Vad är det för fläckar?
hmm, ingen som vet?
Du får nog ha lite tålamod, det kan dröja innan det kommer någon som kan ha någon aning om vad det är.
Själv tycker jag det ser ut som Merle-fläckar. Men mig veterligen så måste råttan vara Pearl för att kunna vara Merle, och tycker inte dendär bebisen ser ut att vara det. Men så är ju jag nybörjare inom ämnet, så vad jag tror spelar egentligen inte så stor roll. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Tack för ditt svar iallafall, jag tycker merle låter intressant ^^ Får se vad andra säger :)
Jag tycker också att det ser ut som merle-fläckar.
Det kan förekomma på lilac (minkbaserad) också förutom pearl, så ev. lilac merle skulle det kunna vara :)
Merle finns på mink också (visade bild på sådan i tråden "Merle")
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Hmm, nu har jag aldrig fått en unge som varit mink så vet inte hur dem ser ut.. Men jag har deras mammas syster som är en havana :) Jag tror jag ska ta fler, nyare bilder på dem ^^
#7 Här har du en väldigt ung mink bebis :)
http://zakaraa.webs.com/apps/photos/photo?photoid=119381067
(det är honan som har merlefläcken i "Merle" tråden, även här kan du se merlefläcken på "axeln")
#5 När jag skrev minkbaserad lilac, då menade jag blue+mink som "vi" kallar för Lavender, så Lavender Merle istället för Lilac Merle.
Det kan ju vara en helt annan färgblandning än blue+mink beroende på vad som finns i stamtavlan.
Vanlig mink är en mellanbrun färg. Mock Mink är en mörkare brun färg än mink. Coffee (mink+chocolate) är ljusare brun än mink. Chocolate är en mörkbrun färg.
Nu för tiden finns det många olika bruna nyanser, ljusbrun-mörkbrun pga att man har blandat mink, mock mink, chocolate och coffee med andra färger som tex. blue och russian blue.
Ögonfärgen påverkar också.
Har själv en råtta som såg beigeaktig ut i pälsen som bebis, med mörka rubinögon (Rr) genetiskt (ej rr som en beige har). Han blev ljusbrun som vuxen. Har tyvärr inte lyckats lista ut vad han är genetiskt ännu. Färgen påminner om din bebis färg.
Tyvärr är svårt att avgöra färger idag med alla färgblandningar som görs. Det var betydligt lättare förr :)
Vad är merlefläckar?
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
#13 Det finns ev. tre möjligheter/teorier i din stamtavla som ev. kan påverka färgen.
Den första är att det finns blue och mink i stamtavlan. Du har även dove i din stamtavla som kan påverka färgen.
Den andra är att råttan Danzie i din stamtavla kan vara en silver black "charcoal" istället för en silver black. Hon ser ut som en "charcoal" på bilden, men bilden kan vara missvisande pga ljuset.
Det jag kallar för Silver Black Charcoal, "Charcoal" är för mig en blekt svart råtta som troligen blekts pga silvergenen och som dyker upp i tecknade kullar där föräldrarna är silver black eller silver black charcoal (mina egna studier/teorier av silver genen som inte är klar ännu.) Den mörkbruna färgen påminner lite om chocolatefärgen för ett otränat öga, men den mörkbruna färgen är inte chocolate, varken till färgen/fenotypen eller genetiskt.
Om mamman är silver black charcoal och bär på minkgenen och om pappan också bär på minkgenen, då kan bebisen ha fått den blekande genen från mamman och minkgenen från båda föräldrarna, och då skulle den kunna vara en silver mink charcoal, dvs. en blekt mink, och i såna fall blir den ljusare brun i färgen som vuxen än en vanlig mink.
Den tredje möjligheten/teorin som ev. skulle kunna påverka färgen är om mamma är en silver black charcoal istället för silver black och pappan är en champagne, dvs. att det finns 2 "blekande" gener hos föräldrarna, dels "charcoal" och dels pp genen (champagne) och att den kombinationen ev. kan påverka färgen.
Detta är bara mina egna teorier om det hela som skulle kunna påverka färgen :)
#14 Merlefläckar, det är en gen som kan ge mörka/svarta spridda fläckar på pälsen och som syns bäst på ljusa råttor. Genen är ovanlig här i Sverige.
#15 Oj, så pass, där kom det saker jag aldrig hört eller läst förut :O
Jag tänkte försöker färg ge ungarna idag… Ska öppna en ny tråd senare som kommer heta Älvor kullen. Där får man oxå hjälpa till att bestämma färg på dem, som sagt vissa är svåra att se, som du säger eventuelltl bleka och som en annan sa att färgerna kan blandas.. Här behövs hjälp! 
#16 Det stämmer väl ändå inte?
