Lack till buren?
Hej! Har hållt på en del med en bur till våra råttor. Har hört att det är bra att lacka trä så att pisset inte "fastnar". Vilken lack kan jag använda (har en riktig gnagälskande råtta å vill inte att den får i sig dåliga saker) och / eller vilka ämnen ska jag undvika i lacket?
Tack på förhand :)
Hammarlack är det enda jag vet funkar till burar som inte är giftigt för råttorna. Har själv använt mig av det
#1 Fast hammarlack är ju avsett för metall, inte trä. Googlade snabbt och fick visserligen fram en del folk på andra forum som provat på trä, och det verkat funka, men man vet ju inte hur hållbarheten blir. Trä och metall beter sig ju ganska annorlunda. :)
Jag fick tips från flera källor om båtlack när jag skulle fixa ett litet träprojekt till mina råttor, men det är ju möjligt att det finns något mycket bättre på marknaden. Du kan ju även kontakta färgbutiker och rådfråga dem.

Båtlack är riktigt bra, de får inte vara giftigt efter det torkat eftersom det är i kontakt med vatten och vattenlevande organismer.
Men annars så skulle jag hoppa över trägrejor eller bara ha en sak som råttorna får massakera som de vill som jag kan kasta efteråt 
Qui dormit, non peccat
#3 Tror dock inte färgbutiker kan så mycket om färgen är farligt för råttor :P
#5 Inte just för råttor, givetvis. Men de kan ha koll på om det är farligt för barn och djur att "smaka" på.

Är färgen barnsäker så funkar den ju för råttor oxå. De flesta färger och lacker är säkra när de väl har torkat, det är just i flytande form som de kan vara gifitga att förtära.
Qui dormit, non peccat
Vet även att vildråttor och tamråttor inte är samma sak, men vildråttor äter ju verkligen vad-som-helst för att komma in i hus och utrymmen.
Är det någon som vet om gnagare sväljer det som de vill gnaga bort eller spottar ut det? Har i ärlighetens namn aldrig funderat på det.

De spottar ut allt som inte har något matvärde, det kostar dem för mycket energi att smälta allt onödigt om de inte behöver tex fibrer för att rensa tarmarna osv.
Qui dormit, non peccat
#9 Då drar jag slutsatsen med det du sa innan om torrt och vått lack att vilket lack som helst funkar så länge det är 100% torrt och kissäkert? :)

#10 Japps mer eller mindre
det finns speciallack och glasfiberlack och sånt som är giftigt ändå, men vanligt lack ska inte vara farligt. Men om ett lack är gifitgt i torkad form brukar stå på burken, annars så ska kunnig personal veta det på affären!
Qui dormit, non peccat
#11 Har vi en sån artikel eller kan det vara dags för en lack-artikel?

Vi har ingen sån artikel vad jag vet :) Kan vara bra att lista över farliga och att tänka på saker vid inredning kanske :)
Qui dormit, non peccat
#13 Man kan även gå så långt (förutsatt att man orkar) med alla lack man kan och inte kan använda…märken och sorter dvs
Den avdelningen är jag superdålig på, men någon som är kunnig skulle ju gärna kunna få skriva en sån artikel :)

Oooo finns ju ett par hundra olika sorter ;) Har faktiskt ingen koll på märken, jag läser på burken om jag vill veta.. 
Qui dormit, non peccat
Tack, tack! Ska kolla efter båtlack ^_^
Jo, men det är en hel bur jag gör, vill helst inte att de massakerar den så jag får "slänga den" sen, lite för stort arbete för det :P

#6 Haha jo jag vet ^^ Modigt med en träbur om du har en gnagis
Båtlack är det om gäller och silikon i alla fogar så att inget kiss kan ligga och gro. Håller tummarna för att ditt hemmabygge blir långlivat! :)
Qui dormit, non peccat