Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 916 ggr
Skogsmongot
1

Smittar min magsjuka råttorna?

Trodde jag hade fått magsjuka här om dagen och jag ville absolut inte smitta mina råttisar (det visade dock vara matförgiftning). Så jag sökte och läste om varför råttor inte kan spy osv. men hittade inget riktigt svar. Så, kan råttorna bli smittade av mänsklig magsjuka?

KastKatt
0

tass

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Grodan
0

Ingen aning. Jag har aldrig varit magsjuk så jag vet inte.

Jag har heller inte hittat någon riktigt tillförlitlig källa än gällande om människor kan smitta sina djur med något, så hittills har jag tagit det med en nypa salt i alla år, vad än folk säger. Folk säger ju att man kan smitta sina djur med förkylning och magsjuka (fast lika många säger att det är bullshit… hm…), men som sagt, jag har inte sett det och har ingen erfarenhet heller. Är sällan sjuk av smittbara saker… och de gånger jag varit sjuk så har jag aldrig smittat varken möss, råttor, iller eller hund.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Skogsmongot
0

Okej Grodan, tack! Glad Själv vet jag att vissa av våra förkylningar smittar och har även märkt det själv, men jag tvivlar på att andra smittsamma "människo-sjukdomar" smittar råttorna men är ändå lite mer varsam vid hantering av deras mat och vatten om jag är sjuk.

hus-musen
0

Finns ju bakterier och virus som går på både människor och djur även om de flesta är artbundna. Personligen chansar jag inte utan hanterar dem lite mindre än normalt. Men överlag så behöver man inte oroa sig direkt.

Qui dormit, non peccat

Skogsmongot
0

okej hus-musen, tack! Glad