Om merlegenen fungerar på råttor, som på alla andra djur där det förekommer merle, så är det tvärtom.
Merle är en blekgen som bleker partier i färger, vilket gör att värddjuret ser fläckigt ut. Alltså, merlegenen ger inte mörka fläckar, utan bleker bara partier vilket gör att vissa områden ser ut som fläckar.
Så fungerar det iaf på hundar och möss, vore ju konstigt om samma gen skulle fungera annorlunda på just råttor..
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Merle på råttor är precis som #16 säger :)
Mer info om merle: http://rattor.ifokus.se/discussions/4d970f8ec5c6a7098e0006a3-merle?discussions-5
Hur kommer det sig att genen fungerar på ett annat sätt på bara råttor?
Då borde det ju egentligen vara en helt annan gen än just merle, eftersom merlegenen gör precis det som jag skrev. Som sagt, iaf på alla andra djurslag som kan ha merlegenen. Varför är råttor så annorlunda? Eller har dom bara upptäck en speciell gen som ger fläckar och kallar det merle eller? :S
http://funfamilyrodentry.weebly.com/rats.html, hennes råttor ser ut som riktiga merlar.
Alltså att genen har blekt färgen, förutom vissa, små områden. Det är det som är merle.
Men att det ska vara små, mörka fläckar på en i övrigt färgad råtta (som i denna tråden) det ser inte ett dugg ut som merlegenens verk.
#21 Av den länk du skickade, så ser jag råttor som har en färg med mörka fläckar typ eller vad man kallar det. Ser inga som har blekts :/
#21 Jag kan inte se några blekta fläckar alls på de bilderna faktiskt, bilden till höger i rad 2 ser man extremt tydliga merlefläckar, dvs de mörka.
Kan hända att Merle på råttor fungerar på annat sätt än övriga djur men i råttor så ger merle, MeMe, mörka fläckar precis som bebisen i #0 och i länken du själv länkade till.
Merle för råttor behöver inte vara samma gen som merle på andra djur.
#21 här är oxå en bra sida då du ser väl dom där fläckarna :) http://funfamilyrodentry.weebly.com/willow.html
Här hittade jag på¨möss, ser ut som om dom oxå har svarta fläckar ?
http://mus.ifokus.se/articles/4d713988b9cb462227050d2b-in-close-up-chilloutarea-mousery#4d7124efb9cb462141047e53-1
Sedan hittade jag som du beskriver, stod merle/roan och som med råttor så är det roan genen som bleks :)
Är det bara en flisfilt du har som bottenmatterial? :) (lite OT, sorry)
#27 Jag har dem ute på sängen ^^ Har annars toa-lett som bottenmatterial i buren :P Har ingen större lust att ha sånt utstrött i sängen 
Ni förstår nog inte vad jag menar xD
Alls xD
Och merlegenen på råttor kan inte fungera annorlunda än merlegenen på andra djurarter, eftersom merlegenen är en enda gen. Råttan här ser mer ut som mosaik än merle. Ska leta upp lite bättre jämförelsebilder så kanske ni förstår bättre.
Råttan här är för jämn i färgen för att vara merle, eftersom merle påverkar hela kroppens färg, inte bara ett par ynka fläckar.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.4820628994944.192391.1272998790&type=3
http://www.ratspacnw.org/standards/shaded.htm
Ser ni inte detsamma som jag?
Merlegenen påverkar som sagt hela kroppens färg, inte bara några ynka fläckar. Alla djur med merlegenen är från grunden, helfärgad. Men merlegenen gör så att färgen bleks ner väldigt ojämnt, alltså är merledjur inte jämnt färgade över kroppen. Som råttan här i tråden. Som sagt, jag tror att folk har namngett det fel, eller att folk har uppfattat fenomenet, och att de flesta som kallas för merle, egentligen är mosaik. Några små fläckar är en helt annan sak än ett djur med merlegenen. Inte bara för utseendet, utan för hälsan och genens påverkan. Merlegenen är otroligt komplex, tro mig xD Jag studerar den utan och innan, för att kunna få fram friska merlevalpar, vilket är en mindre vetenskap, eftersom man måste vara otroligt noggrann vid val av avelsdjur, eftersom merle+merle är letalt.
Här hittade jag i texterna på det du skickade och google översatte det:
Merle färg
fläckar / fläckar
på en ljusare grundfärg.
Vanligtvis ses som pärla Merles och
försilvrad minkar / syrener. Merle
kan ses på fast eller
standardiserade märkt råtta.
Fel: markerade tår
/ fötter
DQ: bläs, ränder
Merle
Okänd gen eller modifieringsmedel
Merling är en typ av fläckar. Det gör inte
en råtta en "trefärgad."
