Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 592 ggr
ellizz92
0

råttor i badrummet

eftersom en av mina nya verkar bli förkyld lätt så har ja testat att ha dom på lite olika ställen men badrummet på tvättmaskin verkar bäst där e de varmt… men nu har ja flyttat runt på buren vilket är otroligt drygt eftersom den inte är liten… men om man tvättar kan man ha dom på ett bord i badrummet eller blir de jobbigt för dom med tvättmaskinsljudet o centrifugeringen o så?

o hur blir det med fukten när man hänger tvätt? vet att de e bra när dom har svårt o andas o ha dom där de e fuktig men de kan väl inte va bra o ha hela buren där så allt blir fuktig?

kan man duscha med buren i badrummet eller blir de för fuktigt för dom?

MikkansBuse
0

Om det var jag, skulle jag fortfarande ha kvar dom i "den vanliga temperaturen" i vardagsrummet eller där du har dem vanligtvis. Fukten i badrummet kan ändå bli boven, om temperaturen skulle sjunka eller om det kommer drag in.

Skulle du förmodan ställa in dem i badrummet och råttorna blir "friska" och ställer ut dem igen. Finns det stor chans att de skulle bli förkylda igen, då dom inte är vana den luftfuktigheten och temp.

Mitt råd är att, om du inte har en tillräckligt skyddad plats från drag, flytta buren. Alt, lägg över en filt på buren och mer bomaterial i buren så råttorna har att bädda med.

Det finns även "kostknep", men det överlämnar jag till någon annan kunnig.

ellizz92
0

ja tycker ju inte att de drar så mkt, tex om ja har dom i köket bredvid skafferiet då är de i ett hörn med 2 väggar mot buren men de är ju ändå ett fönster i rummet som drar lite… o filt har ja alltid lite runt buren men är rädd att de inte räcker… ja märker på en gång när ja har in dom i badrummet blir de bättre… hur vet man om de e drag eller inte?

MikkansBuse
0

Om du tycker det blir bättre, satsa på det då (:
Skulle tro att draget blir värre om buren står mellan två dörrar ut, tex ytterdörren och balkongdörren. Om du förstår vad jag menar. Fönster kan oxå vara boven ifall det inte är tillräckligt tätt. Hörn med enbart väggar är bra ställe.

När jag märker att mina tjejer är lite frusna från drag el att temperaturen har sjunkigt något, är efter att dom har sovit har dom vaknat med burrig päls, allmänt trötta. Det kan vara att dom gärna tränger ihop sig i en klump tillsammans för att hålla värmen.

I din text skriver du att en råttan är relativt ny, så det kan vara att hon/han inte är riktigt van din miljö. Märker du att pälsen är burrig och råttan/råttorna har relativt mycket rekret runt nos, alt ögon ständigt, så är fritt från drag mycket viktigt.

Lägg in tidningspapper, fleecefiltar, handdukar, så kan dom bädda bäst dom vill (:

Charlott_
0

Jag tycker inte du ska ha dom i badrummet! Det blir ju fuktigt när du duschar å allt plus att det händer ju ingenting där inne för dom. Ställ dom i vardags rummet eller där du är mest för råttor gillar ju att ha koll. Och i ett badrum är de ju alltid mörkt om du inte har fönster. Så det är ju inte så trevligt för dom då..

Alenzi
0

Inredningen blir ju fuktig och äcklig när du duschar och hänger tvätt, för att inte tala om maten… Obestämd Nej, jag tycker då verkligen inte att badrummet är ett bra ställe. Är råttorna sjuka kan du försöka med huskurer tills de blir friska, i annat fall får du gå till veterinär så de kan få medicin.
Råttor blir lätt förkylda, vissa är klenare än andra, så det är viktigt att de inte utsätts för drag. Eventuellt kan du klä in några av burens sidor för att minska risken.

wawe
0

Eftersom du hade tvättmaskin och torktumlare där inne tycker jaginte det låter som någon bra ide att ha råttorna där när de är på. Råttorna hör ju mycket bättre än vad vi gör och jag tycker ljudet från tvättmaskinen är hemskt! Det är ju jätte högt oftast, jag bor på 2a våningen och vi har tvättmaskin i källaren och jag hör det ändå upp hit, tänkt då på råttorna som ska bo på tvättmaskinen.