Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 2081 ggr
Exxozzie
0

Hur göra med Baytril?

Jag har fått Baytril 15 mg utskrivna på tabletter. Enligt vet ska jag dosera 0,1 tablett 2ggr/dag. Men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna dosera detta (de är ju så små!)

Kan man lösa upp tabletten och ta med tiondel av lösningen? Hur har ni andra gjort?

Gahich
0

Jag fick med en spruta från veterinären. så mosade jag den delen av tabletten jag skulle ge och blandade med några droppar vatten sen sög jag in blandningen i sprutan, sen in i munnen på råttan och försiktigt spruta in Glad

Zakaraa
0

Baytril-tabletter är väldigt små men man får dela så gott det går.
0,1 är ju 1/10 så du får dela tabletten i 10delar helt enkelt :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

hus-musen
0

0,1 tablett?? Be om flytande baytril istället, det är ju omöjligt att sitta och dela tabletten 10 gånger.. Undrar hur vetten tänkte där. Hur mycket väger råttan?

Qui dormit, non peccat

Gahich
0

Min tablett skulle bara delas i 4 delar

Zakaraa
0

Min delades i 8 delar, och den var redan minimal som den var x)

#3 det konstiga med flytande är att jag frågade min vet om det inte fanns något flytande och efter att ha sökt i bland annat medicinbok osv fick han inte fram information alls om flytande Baytril?

Exxozzie
0

Ja, jag visste inte att det fanns flytande förrän nu. :P

Hon väger typ 480 g. Vet inte på grammet…

Exxozzie
0

#1 Så tabletten löser alltså upp dig i vatten?

#5 Jag tyckte jag såg någonstans om det när jag kollade Fass eller apoteket. kommer inte ihåg.

Jag fick med doseringssprutor från veten men till en annan medicin. Men eftersom jag fick extra tänkte jag om man bara kan blanda den med vatten och ta en tiondel av lösningen? Kanske kan fråga veterinären..

LindaBlue
0

Jag har också för mig att jag fick flytande en gång för några år sedan, dock inte utskrivet på flaska, utan medskickat hem i doseringssprutor, som var toksvåra att hålla koll på att man inte klämde dem och råkade spruta ut.

Gahich
0

#7 ja de löser sig hyfsat bra, de blir en grumlig vätska!

Exxozzie
0

Ja, jag fattar inte varför en del mediciner inte är lite mer anpassade till mindre djur. Baytril är ju ändå rätt "poppis" på råttor.

Jag fick det en annan gång efter en operation på en råtta som jag hade för många år sedan. Men jag har för mig att dosen var större (en halv eller en 4:e del?). Ja, som sagt är det jättesvårt att dosera en tablett om man inte ska ha hela

#9 Okej. Tack :)

Zakaraa
0

#7 Tabletten löser inte upp sig, du måste Krossa den för att blanda ut i vatten. Att endast lägga i biten i vatten oc hhoppas att den ska lösa upp sig är bortkastad tid :P

Gahich
0

# 11 som jag skrev i #1 så mosade jag den innan jag blandade med vatten

Zakaraa
0

#12 ja men frågan som #7 ställde var om den löste upp sig, därför jag poängterade för TS att den behöver krossas för att kunna blandas ut med vatten då den inte löser upp sig själv.

zickan
0

Mosa tabletten ned i en pipett och sug upp kokhett vatten, snurra lite så löser det upp sig. och medicinera

eller mosa tabletten ned i en skål med lite lite kokhett vatten, lös upp och blanda ned välling.

eller mosa, ta lite lite nam nam., typ smör, leverpastej, glass osv och blanda ihop det mosade medicinen, ge råttan.

1/10 del tablett för 480gr låter väldigt lite. En tablett på 15mg är till ett djur på 3kg.  Lite beroende varför den äter medicin så borde det mer va 1/4-1/6 del.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
1

#5 Jodå, baytril finns flytande och det har jag fått många gånger till småråttor som tabletterna är för stora för (går inte att dela på ett bra sätt pga deras vikt) Säg åt vetten att titta i Fass så finns flytande lösning med där.

Håller med zickan #14, korrekta doseringen borde vara 1/4 tablett alt 1/6 beroende på anledning till medicinering. Glad

Qui dormit, non peccat

Exxozzie
0

Ja, jag mosade och löste upp den. Fungerade ganska bra.

Sedan fick hon några droppar honung i. Då sa det slurp. Det skulle nog kunna gå att ge dem utan att blanda i nam-nam men hon var lite tveksam (kände ej igen lukten) när jag testade utan någonting. Bara för att se om hon skulle äta ändå.

#14 & #15 Jag fick även vibranord 10mg/ml som jag skulle ge 0,2 ml av. Båda medicinerna ska tas 2ggr/dag.

Hon äter medicin för att hon har börjat rossla.

Osmos
0

Flytande Baytril verkar tyvärr inte finnas länge. Enligt FASS tillhandahålls det för närvarande ej, och jag kan inte hitta någon information om att det ska komma tillbaka på tillverkarens hemsida.

Jag håller dock med om att en tionedels tablett låter ganska lite. Det är 1,5 mg och den dosering jag fått (vid luftvägsinfektion) är 5-10 mg/kg kroppsvikt vilket för din råtta motsvarar mellan 2,4 mg (1/6 tablett) och 4,8 mg (1/3 tablett). Man vill ju absolut inte underdosera antibiotika då det ger en större risk för att behandlingen inte hjälper och att resistenta bakterier utvecklas.

hus-musen
0

#16 man brukar kombinera baytril med andra medel som just vibranord (eller ronaxan som innehåller samma ämne som vibranord), tylan osv. Vibranord hämmar bakterietillväxt, men lagras i skelett.  Men baytrildosen borde ändå vara högre, för små doser är en av anledningarna till att många bakterier har blivit resistenta, och även mot doxycyklin som vibranord innehåller.

Ring veterinären och be dem dubbelkolla, baytril 15 mg är ju för 3 kgs kroppsvikt och doxycyklin doseras 10 mg per kg kroppsvikt har jag för mig. Men allt sånt står ju i fass och är lätt för vetten att räkna på att dosen är för låg mot vad andra råttkunniga veternärer rekommenderar här jag har pratat med demGlad

Qui dormit, non peccat

Exxozzie
0

#17 & #18

Tack för den bra infon. :)

Men har ni då tänkt 1/6 tablett om dagen eller 2ggr/dag? -Jag ska ju ge henne 2ggr per dag. (bra att veta när jag ringer veterinären).
Jag kollade Fass och det står, som ni sa, 5mg/kg men 1 gång/dag i 3-10 dagar. Jag skulle ge henne medicinen i 14 dagar.

Men man brukar väll behandla i 14 dagar, medicin 2ggr/dag? Kommer inte ihåg var jag läste det..

zickan
0

Bytril är en gång om dagen. Bactrim 2ggr dagen

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kalli
0

Stämmer väl att Baytril är en engångsdos, men man kan också dela upp det på två tillfällen antagligen för att vara snällare mot magen.

[Sara FE]
0

Mig veterligen har jag alltid fått direktion om att ge Baytril två gånger om dagen, oavsett hur många dagar behandlingen skulle ges.

hus-musen
0

Angående baytril så beror det på skick på råttan, ibland är det bättre att ge en dos två gånger om dagen än en , då en stor dos kan vara för kraftig för en väldigt sjuk råtta. Men annars så är en dos om dagen det som jag har hört rekommenderats mest och det är det som står på Fass oxå.

Qui dormit, non peccat

Exxozzie
0

Okej. :)