På bilden råtta är
en pärla merle, men
merling kan visa på
andra färger, såsom lila, utan pärlan genen
är närvarande.
Första råtta-A
/ A m / m PE / pe
(mink)
Andra råtta-A
/ A m / m PE / pe
(mink)
RSA "Merle råttor
kan visas i någon erkänd färg. Det unika
är ett mönster av mörka stänk-spots fördelade över
hela ljusare bakgrundsfärg
så att likna en merle
hund. Splash-spots bör vara många och tydliga."
AFRMA "Merle råttor kan visas i
någon erkänd färg. Det unika är ett mönster av mörka stänk-spots jämnt
fördelade över hela ljusare
bakgrundsfärg så att likna en merle hund.
Splash-spots bör vara många och tydliga. Splash
-spots kommer att vara mindre framträdande på en icke-försilvrad bakgrundsfärg. Ögonfärg att motsvara bilens färg. "
RatsPacNW "Merled färg fläckar / slotches på en ljusare grundfärg.
Vanligtvis ses som pärla Merles och
försilvrad minkar / syrener."
NFRS "Merle råttor
kan visas i Pearl och kanel pärla. Det
unika är ett mönster av mörka
stänk-spots jämnt fördelade över hela ljusare bakgrundsfärg
så att likna en merle
hund. Markeringarna bör vara många och tydliga. Ögonfärg svart. "
Pearl råttan är en ljus pärla färg och
syns när råttan
har två kopior av
mink genen (mm) och en kopia av Pearl
genen (PE). Merle är en pärla baserad råtta
med tillägg av "semi-dominant" Merling "genen. Denna gen orsakar
pigment som ska produceras i antingen prickar eller fläckar av mörk färg på olika
platser på råttor pälsen. Tanken är att
välja för råttor med tydliga
definierade spotting över hela kroppen. råttan
ovan har fläckar i
ansiktet, axeln och rumpan
område. de var svåra
att fånga med kameran eftersom mörk fläck är
översvämmad med ljus.
När en råtta är
en pärla Merle, är deras genotyp aa mm Pepe Meme. När du föder två pärla Merles ihop
de barn som föds pärla
merle skulle ha denna genotyp: aa mm Pepe Meme. Alla barn som är dubbla
homozygota eller antingen
PE eller mig (exempel: Pepe Meme eller Pepe MeMe eller PePe MeMe) kommer aldrig att
födas. Ibland uppfödare som
par två Pearl
Merles lämna synpunkter på hur kullarna är små i
storlek.
Antingen är jag helt dum i huvudet som inte lyckas fatta. Men jag ser ingenstans i texten att merle bleks :O
I texten du skrev/infogade nu så framgår det ju att det är mörkare fläckar på en ljusare bakgrund.
#29 Jag ser som sagt ingenting ljust utan snarare mörka fläckar.
Precis som Rinrats hittar jag samma text "fläckar på en ljusare botten"
("Merle color spots/splotches on a lighter base coat. Usually seen as pearl merles and silvered minks/lilacs. Merle may be seen on solid or any standardized marked rat." från länk 2 i ditt inlägg #29)
Alla bilder du visade är ju på råttor med Mörka fläckar, inga ljusa. Så nja jag ser inte det du ser för du verkar se en mörk råtta med ljusa fläckar, vi andra ser en ljus råtta med mörka fläckar. Precis som texten du själv länkade till visar :P
Du säger att du studerar den för att få fram valpar, inte råttor så det är nog en väldigt stor skillnad där.
#31 Ja något jag oxå uppfattade det som ^^ Min hona vad jag vet är ljus så är det väl inte helt omöjligt ^^
Det är med merle var mig krångligt
Inte lätt när alla säger olika :(
#32, Puh inte bara jag som ser det, skönt ^^
#33 Jag har aldrig hört att merle skulle bleka, enda blekgenen jag vet om är Roan (och någon med har jag för mig som jag totalt blömt namnet på.. något på E har jag för mig)
Och alla som sagt att det är merle, dessa mörka fläckar är ju även uppfödare med kunskap bakom sig så jag litar på dem och alla bilder som visar. (både i denna tråd och merle-tråden där det länkas til lsamma sida som här.)
För bilderna visar ju solklart råttor med mörka markeringar.
Sedan står det ju även i länk 2 i #29 (http://www.ratspacnw.org/standards/shaded.htm)
"RatsPacNW Shaded Standards", alltså Skuggad, så Mörka "fläckar"
#35 Ja jag tycker oxå att det verkar mycket märkligt att det står tydligt mörka fläckar på en ljus råtta. Står absolut inget om att det ska blekas..
Så vart har du fått den informationen ifrån DencieP?
VAR har jag skrivit om LJUSA fläckar?
