tips på bra pencillin?
Hej har tre råttor en naken och två med päls, en månad efter jag fick mina yngsta råttor dom med päls blev de förkylda och nyste hela tiden, fick pencillin vibranord i 20 dagar men det har fortfarande inte blivit någon skillnad. Är det någon som vet något bättre pencillin än vibranord som kan hjälpa? Ps den nakna råttan har jag haft i 1,5 år och har aldrig varit sjuk=bra immunförsvar medan de med päls har jag haft i 4 mån och har varit sjuka i princip hela tiden=dåligt immunförsvar! så att naken råttor blir sjuka ofta/lättare och har sämre immunförsvar är för mig ren bullshit :) ha det bra tjao!
Men anledningen till att folk säger att nakenråttor blir sjuka oftare/lättare är ju för hur nakna råttor blev framavlade, och det ser många som oseriöst och dålig djurhållning. Därav att de kan ha mer sjukdomar. Men sen kan ju råttor med päls också ha sämre gener så de blir sjuka ofta
Din nakenråtta är 1½ och har aldrig varit sjuk. Så då är allt som har sagt om att nakenråttor är sjuka djur bullshit? Min farmor har rökt i nästan hela sitt liv och är över 90 år gammal. Alltså är det bullshit att rökning dödar. Samma logik… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Nepp inte så jag menar men stör mig enormt på folk som ska vara snabba med att börja påpeka att man inte ska skaffa nakenråttor m.m jag kan hålla med om att både nakna och pälsade råttor har olika bra gener osv men inte att det är större chans att de nakna är sämre. eftersom jag inte upplevt det så utan tvärt om, men visst finns det säkert naken råttor med sämre gener än mina. hade även en nakenråtta förut som var helt frisk hela tiden så det är inte den första som varit helt frisk. Men det beror väl till stor del på att dom är köpta från ett djurhus där jag gick min gymnasie utbildning som djurvårdare så det skulle vara konstigt om dom höll på med dålig avel där.
Alltså, nu vill inte jag vara dryg. Men jag måste tyvärr säga att det inte skulle vara någon garanti att dom pysslar med bra avel.
För det första så avlar dom ju tydligen på nakenråttor, och det är inte bra avel då det faktiskt är fakta att nakenråttor lider av diverse defekter. Nakenråttor är framtagna i laboratorium, och dom om några vet ju liksom ändå vad det är dom avlar fram. Då spelar det ingen roll hur många som kommer och säger att "mina nakenråttor mådde bra och var friska hela sitt liv."
För det andra, jag har också gått djurvård, och det "djurhuset" vi fick vara på där bedrev då inte bra avel. Dom kunde liksom ingenting om råttor till att börja med. Där begiks alla nybörjarfel man kan tänka sig, och det lärde dom ut till oss som "fakta" om hur djuren skulle tas omhand. Så njae, bara för att att man bedriver en utbildning betyder det inte att man kan något om det man lär ut…
Det sagt, så vill jag gärna påpeka att du nog inte hade fått några som helts kommetarer om din nakenråtta om du inte hade skrivit som du gjort. Folk är gärna snabba med att påpeka att man inte ska köpa nakenråttor, men jag har aldrig varit med om att någon lagt sig i att man redan har en nakenråtta. Jag hade t.ex. en nakenråtta som jag skrev om då och då här på forumet, och det var ingen som brydde sig om det. Samma med andra användare som haft nakeråttor. Varför? Jo, för att i dom flesta fall handlar det om omplaceringar eller små nakenfisar som dykt upp helt oväntat i någon kull. Folk förutsättar liksom att man inte stöttat oseriös avel då dom flesta nakenråttägare som finns eller har funnits här faktiskt inte har det.
Men man blir ju bemött efter den attityd man har. Och din attityd i #0 var allt annat än trevlig…
Men till ämnet: Du kan pröva Baytril och Vibranord i en kombinationskur i minst 14 dagar. Och mata på med massa nyttig mat såsom fisk, kött, kyckling, örter och grönsaker som t.ex. broccoli, spenat och gröna ärtor. Om du inte redan gör det, så bör du blanda eget Torrfoder till råttorna så dom får i sig vad dom behöver och inte massa annat skräp.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?