Rattways
Uppfödare: Maria

Varför honan lämpar sig till avel:

Hon är mjuk att hantera. Bra hull och väldigt nyfiken av sig. Hon är väldigt flocksmart och bra temperament. Hon vill gärna inte vara stilla i handen då det kryper i henne. Men ändå finns det inget bättre än att somna i mattes nacke strax efteråt.

Hanen!
Namn: Egon
Född: Ca 1 år gammal
Färg/Teckning: Black Hooded
Örontyp: Toppörad
Päls: Rexad
Ögon: Svarta
Sjukdom: Ingen
Vikt: 701 Gram
Ägare: Rinrats
Uppfödare: ?

Varför hanen lämpar sig till avel:

Han är väldigt lugn av sig och tar dagen som den kommer. Han har en snäll blick och är vänlig när man lyfter honom. Han har visat sig vara snäll, har god temperament, flocksmart och bra hull. Vad förväntas med denna parning: Eftersom honan är så pigg och nyfiken av sig så har jag valt en mer lugnare hane till hennes sällskap. Honan är mjukare att hantera än hanen men ändå är han också mjuk att hantera. Vi hoppas att ungarna blir väldigt mjuka och lugna av sig. Därför tror vi att denna kombination ger fina ungar. Friska, stresståliga, flocksmarta, mjuk i kropp men ändå nyfikna och lugna. et kommer bli en rolig blandning med lugna och busiga ungar.

Och har jag glömt en viktig detalj så säg bara till. Känns som om jag har fått med det mesta nu iallafall :)**

[rattways]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på den blivande modern då :P

Popcorn :P

[rattways]
0

Och här kommer "minstingen" den blivande farsan :D

Egon :P

Steffiiee
0

Men åhh.. Blir bra sugen på att skaffa fina råttor igen :) Vilka finingar!!

RåttanElin
0

hmmm verkar som om det kan bli en riktigt bra kull:)

Jag KANSKE är intresserad

Mvh RåttanElin Skämtar

Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3

[rattways]
0

#1 Hehe tackar, Och ja man ser råttor här inne varje dag och man blir alltid lika sugen för fler ^^

#2 Jo jag känner själv att kullen blir bra nog spännande ^^

wintermynta
3

Rent teckningsmässigt: Varför???

Fjordell
7

Rent teckningsmässigt är det väl inte den bästa av kombinationer… Men det kanske är en ren och skär hälsa/temperamentsparning?

[rattways]
3

6# Jag bryr mig inte så mycket om färg eller teckning. Här gäller det friska och lugna föräldrar. Huvudsaken att avla fram på friska generna.

Jag har haft många zoo råttor, Varav många vanligtvis blev sjuka. Så det är min prio ett. Avla fram friska bra råttor så man ska slippa dom där nysningarna och allt som dom kan ha/få. :)

[rattways]
3

#7 Jo precis som du skriver, hälsa och temperament bland annat. Jag lägger min tid hellre på friska råttor än färger och teckningar.

Det blir väll längre fram när jag märker att dom håller sig friska under flera generationer så kan jag börja tänka på lite mer färger osv. Ja du förstår nog :)

ceccie
1

#9# håller med dig.

bankfack
4

#9 Ja, jag tycker också att man kan resonera så, att hälsa och temperament är viktigast. Men jag tycker att du gör fel om du kritiserar de som avlar med färg och teckning i åtanke, när du själv tänker para på en relativt ung hane med vad jag uppfattar som okänd stam.

I och med hanens okända bakgrund vet du inget om temperamentet eller hälsa där bakom. Han kan ha blindgalna syskon och vara den enda som är schysst. Eller så kan han komma från en släkt där de får stroke vid 1,2 månader (de finns).

Hälsomässigt kan han ju ha utvecklat en uppsjö sjukdomar innan han blivit gammal.

Jag säger inte att det är en dålig parning eller att du är omoralisk på något vis. Jag säger bara att om du tänker ha hälsa och temperament som ledstjärna, så tycker jag att du har en lite snäv syn.

[rattways]
1

#11 Det är som du säger att hanen är kanske lite ung osv.
Jag har hans 3 syskon iallafall och det hjälper mig på spåret även om jag inte vet så mycket mer än så. Trots det så försöker jag fortfarande få tag på uppfödaren till hanen för att få en stam på dem :)

Och med tanke på att många råttor haft snuva och rossel m.m. så använde jag hanen som aldrig varit sjuk eller har haft eller har rossel. Temperament mässigt så är han mycket lugn.

Och jag säger inget om dem som avlar på färg och teckningar, det är bara bra och kul för många köpare att välja den färg osv de vill ha. Att avla på hälsa och temperament kan innebära att det blir mycket i en och samma färg, exempel svart osv.  :)

[rattways]
0

Popcorn är dräktig! Om vi har räknat dagarna rätt så skall dom komma nu i helgen. Ungarna har åkt nedåt. :)

ceccie
0

Spännande och se vad det blir för något

[rattways]
0

#14 Ja det är det :P

[rattways]
0

Ja, hon blev visst dräktig lite senare än vad vi trodde. Men igår kom dem, 12 stycken småttingar. Ser ut att könen är 50/50 på dem oxå, 3 eller 4 rexar och resten är släta. två rödögda och resten svarta. Ser idag att några blir mer helfärgade, några hooded. Kanske oxå varigated, kommer inte på just nu vad såna heter, men huvuden är mörka och slutar efter framtassarna på ett ungefär. Får se när färgen syns lite mer :)

Tror Temat till kullen blir: Miley cyrus. Hennes låtar :P

[ellinorpontus]
0

Hallå! Vi är ett par som söker ett par dumborex-råttor. Har haft flera råttor tidigare och kände att nu är det dags igen! Hade jättegärna köpt ett par hanar (honor går bra ifall det ej finns 2 hanar till salu) utav dig om det skulle vara möjligt? Vi bor i Norrtälje och kan garantera ett kärleksfullt hem för de små liven :) hör gärna av dig så fort du kan! Min email är ellinorliden_@hotmail.com. Tack på förhand,

Ellinor