Informationen har jag fått av att jag gått speciella kurser som handlat om just merlegenen.
Precis det jag skrivit om merlegenen (alltså om GENEN merle, inte "råttfärgen merle, som tydligen är felaktigt benämnd) stämmer, att råttan egentligen är enfärgad, men genen bleker ner vissa av färgpartierna, så att hela råttan är ojämnt färgad, alltså ser fläckig ut.
Och nej, skillnaden mellan merle på hund och andra djurslag existerar inte, eftersom den riktiga merlegenen fungerar precis likadant på alla djurslag.
SÅ, antagligen är råttfärgen merle felaktigt döpt om det inte är den riktiga merlegenen det handlar om :P SÅ nu förstår jag varför jag blev förvirrad xD
Och ja, genen merle är otroligt komplex, det är därför jag har gått flera kurser, och studerat hemma om just merlegenen, i över ett år.
Och jag blir bara mer och mer övertygad om att de flesta av råttorna som benämns som merle, i själva verket är mosaik, då det är enstaka mörka fläckar utplacerade över kroppen.
Men det FINNS riktiga merleråttor, som har den riktiga merlegenen, bland annat den i den första länken jag visade. Den bär på den RIKTIGA merlegenen, och den är i grund och botten kolsvart, det ser ni inte va? Det är en svart råtta, som merlegenen blekt ner ojämnt. (Innan födsel, den bleks alltså inte med tiden)
Nu har jag skickat ett medelande till Grodan. Får se vad jag får för svar.. Jag blir inte övertygad av bara en då många andra oxå säger merle :/
Du har alltså inga länkar till sidor eller liknande där det står att merleråttan är en blekt råtta? Endast saker du hört på en kurs?
För länkarna du själv gav som exempel visar ju
"RatsPacNW Shaded Standards. Merle color spots/splotches on a lighter base coat. Usually seen as pearl merles and silvered minks/lilacs. Merle may be seen on solid or any standardized marked rat.",
"Merling is a type of spotting. It does not make a rat a "tri-color." Pictured rat is a pearl merle, but merling can show on other colors, such as lilac, without the pearl gene being present."
"This gene causes pigment to be produced in either spots or patches of dark color in different places on the rats coat."
(samtliga länkar i #29)
Så jag går ju givetvis på den information jag kan Söka mig till så för att jag ska kunna tro på det su säger om en helblekt individ med vissa fläckiga undantag där naturliga färgen kommer fram så vill jag kunna se den informationen.
Du säger att det är en svart råtta som bleks ner, hur kan färgen då komma i olika färger? Då borde ju merle, MeMe, vara bundet till svart? Men det kan ju komma i olika färger?
Jag skulle personligen inte kalla Merle för en Färg, utan med en markering/skuggning. Men vad det ska benämnas som får någon annan mer kunnig om MeMe säga istället.
Det är synd att ingen av de MeMe kunniga finns inne, hade varit intressant att se hur det hela faktiskt ligger till med MeMe.
Men guuud, ni förstår verkligen inte vad jag skrivit? Jag gav färgen svart som exempel, och råttan bleks inte ner med tiden, utan färgen bleks ner redan när färgen skapas, innan födseln. Och nej, jag har inte lärt mig om merlegenen (den >RIKTIGA merlegenen, inte det som "kallas" för merle på råttor) på en kurs, jag har lärt mig om den riktiga merlegenen på många olika kurser, som handlar om just merlegenen. Hur genen fungerar öht.
Och merle är ingen färg, det är en gen som manipulerar färger.Vilket gör att värddjuret ser ojämnt fläckigt ut.
ÅTER IGEN, jag tror att "merlefärgen" på råttor har blivit felbenämt, eftersom det inte fungerar som den riktiga merlegenen. Alltså att de satt benämningen merle, bara för att det är ett par fläckar, och inte själv merlegenen.
Jag tror mer på att de tär Mosaic, eller Tricolor. Som föds med allt från en, till hundra mörka fläckar, precis som råttan i denna tråden, som inte alls ser ut som en råtta som bär på merlegenen. Dessutom, för att ett djur med merlegenen ska kunna födas, måste en av föräldrarna bära på merlegenen, vilket inga av föräldrarna gör, eftersom de inte är merle.
Jag föreslår att ni jsälva söker på information om MERLEGENEN, om ni vill lära er mer :) Intressant som sjutton!
#44 Merlegenen handlar ju bara om hundar, vad jag hittar ialalfall och på det du skickade till mig :O
Det du skickade om råttor stämde bättre, ljusa råttor får mörka fläckar. Hundar och råttor är inte av samma ras eller vad man ska kalla det för :/
OMG..
Jag ger snart upp om ni inte kan läsa vad jag skriver.
