mina råttor luktar mycket.
Mina 2 pojkar är ca 2 månader gamla och jag har haft dem snart 3 veckor. Jag försöker påttträna dem men går inte så mycket frammåt. De luktar väldigt mycket och jag tycker inte alls det är fräsht. Luktar killar mycket eller gör jag något fel? Hur ofta brukar man städa buren? Känns som att de inte lär sig att gå på pottan om jag städar bort det hela tiden? Jag använder dammfritt spån och funderar på att byta till små mattor som jag läst om här. Ger dem en blandning för små gnagare och paprika som lite extra godis ibland. Välkomnar alla tips och råd, aldrig haft råttor förut.
Städ ca 2 gånger i veckan om det luktar mycket.
Spån luktar mycket kan jag säga, och är inte bra för råttorna på något vis. Så pröva att byta till borrismattor eller något flis av något slag. Nickos alspån t.ex. är bra. Eller bokspån eller hampaströ.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Akta också med att bada dom för mycket ( ingen aning om du gör det )det kan göra att dom luktar illa det också-
och gör gärna en egen matblandning eller skaffa dig foder specifikt för råttor :) smådjursblandningar är inte det bästa för råttor . ( står en del i mat artiklarna om tips etc )
Är det Råttorna i sig som luktar eller är det buren?
Om det är råttorna själva så kanske de skulle behöva ett bad, finns info på RiF osv om badning :)
Men om det handlar om buren så finns det framför allt en fälla många glömmer bort, Gallret, är buren använd mer än en månad tycker jag du kan skrubba av den med hett vatten (såpa om du vill men hett vatten brukar lösa upp det mesta som har med råttor att göra) :)
Många glömmer ofta att det kan sätta sig mycket smuts och annat äckligt på gallret (framför allt om man har hörn-kissande råttor) och det luktar trots att man städar resten av buren.
Även tyg (hängmattor osv), papper och liknande är stora stinkbomber så använder du det bör du kanske byta ut det oftare :)
Om inget av dessa hjälper och det kanske rent av är så att dina råttor är ett par grisar (har haft vissa sånna själv, riiktigt jobbigt :P) så råder jag dig att inte byta till mattor i botten! Då kommer det med största sannolighet lukta Ännu värre om du inte byter ut extremt ofta.
Det kan ju även vara så att du kanske är lite överkänslig mot just doften? Råttor luktar, det är ingenting man kan undgå, men hur pass mycket de luktar är ju helt olika, vissa är som sagt riktiga grisar medan andra kan lukta näst intill ingenting till blommor. Det var en tanke jag fick bara, min mamma klagar ofta på att det luktar medan jag själv inte känner någon stank alls (utöver den vanliga råttdoften)
Hoppas något av alla tips du fått hjälper, det är inte roligt med den extrema stank som råttor ibland kan resultera i..
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag är väldigt säker på att det är buren som luktar när jag tänker efter. Som du säger så kissar mina råttor i ett hörn så jag ska testa att göra rent gallret när jag städar buren. Min vän hade råttorna innan jag fick dem o då luktade det ingenting alls vad jag märkte och inte helller i början hos mig, det har kommit sista veckan och det luktar rätt mycket. Jag tänkte iallafall testa alla tips jag fått och hoppas de funkar, har bara badat dem en gång så tror inte det är de iallafall. Om jag lägger i matta, vad kan jag då ha i pottan? Ska helt klart ta bort spånet. Tusen tack för hjälpen! :)
Personligen använder jag alspån i buren och Ever Clean kattsand i toaletterna, tar bort bajset med en mini-spade ett antal gånger i veckan :)
#5 Ställ deras toa i det hörn där dom pinkar
En fråga bara. Har en kille som sovkissar JÄMT, så han luktar lätt kiss eftersom han ligger och kissar på tidningspappret, de har även börjat använda de andra lådorna som toalådor. Kan man göra något åt detta?
(TS hoppas det är okej att jag kapade tråden snabbt)
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
#8 Känns som ett vanligt problem att börjar En så följer de andra.
Då din kille kissar på tidningspapper och sedan ligger i det finns det en enkel lösning, ta bort tidningspappret ett tag så han inte kan kissa och ligga på det mer.
Vilken typ av toa har du? Är det samma låda som de "andra lådorna" är ellerär de skilda modeller? (alltså är toa och lådorna samma form osv)
#9 jo får nog testa att ta bort tidningen från sovlådorna.. Jag har en genomskinlig låda med lock (fanns en guide här på RiF hur man gjorde) och de andra är små lådor i färg med sm hål på sidorna. Alltså helt olika. Samt att sov lådorna sitte rpå gallret så de är svåra att rengöra.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
#7 har ställt pottan där redan, men tror inte de förstår att de är en påtta. De sover hellre där så funderar på att köpa en mindre där de båda inte får plats att ligga samtidigt. Ska testa kattsand! #8 absolut!