Fila klor för att minska bråk?
Hej! Våra tre råttjejer (som snart fyller fyra månder) slåss ganska ofta.
De verkar inte ta illa upp själva av det, de sover tillsammans och de har aldrig bitit/rivit så att det gått hål eller någon av råttorna blivit rädd - men det låter så hjärtskärande!
Så vi har iaktagit dem när det händer för att se i vilka situationer de blir osams.
Dels så verkar det vara när någon putsar för hårt/putsar på en råtta osm inte har tid att bli putsad - men då är det mest protestpip och inga bråk.
Nej, det som verkar vara igångsättaren till det mesta är när de försöker vara på samma ställe alternativt gräver någonstans och råkar riva en syster med baktassarna… De har väldigt vassa klor på baktassarna. Samma sak när de klättrar över varandra så verkar det vara just baktasseklorna som är problemet.
Därför funderar sambon och jag på hur vi ska lösa detta! Vi har försökt fila lite, men de blir jättesprattliga och vill inte alls vara med - alternativt så vill de ha filen själva och gömma den. Oavsett så har vi inte fått det att funka…
Har läst lite här i forumet och sett att vissa löst det genom att ha lite raspigare saker att klättra på i buren, så vi funderar på att skaffa något sånt…
Nu undrar jag om någon av er har några konkreta tips och trix? Alltså antingen på hur man filar en ovillig råttas klor eller vad man kan ha i buren för att de ska slitas själva - eller om ni har någon annan lösning på problemet!
Ledsen att det här inlägget blev så långt och rörigt, klockan är lite för mycket för att formulera grammatiskt korrekta inlägg… För mig iaf <3
Tack på förhand!
/Hilda, Simon, Sixten, Blixten och Dumbo
Det har inte med klorna att göra, Troligtvis håller de på med rangordningen i buren :) låt dem hålla på sålänge de inte blir skadade (: Sen kan de pipa o ha sig när de busar oxå ^^ Oftast brukar folk som filar deras klor göra det för sin egna skull o slippa rivmärken.m.m :P
// Stephanie och hårbollarna 
Låter som att de rangbråkar lite på din beskrivning. Kan låta som att de försöker ha ihjäl varandra ibland men det är för det mesta protestpip. Slåss de på riktigt så Hhörs det, riktiga Skrik (inte pip) och hemskheter, ett ljud man inte vill höra..
Ang. klorna, Är de långa bör du Klippa dem, är de korta och vassa så är det fil som är bäst, det är ju svårt att Fila långa klor :)
Har ni försökt göra som så att den ena personen håller ett stadigt grepp i råttan medan den andra klipper med ex en nageltång?
Några av mina gamla råttor totalvägrade få sina klor klippta och de växte som Ogräs, en vecka så var de långa och sylvassa igen så till slut fick mamma hålla i dem medan jag så snabbt som möjligt försökte klippa och efterråt belönade vi dem.
Råttorna jag har nu är ganska enkla att klippa klorna på, gå har jag dem bara i knät och böjer mig fram så magen ligget som stöd ovanför deras rygg så de känner stöd. Sedan är det bara att ta en tass och klipp klipp, klart :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Vi har också tänkt att det varit rangordningsbråk/pip - men grejen är att när vi ser att det händer så handlar det oftast om att någon av dem råkat sparka någon annan eller klivit på någon - alltså inte velat rangordna utan mest bara gjort något annat och så har ett syskon kommit ivägen. Då har det syskon som fått en fot i huvudet "gett igen" och DÅ har bråket startat.
Hänger ni med på hur jag menar?