Jag skickade länkarna om MERLEGENEN, och bad dig att inte läsa in för mycket om att det är på just hundar de skriver. MERLEGENEN finns på mer än hundar, men just de texterna handlade om hundar, men ÅTER IGEN, genen är detsamma på råttor. Som det är på alla andra djurslag. Genen förändras inte. Nu har jag skrivit det minst 20 gånger, kan du läsa infom om merlegenen istället, SEN kanske du förstår vad jag försöker säga xD
#43 Tydligen inte, vi verkar ju tydligen hela tiden missuppfatta det du skriver ;) (enligt dig)
Hur information uppfattas är olika för olika personer, jag samt en annan verkar uppfatta på samam sätt så då känns det ju mer som att du skriver väldigt otydligt och inte att vi förstår fel? Bara en tanke, inga som helst påhopp.
Men åter till Ämnet.
Jag tror på informationen som finns att hitta som är kopplat till råttor och som finns att läsa om, sedan vad informationen säger om hundar, möss och whatever är ointressant för mig. Jag läser det som är kopplat till Råttor :)
Mosaic, eller Tricolor finns det ingenting som heter inom råttor vad jag vet
#46 Tycker du kan lätta upp din ton lite, du får i alla fall mig att känna mig som att jag är helt pankat i skallen när du skriver som du gör.
Att personer uppfattar en text exakt som du menar den är i stort sett omöjligt. Så snälla. Sluta skriva att vi inte fattar/förstår/kan läsa.
Den här tråden är både rolig, spännande men som Zakaraa säger så är tonen i DeniceP inte lika roliga. Känner mig helt totalt korkad 
Va? Jag skriver inte otrevligt öht? Jag blir bara frusterad över att jag suger på att förklara, så att ni inte ser vad det är jag skriver.. Min ton är hur bra som helst.
Och min pojkvän som inte kan någonting om detta ämnet, fick läsa igenom tråden, och han förstod precis vad jag menade utan att jag behövde säga något till honom, så något av det jag skrivit HAR ni ju faktiskt missat. Läs om igen, så kanske ni förstår vad det är jag försöker få fram.
Och jo, det finns både mosaic och tricolor inom råttor.
Och merlegenen är detsamma på vilkjet djur det än sitter, den ändras inte beroende på om det är en hund eller en råtta som har den, därför länkade jag sidor som handlar om hur merlegenen påverkar en färg, sen använde dom hundar som exempel, eftersom det är hundar folk känner till mest. hur enkelt som helst :)
Så som sagt, merlegenen förändras inte bara för att det är råttor det handlar om, kan inte du rinrats, länka länkarna i denna tråden, som jag skickade till dig på dv? har inte riktigt tid nu.
Ursäkta att jag hoppar in här #50, men jag måste hålla med rinrats och zakaraa. Du har en rätt otrevlig och överlägsen ton i den här tråden :/ Du kanske inte ser det så själv, men det är så.
Pearl är genetiskt: aa mm Pepe.
Mink är genetiskt: aa mm pepe
Pearl Merle är genetiskt: aa mm Pepe Meme
Både pearlgenen och merlegenen är dominanta.
Man bör undvika att para två pearlråttor med varandra pga att det ger små kullar, pga att ca 25% av fostren dör i mammans mage.
En pearlråtta måste ha både minkgenen (mellanbrun färg) och pearlgenen för att den ska kunna bli Pearl, dvs. "vit" i färgen.
En pearlråtta föds vit. När den blir äldre får pälsstråt en färgad/mörk tipp, vilket gör att den ser fläckigt "smutsvit" ut.
En pearl merle är en fläckigt "smutsvit" råtta med mörka/svarta merlefläckar.
Merlegenen på råttor ger mörka/svarta fläckar och det är en separat gen.
På råttor är det minkgenen och pearlgenen som är viktiga i samband med merlegenen. De flesta merleråttorna verkar vara pearl eller lilac som också är en minkbaserad färg.
Ang. Mosaic/Tricolor råttor.
Tecknade siameser kan som bebisar se ut som tricolor, men inte som vuxna, så de är inte tricolor genetiskt.
Det finns tecknade råttor som t.ex. capped stripe som kan se ut som tricolor med t.ex. ljusare färg på huvudet och mörkare färg på kroppen, men det är genetiskt samma färg, så genetiskt är de inte tricolor.
De fåtal råttor som föds som mosaic/tricolor, dvs. har tre olika färger, t.ex. beige/lilac, blue samt har mörka/svarta fläckar på kroppen, de kan inte ge avkommor som är mosaic/tricolor.
De mörka/svarta fläckarna på mosaic/tricolor råttorna kan vara merlegenen på råttor, om någon av de tre färgerna på mosaic/tricolor råttorna är lilac (minkbaserad) eller pearl.
