Hyllplan, hjälp?
Jag hade ju helt glömt bort att man ibland borde ta bort hyllplanen och tvätta gallret o i alla hörn o även ge hyllplanen lite mer grundlig rengöring. Jag gör rent hyllorna varje gång med trasa o såpa men aldrig tagit bort dem och liksom gjort det grundligt eftersom jag inte har smartaste sättet att sätta fast dem ;) Jag har starkare ståltråd, eller ja järntråd kan man väll kalla det ;) Nej men det är inget man sitter och tar bort och sätter tillbaka igen på en timme :P
Så då kommer jag till min fråga. Hur har ni satt fast era hyllplan och hur ofta tar ni ut hyllorna och tvättar mer grundligt? =)
Mina hyllplan går att bara "plocka bort" och dom skurar jag noga i duschen en gång i veckan!
#1 Åh om man bara hade det så enkelt :/ Jag har ju plast lock från Ikea som jag har borrat hål i och satt fast med någon hård tråd och snurrat o klippt.. Inte det smartaste direkt om man vill ha en luktfri bur :P
Vi använder samma metod dom du (plastlock och brickor med borrade hål som vi sätter fast med ståltråd).
Vi plockar dock ner hyllplanen ungefär varannan städning och skurar rent i mellanrummet mellan galler och hyllplan – för att sedan sätta dit hyllplanen med antingen återanvänd ståltråd (beroende på vilket skick den är i) eller ny ståltråd. (: (det går åt en del ståltråd hos oss haha)
#3 Ja det är ett himla jobb och göra det så ofta :O Det blir typ två gånger i veckan för mej isf ;) Hoppas jag kommer på en snabbare lösning fort ^^
Jag har såna där trekantiga toaletter som hyllplan. (Har också hittat lite grövre såna, där det också kan sättas på en kåpa och blir ett hus. Då trillar inte bäddmaterialet ut heller.) Där behövs bara en kort ståltråd, som redan sitter på vid köpet, som alltså är enkel att peta upp. Råttorna kommer heller inte åt ståltråden som ju sitter bakom.