Räcker denna råttbur?
Hej alla råttälskar/råttägare! :)
Nu är det så att det är dags för mina två superfina råtthanar att få flytta till en större bur! Jag hittade en bur på www.kattlycka.se för 1500 kr, väldigt bra pris enligt mig! Det är en råttbur som är 146*36*46 cm och galleravståndet är 2 cm. Fungerar det till två råttor? och isf, hur många råttor tycker ni är lämpligt att ha i en sådan bur?
Här under ser ni en bild, hur skulle ni möblera den om ni var jag? lite tips :D
Den är mer än tillräcklig till två råttor, tänk bara på att sätta något på hyllplanen, ser ut att vara galler vilket inte är bra för små rått-tassar. :)
Du kan köpa borris dörrmatta på ikea och lägga på hyllplanen så att de inte trillar igenom med tassarna. :)
Och sålänge du inte har bebisar i den så går galleravståndet bra. Du kan ju spara din gamla bur att ha bebisar i om du ska ha det någon gång :)
Jag tycker att burn verkar bra.
Du kan ju räkn ut själ på burräknaren hur många som är lagligt att ha i denna.
Som sagt, 2 cm kan ungar smita igenom, men ärdet för stora råttor så är den ju perfekt.
Kolla på www.zooplus.dk , där har dom också många bra och prisvärda burar. Många uppfödare och råttmänniskotr köper där ifrån. Du får räkna ut vad det kostar med svenska konor, på någon valuta omvandlare.
Annars är den här buren lyxig för två råttor… 
På galler hyllplanen kan du också lägga tillklippta plastunderlägg (som man har när man äter på borden). Dom är lätta att torka av när man städar. Mattor från ikea är bra, om man inte har råttor som pinkar lite här och där, då blir det ju lukt och snuskigt efter ett tag.
Lycka till!
Just nu har jag bara två råttor och dom är både vuxna och tjocka så att dom tar sig mellan gallret finns det nog ingen risk för! :) Tack för tipset Sarakaka, det ska jag absolut fixa! :)
HUR många råttor tror ni jag skulle få plats i en sådan bur? skaffar jag råttbebisar någongång i framtiden så får dom vara i den mindre buren som mina vuxna bor i nu. Men jag tänkte på ''vuxna'' råttor?
Ha en bra kväll alla!
Okej! Nu behöver jag HJÄLP! Jag hittade denna buren: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/chinchilla_bur/186908#more
men den är till chinchilla, går den bra att ha till råttor tro? man får ju mer bur för pengarna här, för visst är det 1.299 SVENSK kronor?
Nej danska kronor den kostar 1900 något i svenska kronor
fel utav mig
1299 Danish kroner = 1 503.6757 Swedish kronor
**enligt google
**
#6 Kronorna avser danska kronor och inte svenska, sök på valutaomvandlare så ser du vad danska kronan står i och vad buren kommer att kosta dig :)
Tackar! :)
Notera galleravståndet dock, 2,3cm
Vill du i framtiden ha unga råttor så kommer denna bur inte fungera. De tar sig ut hur enjelt som helst
Då skulle jag istället rekomendera:
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/ilderbur/80cm/329971
eller någon av dessa:
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/degubur
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag sa åt morsan att hon får plocka hem en http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/ilderbur/80cm/329971 åt mig. :) Räknade ut att den ska ungefär kosta 2083 SEK ungefär, stämmer det? och hur många råttor kan jag MAX ha i den? tänkte så att jag vet =)
jag får det till nästan 2300 enligt forex och google
Med tanke på att de lagliga måtten är 30 x 60 x 60 så kan du go nuts med alla burar över det måttet :P
Tänk bara på hyllplanen och galleravståndet som alla andra sagt tidigare så kan din fantasi vara det enda som står i vägen :P
i Royal suite (#12) får du ha max 9 råttor har jag för mig (kolla burräknaren)
Eftersom de räknar Bottenytan och inte höjden (suck..)
men man kan ta bort mellanplanet så får man en Stor bur istället som råttorna Älskar :) Mycket klätteryta osv ^^
Tack för allas hjälp! :) morsan hade redan beställt buren som jag angett i första inlägget. Hoppas mina älsklingar kommer trivas i den. Tack ännu en gång!
Du bör lägga något på hyllplanen, ex mattor då gallerbotten skadar råttornas tassar och kan orsaka bland annat Bumblefoot och andra skador.
Enda inredningen jag kan komma på när jag ser buren är fler hängmattor :P :)
Har även hört om råttor som stukat eller brytit tassar på grund av gallerplan!
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
#19 ja det är väldigt lätt hänt, min första hona bröt höftbenet då hon fastnade med tassen i gallerluckan som stor rakt ut och fick panik, så man ber verkligen akta sig för gallerbottnar.
Hängande rör i massor, antingen mjuka (sydda) eller i plast.