Och jag är fortfarande 100% övertygad om att det som kallas merle på råttor, inte handlar om den äkta merlegenen, eftersom aveln hade blivit betydligt mer komplicerad, med ungar som dör eftersom man inte kan para en merlebärare med en annan merlebärare, eller ett för ljust djur, plus att mins en av föräldrarna måste vara merlebärare, annars blir det inga merleungar, eftersom merle inte bara ploppar fram hejvilt.
Och jag försöker inte på något sätt vara otrevlig eller överlägsen, jag säger bara som det är. Som sagt, jag har studerat om den riktiga merlegenen i över ett år, och ingenting av "merle" på råttor stämmer in, alltså tror jag att det blvivit felaktigt benämt. Simple as that.Och det var därför jag gav mig in i denna disskussion, för att de råttor som kallas merle, inte bär på den äkta merlegenen, utan bara kallas merle för att de är fläckiga.
Merle på råtta är inte vetenskapligt beskriven än. Att varianten kallas Merle är egentligen ovidkommande. Man behöver kalla varianter för något. Att Merle beskrivs på andra djur som något annat kan vi alltså strunta fullkomligt i.
Den infon jag funnit på Amerikanska sidor är att Merle är dominant och visar sig som mörka fläckar på minkbaserade färger. Det sägs att den endast visar sig på Amerikansk Mink (menas Mockmink då?) och ej på Europeisk Mink.
Vidare visar sig Merle bäst på unga råttor, när råttan växer upp blir Merlefläckarna ljusare eller försvinner i en mörk Minkpäls. Därför avlar man Merle med ljusa Mink och ljusa Pearl - för att Merlefläckarna skall synas ordentligt.
Föräldrarna är Black och Champagne, men kan bära på massa skojiga gener som Pearl och Mink (och varför inte Mockmink?). Om en av föräldrarna även bär på Merle och nedärver detta till sin avkomma så visar den sig endast om Mink (och ev Pearl) är närvarande.
Visst kan varianter poppa upp. Det är ju precis det de gör. Vi har öppna gränser och djur kommer in från alla håll och aveln idag är en gensoppa utan like, så om ungen är Merle skulle inte förvåna mig alls!
Alltså är det inte den äkta merlegenen det handlar om, utan ett annat fenomen som skapar fläckar.
Och det var det jag reagerade på, det kan inte vara den äkta merlegenen det handlar om på de flesta råttor, utan något annat som man bara kallar för merle. Det jag sagt hela tiden :)
Som jag sagt innan, merlegenen kräver att en av föräldrarna bär på den, och ungarna som sedan blir merle kan inte reproducera sig, så det är ganska enkelt att se om råttan är äkta merle eller inte, bara att para den "misstänkta". Det är därför det är så svårt att få fram äkta merleråttor, de är sterila!
#57 Det stämmer dock inte på råttor. Merle-råttor är inte sterila.
Grodan: Bra inlägg där :) Och även jag tyckte det lät konstigt att dem skulel vara sterila. Vet bara ev en variant som gör hanar sterila. Liknande för skölpaddskatter :)
Pearl och Merle är semi-dominanta gener på råttor.
Dominanta gener visar sig direkt på avkomman.
Semi-dominanta gener som pearl och merle kan ligga dolt och visar sig endast när det finns den/de gener som den semi-dominanta genen är beroende av för att kunna visa sig.
Pearl visar sig endast när minkgenen är närvarande.
Merle visar sig endast när lilac/mink lilac eller pearlgenen är närvarande.
I den här fallet är föräldrarna svart och champagne och de är minkbärare, därmed kan en av dem vara merlebärare och ge merleavkommor eftersom merlegenen är semi-dominant och minkgenen finns hos båda föräldrar.
#59 + #60 
EN råtta med äkta merlegener blir steril, jo! Blir råttan inte steril, så är det inte den äkta merlegenen, utan en annan gen som ger fläckar. FLäckar= inte nödvändigtvis den äkta merlegenen..
Rene Bastiaans i Holland avlar fram äkta merleråttor, med mycket besvär, eftersom de blir sterila, så man kan endast avla på deras syskon och HOPPAS på att få fram fler merle, men det är klurigt. Prata med honom om ni inte tror mig.
Åter igen, jag tror inte att ens hälften av de råttor som benämns som merle, egentligen är merle, utan bara fläckiga och kallas för merle.
De sk. "äkta" merleråttorna, är pearl merle råttor :)
Det är svårt att avla på pearl/pearl merle. Pearlråttor verkar bli infertila/sterila tidigt i åldern, men de föds inte sterila.
Effekten på en tippad pearlråtta ser ut som att den har blekts, vilket den inte har. Det är kombinationen av mink+pearl generna och tippningen som gör att den ser smutsvit fläckig ut.
Lägger man till merlegenen på det, blir det även mörka/svarta fläckar på den smutsvit fläckiga råttan.
Hur ser pälsstråt ut på en merlehund eller på annat merle djur?
Kan merlegenen förekomma bland alla färger på hundar, eller är det bara vissa färger som visar sig tillsammans med merlegenen?
Vilka färger visar sig i så fall med merlegenen på hundar?
Pälsstrån på hundar är helfärgade, inte tippade. Har ingen mus så kan inte se på dem.
Och merle kan förekomma på olika färger, ja. Både på svart, röd och brun, de är de enda färgerna som är mörka nog att bli merle, är de ljusare så syns inte merleteckningen, men genen finns där.
Nu har jag läst på lite.
Merle, på mus, råtta och hund har samma namn pga att de liknar varandra i fenotypen, men genetiskt skiljer de sig åt alla tre.
Merlegenen på mus är recessiv, den är semi-dominant på råtta, och ev. dominant på hund. Generna fungerar även på olika sätt.
Enligt de uppfödare av mus jag pratat med så fungerar den likadant på dem. Även den uppfödare jag vet har äkta merleråtta, säger detsamma.
Det låter konstigt, särskilt med tanke på min beskrivning av hur pearl merle genen fungerar på råttor, och den stämmer inte alls överens med hur den fungerar på hundar.
En Blue Merle är genetiskt en svart hund där merlegenen bleker den svarta färgen på hunden så den ser blågrå ut istället med svarta fläckar. Den är inte blue genetiskt utan svart.
En blue merle på hund bör då genetiskt vara, BB Meme.
På råttor: För att Merlegenen skall kunna visas på råttor måste den ha 2 minkgener för att få mörka/svarta fläckar på kroppen. En ljusare brun råtta med med svarta fläckar.
På råtta är en pearl merle: aa mm Pepe Meme.
Det är en svart råtta med 2 minkgener samt 1 pearlgen och 1 Merlegen. Pearlgenen gör råttan smutsvit.
En råtta med merle genen är inte, aa BB Meme genetiskt.
Hur kan den då fungera likadant?
Har du frågat råttuppfödaren med sk. äkta merleråttor hur genetiken ser ut? Säger denne att råtta är aa (BB) Meme, eller är genetiken aa mm (Pepe) Meme?
Den merleråttan i holland, den på länken jag gav, han bär varken på mink eller pearl. SÅ Merle kan ju tydligen dyka upp på annat sätt. Och som sagt, den äkta merlegenen är inte beroende av färg på det sättet, så jag tror helt enkelt att det är en annan gen på de flesta råttor isf. Eftersom det finns råttor som uppvisar detsamma som den äkta merlegenen.
Alla de länkar som du hänvisar till som äkta Merle råttor, är Pearl Merle råttor som jag har skrivit om hela tiden.
Dessa råttor har både pearlgenen, minkgenen samt merlegenen genetiskt.
Det som kan förvirra är nog färgtonerna på råttorna. Minkgenen förekommer i många olika nyanser, allt från mörk brun till ljusbrun.
Om råttan är mörk mink baserad + pearl ser den mörkare ut i färgen. Om den är ljus mink baserad + pearl blir den ljusare i färgen.
Så, en råtta som inte har pearl någonstans i stamtavlan (och inte mink heller) kan bli pearle och därmed merle?
För den från holland har inget av de färgerna i stammen öht, men blev ändå merle, pga en merleråtta (som inte heller hade pearl eller mink) långt bak i stammen.
#70 Kanske kullsyskonen hade mink eller pearl. Vanligtvis i stamtavlan skriver man bara upp föräldrarna. Så syskonen som är mink eller pearl syns inte med i stamtavlan. Så det kan mycket väl vara så att den som du skriver mycket om inte avlat på just dem färgerna men dom har syskon som är det :)
#70 vem är det du pratar om när du säger Holland?
Länk?
För de länkar du har lagt in här är ju #69 säger..
# 70 Kan du lägga in den länken igen så jag vet exakt vilken länk det är som du menar?
Vill gärna se bild på merleråttan, samt stamtavlan också om det är möjligt?
Jag frågade honom personligen om någon i den stammen var pearl eller mink, eller bar på generna, och nej fick jag som svar.
Länken är den första jag lade in här i tråden, facebooklänken.
#74 Den länken kan jag tyvärr inte se då jag inte är medlem i facebook.
#74 Nu har jag skickat ett medelande till uppfödaren. Men jag såg oxå att det stod merle- black marter ? Alltså kanske denna person inte vet vad råttan är?
Den råttan kommer från en linje av black marter, det var därför han skrev så.
Nu har jag sett bilderna på facebooksidan och de råttorna är inte Pearl Merle.
De verkar vara black eyed black marten merle eller black eyed russian blue marten merle istället.
Bilder/text beskriver att black eyed black marten genen (cmcm), ev. finns russian blue genen (aadd = aarbrb i Sverige), samt merlegenen (Meme) finns i linjen.
Martengenen bleker råttan från svart till gråblå pga att martengenen ligger på c-lokus.
cc: albino (svart råtta som bleks till rödögd vit råtta)
cmcm: marten (svart råtta som bleks till rödögd gråblå råtta)
Lägger man till black eyd genen får råttan svarta ögon istället för röda på c-lokus.
En russian blue marten råtta (aa rbrb/dd cmcm) är ljusare gråblå i färgen än en black marten (aa cmcm) som ger en mörkare gråblå färg.
En blue marten (aa gg cmcm) är ljusare i färgen än en russian blue marten (aa rbrb/dd cmcm).
Det är inte merlegenen som bleker svart marten till gråblå, utan det är martengenen på c-lokus som gör det.
Merlegenen bör därför kunna ge mörka/svarta fläckar även på marten råttor, precis som merlegenen ger mörka/svarta fläckar på lilac/mink och pearl råttor.
Om det är merlegenen som bleker den svarta färgen till gråblå på hundar, då är merlegenen inte densamma på råttor och hundar.
Gud vad vacker hon är! Jag vill ha henne! :O xD
Man behöver inte titta så noga, jag såg dem direkt :D
Jag brukar inte tycka om färgen mink. Men jag håller nog på och bli omvänd.:-)
#81 fast #79 är ju ingen mink? Hon är ju på tok för ljus (och rödögd)
Hon är ev en rubinögd beige mink :)
#83 men hon är ju på tok för ljus för att vara mink? och ögonen ser ju röda ut, inte rubin utan Röda?
I Kulltråden kom man ju fram till att hon var beige?
Okej. Vad är den då?
#84 Hon är för mörk för att vara beige och hon är för ljus för att vara mink. I en annan tråd skrev uppfödaren att ögonen var rubin. Därför tror jag att hon ev är genetiskt en rubinögd beige mink.
#86 men kan minkar ens ha rubinögon?
enligt standard står det bara att de är svartögda?
i kulltråden (länk i #84) så trodde man att hon var beige
Minkar som är Rr genetiskt kan ha mörka rubinögon, dvs. inte så ljusa rubin som beigeråttor har.
Alla mina mörkt rubinögda minkar som jag har haft har varit genetiskt aa mm Rr.
Hon kan vara beige (rr) i grunden, men hon är för mörk och har en "brunaktig" ton i färgen för att vara en vanlig beige (aa rr) på de bilder som jag har sett.
Hon kan vara en beige mock mink också. Det skulle ev kunna förklara den bruna tonen i den beige färgen. Annars är det nog en helt annan gen som ligger bakom färgen på både ögonen samt pälsen.
#88 Finns det något som heter Beige mock mink? :P
Det här är väldigt intressant x)
#89 Nej, inte i Sverige i alla fall :)
#90 Ah okej!
#88 Håller med. Tror på Rr eftersom hon har så mkt färg. Och håller fortfarande på Coffee…
ser ut som typ dove på vissa bilder…
#101, ah, är inte dom ljusare ändå? nästintill vit? Kan Dove oxå vara merle? :)
#102 ärligt så vet jag inte… och är osäker på om det vid huvudtaget finns någon Standard för en variant som heter Dove…
Men Dove på mus finns det en Standard för och den är aapp och är en duvgrå färg, ögonfärg röda (kan vara allt från lingonröda till till mörkröda)
Vad Dove på råtta ska vara är väl russian blue + mink… typ, men vet att även rb + chocolate kan gå som Dove. Förmodligen ögonfärg black.
(Men enligt mig är det helt fel att kalla en Lilac för Dove… Blue + Chocolate = Lilac. )
I Alla fall så skrev jag ju bara mitt inlägg #101 utan att mena så mkt…
Råttorna i #95 + #96 är förmodligen aabbmmRr. Rubinögd Coffee…
De som inte vet bättre skulle kunna kalla dem för Beige. Dock är korrekt Beige aa**rr.
Finessen med mink och Rr är att den visar rubinröda ögon och även bleks ner ett steg, dock ej så mkt som rr.
#103. Oj, tänk att det ska vara så svårt ^^ Dom ser ut att vara en blandning av allt ^^ Antar att man få kalla dem för Beige/mink och sen får mysteriet vara så tills det skulle dyka upp fler ^^
#104 Ja…
men genotyp aabbmmRr är rätt säkert…